• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

«Viktig med annet enn bare film»

Unik kinopplevelse: «Springsteen & I» ble vist på kino – kun en kveld – sommeren 2013. Over 2.000 kinoer viste filmen. Den får nå repriser.
«Viktig med annet enn bare film»
John Berge
30. juli 2013

Arild Kalkvik, kinodirektør i Trondheim, synes det er flott at kinoene nå kan vise annet innhold enn bare film. I sommer er han spesielt glad for visningen av «Springsteen & I».

– Slikt «annet innhold» er med å definere kinoene som noe annet enn bare filmkanal. Det er ikke de store tallene på disse visningene, men det er viktig, sier Kalkvik til KINOMAGASINET.

22. juli viste Trondheim kino og et tjuetalls andre norske kinoer dokumentaren Springsteen & I. Levert av Live2Cinema i Norge.

Per A. Sørlie hos Bonanza Media AS forteller til KINOMAGASINET at de anser lanseringen som «veldig vellykket», tross av at 22. juli er en dato som er spesiell i Norge mht. terrorangrepet i 2011. (Vi kommer tilbake med mer rundt de utfordringer distributøren møter overfor kinoene rundt lansering av «annet innhold» i en senere artikkel.)

Springsteen & I ble vist en kveld, eksklusivt, på kinoer verden over i forbindelse med artistens 40-årsjubiluem. Over 2.000 kinoer i over 50 land viste filmen den kvelden.

– Vi har nå valgt å sette opp denne filmen/forestillingen igjen 13. august pga. den høye etterspørselen vi fikk i etterkant av forestillingen, sier Trondheims kinodirektør. Han hadde ca. 250 personer på visningen 22. juli.

– Det var 250 entusiastiske fans på premierekvelden. Det er ikke ofte man hører applaus i en kinosal. Publikum jublet på enkelte sanger, forteller en entusiastisk Kalkvik.

Billettene kostet 150 kroner og markedsføringen skjedde via lokalavisen, Rockheim og Facebook-sidene til kinoen.


– Dette med å vise annet innhold er et interessant fenomen. Jeg så en del publikummer som ikke er stampublikum hos oss. Kinoene er en «premium outlet» for å vise innhold. Jeg tror man her prøvde å løfte en dokumentarfilm som ville ha druknet på TV, for å nå et publikum som vet å sette pris på å se det i stort format, og oppleve det nærere.

Kalkvik nevner andre direktesendte konserte, samt opera/teater/ballett, som andre kategorier av andre type visninger på kinoer. Dette tilbudet øker stadig og kinoene bør bli enda flinkere til å markedsføre det, mener Kalkvik.

– Dette er innhold du ikke finner informasjon om på Filmweb og som lever ved siden av filmvisningene.

Flere leverandører tilbyr slikt innhold.

En av de neste store begivenhetene er Robbie Williams Take the Crown Stadium Tour 2013 – live fra Estonia – 20. august.

KINOMAGASINET vil skrive mer om alternativ innhold på norske kinoer fremover og vi hører gjerne fra kinosjefer med meninger om temaet. Kontakt oss gjerne og følg med videre her på kinobransjens eget nettsted.

Arild Kalkvik Arild Kalkvik, kinodirektør i Trondheim. Foto: Privat. (Gjengitt med tillatelse.)
Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
30. juli 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi
  • Vekst for Trondheim i sommervarmen 24.07.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Aftenposten fokuserer på DVD-salget
Spenning foran Organisasjonsutvalgets presentasjon