
HAUGESUND: Seks ledende kinotekniske leverandører var samlet til Videvox’ minimesse under årets filmfestival. – Det har vært veldig positivt og vi hadde mange besøkende begge dagene.
Det forteller Key Account Manager Ulf Qvicklund i Videvox til KINOMAGASINET.
Videvox hadde et fullsatt konferanserom med representanter fra QSC Audio Products, LCC, Arts Alliance Media, Christie EMEA, Dolby Europe Limited og Barco. Figueras hadde også kinostoler utstilt.
– Vi har snakket med mange kinofolk som har vært på festivalen og de har satt pris på dette, forteller Qvicklund.
Det er første gang Videvox har en slik minimesse, og de ser ikke bort fra at de vil gjenta det senere år.
– Hva er kinosjefene mest opptatt av?
– Å få et ansikt på leverandørene og direkte input hva de holder på med. Det kommer hele tiden nye produkter og utvikling av eksisterende produkter. Vi har veldig mye fokus på immersive sound og vi har to leverandører på høytalersiden og tre på lydprosessorer her, sier han videre.
– Sannelig ikke verst å få Barco og Dolby til å sitte side ved side?
– Det samme med Barco og Christie. De har virkelig tatt utfordringen med å komme og sitte her under samme tak, for ute på de store messene så sitter de kanskje vegg i vegg, men aldri sammen. Så det er bra.
– Men Auro fra Barco slår ikke an, kontra Atmos fra Dolby. Ingen bestiller Auro?
– Det er en oppoverbakke og få Auro ut i markedet. Det kommer av at studioene ikke har tatt til seg formatet på samme måte som de har tatt til seg Atmos.
– Selv om Atmos er betraktelig dyrere?
– Det er ikke betraktelig dyrere, men det er dyrere fordi de har flere komponenter, blant annet flere forsterkere og høytalere.
– Dette er første gang dere gjør i Haugesund, for her er alle i bransjen samlet?
– Ja, vi synes det er viktig. Vi viser at videvox har de rette samarbeidspartnere.
– Er noe eksklusive for dere eller har Unique de samme?
– QSC, Barco og Figuereas er eksklusive for oss.
– Hvordan går det i markedet nå som konkurrenten har overtatt alle NOC-kontraktene?
– Vi jobber med samme service, produkter og leveranser som vi har gjort i alle år, men vi tar ikke lengre førstelinjesupporten når kinoene har problemer.
– Da er det viktigere å være på hugget og synlige?
– Ja, det hadde vært positivt å ha NOC-avtalen, men den har vi ikke, så det innretter vi oss. Så sørger vi for å gjøre det bra på andre områder.
Facebook
RSS