
BERGEN: – Vi er en veldig konservativ bransje, og vi vet ikke helt hva vi vil ha, sa teknisk sjef Ari Saarinen fra Finnkino – eid av Nordic Cinema Group – under sin presentasjon på Den norske kinokonferansen.
En spenstig Saarinen la ikke fingrene i mellom da han beskrev ståa for kinobransjen anno 2014.
I en samtale med KINOMAGASINET bekrefter han at målet med hans presentasjon er å provosere bransjepublikummet i salen, og la budskapet være en vekkerklokke for menneskene i bransjen.
Han har også holdt foredraget – som han kaller «Armageddon-presentasjonen» – for Finnkino-ansatte i hjemlandet Finland.
– Målet er å vekke opp folk, slik at de forstår at kinobransjen ikke for evig og alltid forblir en eventyrhistorie med lykkelig slutt. Og en del blir litt bekymret og det med god grunn!
At av Saarinens hovedpoeng er at selv ledende folk i bransjen, eksempelvis DreamWorks Jeffrey Katzenberg, har tatt til orde for et vindu på så kort tid som tre uker fra kino til videolansering, og at stadig flere hjem nå kjøper seg UHD/4K-TV-er.
– En ting er sikkert, sa finnen på scenen i Bergen Kino:
– Vi må gjøre noe de aldri kan få hjemme, for gjør vi ikke det, kan vi ikke drive kinoer i fremtiden!
«Trusler» er intet nytt i kinobransjen, poengterte han. Men truslene denne gang er mye større.
– Det er ikke de unge som går på kino nå. Det er ofte de eldre som er brukere. De unge bruker mer alternative måter å se innhold på. Forbrukerne er allerede bare et klikk unna filmene, det er veldig lett. Når du hjemme har en bildekvalitet som er bedre enn å se ut vinduet, kan vi ikke bare tilby større lerrett og bedre lyd, vi må ha noe enda bedre.
Saarinen mener at kinoene faktisk henger etter hjemmekinoene nå som 4K/UHD også er på full fart inn i massemarkedet for TV.
– 90 % av kinoene har 2K.4 K er fire ganger bedre og 8K er 16 ganger bedre. Nå er ikke oppløsning alt som teller, men dette er skremmende ting. Det blir bare større og større lerretter hjemme hos folk, før eller senere, og nå kommer også «immersive sound» på hjemmemarkedet. Vi må begynne å tenke på vår fremtidsvisjon, fordi UHD-TV-er akselerer opplevelsen hjemme.
– Hvordan kan den nordiske kinobransjen endre seg?
– I løpet av de neste årene vil de fleste kinoene velge 4K eller høyere oppløsning og ting som «Dolby Vision» gjør opplevelsen enda bedre, med enda større dynamisk rekkevidde, afrger og lysstyrke. Men det er ingen vits i å gå høyere enn 4K, da normalt syn er begrenset fra naturens side. Hvis kinoeierne gjør ting riktig, ser jeg en lys fremtid for bransjen. På den annen side, hvis de tar feil valg, kan man komme til kort. Vi lever i en vendepunktenes tid og vi kan ikke fortsette å leve med denne innbilte forståelsen av at det vil være så søtt og bra uten at vi trenger å gjøre noe.
Ari Saarinen sier til KM at han er glad for at Nordic Cinema Group (NCG) opererer i seks land og både har konservative og unge, nytenkende mennesker i staben,
– Du trenger begge type mennesker for å finne løsninger for en moderne tid. Vi er veldig heldige i NCG fordi vi har alt vi trenger av kompetanse i egen organisasjon.
Facebook
RSS