• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Vinduene må endres, men hvordan?

Lanseringsvinduer for film. Illustrasjon: Per Mork ©
Vinduene må endres, men hvordan?
John Berge
John Berge
20. april 2013

Under CinemaCon, kinobransjens fagmesse, i Las Vegas i april sto diskusjonen om vinduene mellom lanseringskanalene på agendaen.

Både studioer og kinoeiere virket enige om at vinduene må endres, men at det kun kan skje som en del av en større restrukturering av hele studio-kinoeier-forholdet.

«Vinduet» er begrepet for metodikken med å lansere først en film på kino, så video/VOD, deretter betal-TV og gratis TV senere.

– Jeg vet ikke hva svaret er, sa styreformann Adam Fogelson fra Comcast Corp.’s Universal Pictures. – Men jeg vet at hvis vi ikke eksperimenterer så vil vi få et businessproblem som påvirker oss alle sammen … Vi må finne en måte å få tilbake noe av den tapte omsetningen fra synkende DVD-salg, la han til, ifølge Deadline.coms rapport.

The Wall Street Journal var også tilstede på paneldebatten.

Fogelson mener at disse eksperimentene må dreie seg om Premium VOD, hvor forbrukerne kan få se filmene hjemme mens de vises på kino, mot at de betaler mye mer per filmvisning enn når filmene slippes på VOD, BD og DVD ca. tre måneder etter kinopremieren.

– Når folk snakker om at de elsker filmer, snakker de også om opplevelsen av å gå på kino. Jeg tror at hvis kinoeierne tror det så sterkt som jeg gjør, så vil det være rom … i det minste for eksperimenter, sa Fogelson.

En kinoeier på panelet var lunken til ideen. S. David Passman, som driver USAs fjerde største kinokjede, Carmike Cinemas Inc. sa han var åpen for å diskutere Premium VOD, men bekymret over hvordan det vil påvirke billettsalget. – Hvis vi ser på en helt ny modell, ikke bare en endring av dagens modell … så kan vi sammen finne en måte å øke markedet på.

Under debatten ble det foreslått et idémøte mellom kinokjedene og studioene for å diskutere måter å innføre Premium VOD på.

Gerry Lopez, sjefen for AMC Theaters (andre størst i USA), sa senere i et intervju med The Wall Street Journal at han også er villig til å diskutere Premium VOD, men da må også studioene være villig til å gi kinoeierne en bedre splitt av inntjeningen på kino, noe de ikke har ønsket å reforhandle i senere tid. – Hvis du vil forandre et element, da bør alle andre elementer også være i endring. Hvis ikke, hva slags forhandlinger er det, sa Lopez. Han medgir at det ville vært bedre om vinduet mellom kino og hjemmevideo var mer fleksibel enn dagens vanligvis 90 dager. For en film som Argo burde det vært lengre opphold mellom lanseringene, mens en flopp som Jack and the Giant Slayer gjerne kan lanseres på hjemmevideo mye tidligere, da den allerede er fjernet fra de fleste kinoene.

Bud Mayo fra kjeden Digiplex Destinations foreslo at kinoer kan selge nedlastbare filer og DVD-er.

Små forsøk med Premium VOD i USA har medført sterke protester fra kinoeiere og boikottaksjoner. I 2011 forsøkte Universal med Tower Heist, men de måtte gi opp. Kinoeierne frykter at hvis forbrukerne vet at de kan se en film hjemme tidligere enn tre måneder etter kinopremieren, så er sjansen mindre for at de vil dra på kino og se filmen.

Fogelson mener at kinoeierne ikke har så mye å være redd for og pekte på et eksempel hvor The Lion King (3D) ble vist på kinoer, mens BD/DVD-en ble lansert uken etterpå.

Styreformann Adam Fogelson fra Comcast Corp.'s Universal Pictures. (Pressefoto). Styreformann Adam Fogelson fra Comcast Corp.'s Universal Pictures. (Pressefoto).
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
20. april 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022

John Berge25. mars 2021
Les mer

Disney med ny nesestyver overfor kinoene

John Berge24. mars 2021
Les mer

Nå skal kinofilmdistributørene selv få sette aldergrensene

John Berge18. mars 2021
Les mer

Kinosvikt ga nesten en milliard kroner i mindre omsetning

John Berge17. mars 2021
Les mer

Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen

John Berge6. mars 2021
Les mer

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Go west! Vi tar en titt på westernfilm-sjangeren
    FILMHISTORIKK21. april 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fidalgo med tro, håp og kjærlighet
SF Kino: Ser ikke nødvendigheten av vinduendring