
Den norske kinokonferansen 2016
07.11.2016 - 10.11.2016, Hamar Kino
Arrangør: Film & Kino
KINOMAGASINETs dekning er støttet av Skeie.
HAMAR: Uniques Smart Trailering har forenklet trailervisningsprosessene hos mange norske kinoer.
Under Den norske kinokonferansen 2016 holdt direktør Arild Kalkvik fra Trondheim Kino og Anita Kristensen fra Bø Kino en redegjørelse for hvordan de jobber med å vise reklamefilmer for nye filmer – m.a.o. trailere.
– For meg er det en selvfølge å traile, sa Kalkvik.
– Også egne ting. En av de tingene som overrasket meg med Trondheim Kino, da jeg begynte, var hvor lite vi brukte flatene før filmene til egenreklame. Filmfestivalen vår var ikke reklamert der. Det er meningsløst å ikke reklamere foran eget publikum, men å være på bussskurene.

Utsnitt fra Uniques Smart Trailering.
Kalkvik sa at skal man nå de som går på kino, må de presenteres for filmer som kommer.
– En forsmak på godsakene som kommer fremover, er kjempesmart. Man sitter i salen klar for å motta noe og det gjør det lettere.
– Vi vet ofte hvem som er i salen i forhold til filmen som vises. Det er også smart å reklamere for 3D og 3D-lyd (Atmos).
– Uniques Smart Trailering er en mye mer effektiv måte å håndtere trailering på. Det øker kvaliteten på produktet, men du «outsourcer» ikke hele jobben. Du har bare et bedre verktøy og det er kinoen som er ansvarlig for det man presenterer, sa Kalkvik.
Og la til egne personlige preferanser:
– Det er ikke ofte at den siste traileren er best. Noen traier bedre enn andre, det tror jeg selv distributørene er enig i. Gå for den traileren du tror på selv. Og trenden med at hele handlingen skal utbroderes i en trailer er jeg ikke så veldig glad i.
– Men alt i alt er er vi veldig fornøyd med et verktøy som bevisstgjør oss og får kommunisert trailerne.
Erlend Serigstad fra Bryne Kino kom også med et innspill fra salen:
– Vi har lyst på Atmos-trailere. Det gir en helt annen opplevelse for publikum!

Anita Kristensen hos Bø Kino prøver alltid å vise 3D-trailere foran 3D-filmer og kun trailere for filmer de skal vise. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.
Facebook
RSS