• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMPRODUKSJON

Vikingulven – Jims norske drømmeprosjekt

Jim Udenberg viser frem noen av sine makabre kunstverk. Foto: Privat.
Vikingulven – Jims norske drømmeprosjekt
John Berge
24. november 2022

Den kinoaktuelle norske sjangerfilmen Vikingulven, noe så sjeldent som en norsk varulv-film, har makeup-effekter laget av amerikanske Jim Udenberg. Hans kjærlighet til en norsk kvinne førte ham fra Universal Studios Florida til Lier kommune i Norge. Fra garasjen hjemme lager han unik prostetisk makeup for TV- og filmprosjekter.

Arbeidet med Vikingulven startet i 2020, i samarbeid med regissør Stig Svendsen, som har studert i USA. Sammen med amerikanske Jim fant de en felles interesse for klassiske varulvfilmer. Den fullendte ulven er dataanimert, men i andre scener ser man ulven, og skadene den forvolder, i ulike fysiske utgaver.

Cry wolf! Ulven som brukes i obduksjonscenen. Foto: Jim Udenberg.

Jim fikk hjelp fra den lokale taksidermisten, Vidar Djupvik, som hjalp til med å skape ulven som brukes i en obduksjonscene. Det andre store prosjektet var transformasjonen av hovedrolleinnehaver Elli Rhiannon Müller Osborne, i rollen som Thale Berg.

Jim fant ut at ekte ulver kan ha en mutasjon med øyer med ulike farger og dette ble brukt som et plotelement på Thales ferd mot fullmånen. Gjennom ukene i forkant ser man gradvise endringer i Thales hud, hår og øvrig utseende. Og som ulv kan man gjenkjenne øynene hennes. En tidligere makeup-student hos Jim, Heidi Holm, er nå tanntekniker. Holm laget varulvtennene, mens med-designer Ragnhild Prestholt hjalp til med to prostetiske masker.

Stillbilde fra An American Werewolf in London.

Flere elementer er direkte inspirert av An American Werewolf in London, som f.eks. den hvor hodet går fra menneske til ulv, samt skadene etter ulvens herjinger.

– Hvordan har det vært å utføre denne typen jobb i en liten TV- og filmindustri?

– Det var ikke snakk om store forandringen. Det meste av det jeg gjorde før jeg flyttet til Norge var mindre budsjettprosjekter, sammenlignet med de moderne Hollywood-budsjettene. Jeg tilbrakte ti år ved Universal Studios i Florida før jeg flyttet hit. Det var et flott sted å lære og utvikle håndverket. Vi gjorde alt fra Marilyn Monroe «look-a-likes» til små neseproteser, til monsterdrakter som dekket hele kroppen. Omfanget varierte mye.

– På en måte forberedte dette meg til å jobbe i Norge. Jeg var vant til å håndtere jobber med budsjett- og tidsbegrensninger. I løpet av de 18 årene jeg har bodd i Norge har arbeidet vært ekstremt mangfoldig og givende. Fra Skjønnheten og Udyret på Kristiania Teater, til komedier som Torsdag kveld, til store protesedrømmejobber som Magnus for NRK, og nå, Vikingulven! Hver sminke-fx-designer drømmer om å lage en varulvfilm og takle utfordringen med transformering fra menneske til ulv. Så da jeg ble oppringt om å bli med på laget, ble jeg meget begeistret.

– Stig (Regissøren. Red. anm.) og jeg har ganske lik smak for klassisk skrekk, noe som gjorde alt forarbeidet ikke bare enklere, men også moro.

Hovedrolleinnehaver Elli Rhiannon Müller Osborne som Thale Berg i Vikingulven. Her fra en test hos Jim. Foto: Jim Udenberg.

– Hvor utfordrende var Vikingulven-prosjektet, på en skala fra én til ti?

– Hvert prosjekt har sine unike egne utfordringer. Det jeg gjør er arbeidskrevende og krever et stort utvalg av spesialisert materiell. Noe av det får jeg tak i lokalt, men mye må importeres fra flere steder rundt om i Europa, mest fra Storbritannia. Den største utfordringen på Vikingulven var å finne ut hvor mye vi ønsket å gjøre med praktiske effekter, kontra hvor mye som ville bli gjort digitalt av Gimpville VFX-teamet. Jeg skjønte tidlig at den endelige varulven ville bli gjort digitalt, så Stig og jeg samarbeidet tett med VFX-veileder Lars Erik Hansen for å sikre at overgangen fra Elli i vår protessminke, til vår silikontransformerende hode, og videre til Lars Erik sitt VFX-teams fantastiske siste CGI-skapning ville skje på en ekte og organisk måte. Dette førte til litt utfordringer da hans team fortsatt designet det endelige utseendet gjennom hele produksjonen mens vi bygde våre praktiske effekter under pre-produksjonen. Dette krever at vi har god kommunikasjon og et godt samarbeid. En annen utfordring var at all filmingen foregikk midt i pandemien. Men vi kom oss gjennom hele opptaket uten å bli stengt ned grunnet COVID-smitte.

Hovedrolleinnehaver Elli Rhiannon Müller Osborne som Thale Berg i Vikingulven. Her i full makeup i en varulvtransformasjons-fase. Foto: Jim Udenberg.

– Hvor mange John M. Jacobsen-produserte filmer har du sett og var du klar over hans status som en av de få «superprodusentene» i Norge?

– For å være helt ærlig så har jeg ikke sett så mange norske filmer. Jeg har sett Max Manus hvor jeg gjorde noe tidlig sminkearbeid med Aksel Hennie, og jeg har sett Trolljegeren. Jeg har en tendens til å gå mer for fantasy, skrekk og andre lignende sjangerfilmer. Johns merittliste taler for seg selv. Selv om jeg ikke har sett mange norske filmer var jeg klar over hans imponerende filmografi, og produksjonen av Vikingulven var en meget positiv erfaring.

Make-up-test. Foto: Jim Udenberg.

LES OGSÅ KINOMAGASINETS ANMELDELSE AV FILMEN:

Anmeldelse: Vikingulven

Relaterte sakerForsidenKinoVikingulven
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMPRODUKSJON
24. november 2022
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsidenKinoVikingulven

Siste saker fra FILMPRODUKSJON

Nye Lord of the Rings-filmer i sikte

John Berge26. februar 2023
Les mer

Nå kommer «Riddick 4»

John Berge14. februar 2023
Les mer

Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»

John Berge9. februar 2023
Les mer

Nye eventyr på Apeplaneten

John Berge30. januar 2023
Les mer

Klart for «Tron 3»

John Berge21. januar 2023
Les mer

Christopher Nolan: «Oppenheimer er et av de mest utfordrende prosjektene jeg har gjort»

admin13. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Statstøtte på 42,6 millioner kroner til tre spillefilmer 
Christopher Nolan: «Oppenheimer er et av de mest utfordrende prosjektene jeg har gjort»