• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Vinduene må endres, men hvordan?

Lanseringsvinduer for film. Illustrasjon: Per Mork ©
Vinduene må endres, men hvordan?
John Berge
20. april 2013

Under CinemaCon, kinobransjens fagmesse, i Las Vegas i april sto diskusjonen om vinduene mellom lanseringskanalene på agendaen.

Både studioer og kinoeiere virket enige om at vinduene må endres, men at det kun kan skje som en del av en større restrukturering av hele studio-kinoeier-forholdet.

«Vinduet» er begrepet for metodikken med å lansere først en film på kino, så video/VOD, deretter betal-TV og gratis TV senere.

– Jeg vet ikke hva svaret er, sa styreformann Adam Fogelson fra Comcast Corp.’s Universal Pictures. – Men jeg vet at hvis vi ikke eksperimenterer så vil vi få et businessproblem som påvirker oss alle sammen … Vi må finne en måte å få tilbake noe av den tapte omsetningen fra synkende DVD-salg, la han til, ifølge Deadline.coms rapport.

The Wall Street Journal var også tilstede på paneldebatten.

Fogelson mener at disse eksperimentene må dreie seg om Premium VOD, hvor forbrukerne kan få se filmene hjemme mens de vises på kino, mot at de betaler mye mer per filmvisning enn når filmene slippes på VOD, BD og DVD ca. tre måneder etter kinopremieren.

– Når folk snakker om at de elsker filmer, snakker de også om opplevelsen av å gå på kino. Jeg tror at hvis kinoeierne tror det så sterkt som jeg gjør, så vil det være rom … i det minste for eksperimenter, sa Fogelson.

En kinoeier på panelet var lunken til ideen. S. David Passman, som driver USAs fjerde største kinokjede, Carmike Cinemas Inc. sa han var åpen for å diskutere Premium VOD, men bekymret over hvordan det vil påvirke billettsalget. – Hvis vi ser på en helt ny modell, ikke bare en endring av dagens modell … så kan vi sammen finne en måte å øke markedet på.

Under debatten ble det foreslått et idémøte mellom kinokjedene og studioene for å diskutere måter å innføre Premium VOD på.

Gerry Lopez, sjefen for AMC Theaters (andre størst i USA), sa senere i et intervju med The Wall Street Journal at han også er villig til å diskutere Premium VOD, men da må også studioene være villig til å gi kinoeierne en bedre splitt av inntjeningen på kino, noe de ikke har ønsket å reforhandle i senere tid. – Hvis du vil forandre et element, da bør alle andre elementer også være i endring. Hvis ikke, hva slags forhandlinger er det, sa Lopez. Han medgir at det ville vært bedre om vinduet mellom kino og hjemmevideo var mer fleksibel enn dagens vanligvis 90 dager. For en film som Argo burde det vært lengre opphold mellom lanseringene, mens en flopp som Jack and the Giant Slayer gjerne kan lanseres på hjemmevideo mye tidligere, da den allerede er fjernet fra de fleste kinoene.

Bud Mayo fra kjeden Digiplex Destinations foreslo at kinoer kan selge nedlastbare filer og DVD-er.

Små forsøk med Premium VOD i USA har medført sterke protester fra kinoeiere og boikottaksjoner. I 2011 forsøkte Universal med Tower Heist, men de måtte gi opp. Kinoeierne frykter at hvis forbrukerne vet at de kan se en film hjemme tidligere enn tre måneder etter kinopremieren, så er sjansen mindre for at de vil dra på kino og se filmen.

Fogelson mener at kinoeierne ikke har så mye å være redd for og pekte på et eksempel hvor The Lion King (3D) ble vist på kinoer, mens BD/DVD-en ble lansert uken etterpå.

Styreformann Adam Fogelson fra Comcast Corp.'s Universal Pictures. (Pressefoto). Styreformann Adam Fogelson fra Comcast Corp.'s Universal Pictures. (Pressefoto).
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
20. april 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fidalgo med tro, håp og kjærlighet
SF Kino: Ser ikke nødvendigheten av vinduendring