
Reklamefilmen «Vær så snill!» fra Vinmonopolet er den beste reklamefilmen som ble vist på norske kinoer i 2016, ifølge en fersk kåring.
– Vi opplever at budskap, tone og alvoret i filmen stemte godt. Målgruppen er vanskelig å nå, men vi treffer den på kino. Vi er stolte over vinnerfilmen, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet i en pressemelding.
I juryens begrunnelse heter det:
«Det er en film som virkelig griper sitt publikum og som er særdeles sterk og effektiv. Budskapet er klokkeklart og den er godt produsert fra A til Å. Samtidig som budskapet er sterkt og alvorlig, så unngår filmen å bruke pekefingeren i sin kommunikasjon med målgruppen. Og ikke minst er vinnerfilmen en troverdig og solid avsender. Dette er en film som passer perfekt på kino. En verdig vinner av Gullfilmen 2016!».
Media Direct Norge (MND) og CAPA Kinoreklame står bak den årlige kåringen.
Prisen ble markert under et arrangement på Vika kino i Oslo torsdag 16. februar 2017.

Representanter fra Vinmonopolet mottar Gullfilmen 2016-prisen fra CAPA og MDN. Foto: MDN
Filmen er regissert av Aksel Hennie.
– Vinnerfilmen fra Vinmonopolet gjorde et svært sterkt inntrykk. Det er reklamefilm på sitt aller beste, og med et særdeles viktig budskap. Jeg er trygg på at budskapet i filmen er blitt tatt på alvor av målgruppen. Det er bare å gratulere Vinmonopolet med en viktig og sterk reklamefilm, sier juryleder Lasse Gimnes.
Juryen har, i tillegg til Gimnes, bestått av Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i Kantar TNS, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.
Fire filmer konkurrerte om hovedprisen.
Sølvfilmen for første kvartal 2016 ble vunnet av Kreftforeningen, med sin «Gi for livet». Sølvfilm for andre kvartal 2016 ble vunnet av Telenor Bredbånd og filmen «Frieriet». VGs reklamefilm – «Etterlengtet nederlag» – ble kåret til den beste kinoreklamen i det tredje kvartalet i 2016. Vinmonopolets film «Vær så snill!» ble kåret til den beste kinoreklamen i det fjerde kvartalet i 2016.

GLADE VINNERE:: Fra venstre kampanjeansvarlig Hege Øvshus hos Vinmonopolet, kommunikasjondirektør Halvor Bing Lorentzen hos Vinmonopolet og konsulent Lars Mitlid fra Try. Foto: MDN
Facebook
RSS