• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

HJEMMEKINO

Vil lansere film hjemme samtidig med kino

Steven Spielberg er blant aksjonærene i Screening Room, selskapet som vil endre lanseringspolitikken av nye kinofilmer. Her fra innspillingen av Catch Me If You Can. Foto: Universal International Pictures
Vil lansere film hjemme samtidig med kino
John Berge
John Berge
14. mars 2016

Nye filmer bør kunne sees hjemme samtidig som de lanseres på kino. Det mener en lang rekke Hollywod-regissører, som er med i et nystartet selskap. Verdens største kinokjede skal være interessert i konseptet.

Står «vinduet» for fall? Sean Parker, som var med og lanserte Napster, Facebook og Spotify, vil revolusjonere filmbransjen, og denne gang er mange Hollwood-regissører med.

Blant de som støtter prosjektet Screening Room finner vi ikke hvem som helst. Men store navn som Steven Spielberg, Peter Jackson, Ron Howard, Brian Grazer, Martin Scorsese, Taylor Hackford, Frank Marshall og J.J. Abrams. Alle disse er aksjonærer i det nye selskapet, skriver Variety.

Screening Room-konseptet er som følger:

Samtidig som en film lanseres på kino, skal den også via en digital boks kunne sees hjemme hos folk. Prisen per film er 50 amerikanske dollar, og filmen må sees i løpet av 48 timer. Selskapets mål er å nå alle de som ikke har tid til å dra på kino, eksempelvis grunnet familieforpliktelser. Å kjøpe selve boksen skal koste 150 amerikanske dollar.

For å få med kinokjedene på konseptet lover Screening Room at kjedene som er med, skal få 20 av de 50 dollarene for hver kjøpte «hjemmekinobillett».

Ifølge Varietys kilder er det nye selskapet i ferd med å inngå en avtale med det som nå blir verdens største kinokjede, AMC.

Variety skriver at det er «seriøs interesse» fra studioer som Sony, Fox og Universal, mens Disney skal ha vært avvisende.

Peter Jackson sier i en uttalelse til Variety at han mener Screening Room vil utvide publikummet for en film og ikke endre det fra kino til stuen hjemme. Han sier konseptet respekterer både kinoene og studioene og vil støtte begges fremtid, som igjen vil sikre en stabil fremtid for filmindustrien.

Det finnes allerede et lignende system, Prima Cinema, som koster hele 35.000 amerikanske dollar å installere og kun er rettet mot luksusmarkedet. Å ha en film tilgjengelig koster der 500 amerikanske dollar, pluss at seeren i tillegg må betale for hvert påsyn. Det er svært få som leverer filmer og innhold til dette konseptet.

Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
HJEMMEKINO
14. mars 2016
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi

Siste saker fra HJEMMEKINO

PlayStation 5 lanseres i Norge den 19. november

admin17. september 2020
Les mer

TV-salget i 2020 som i 2019, men verdien øker fordi nordmenn kjøper større skjermer.

admin27. august 2020
Les mer

Altibox melder om sterk økning i nettbruken

admin13. mars 2020
Les mer

Netflix viser frem sine «Ti på topp»

admin26. februar 2020
Les mer

Operaen får refs for umerket Netflix-reklame

admin4. februar 2020
Les mer

Slutt for The Crown etter femte sesong

admin4. februar 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Skeie 2021: «Veldig travelt»


    KINOLEVERANDØR26. januar 2021
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ferske kinofilmer rett i stuen
Barco med ny videovegg