
HAUGESUND: Videvox Norge AS, frem til nyåret 2013 kjent som Hjalmar Wilhelmsen, presenterte under filmfestivalen sitt nye 4K/UHD-lobbysystem.
– Det er fjerde året på rad vi er her. Det er viktig for oss, da filmfestivalen i Haugesund uten tvil er den viktigste «happening» i norsk film & kinoindustri. Det er ingen andre samlinger hvor så mange i norsk kinobransje samles, forteller salgssjef for Norge, Mats Klevjer, til KINOMAGASINET.
I år, som foregående år, holdt Videvox Norge AS hus på byens nyeste hotell, Scandix, rett ved hovedkinoen Edda. Der ble kinobransjens nye fagblad, KINOMAGASINET, invitert til en demonstrasjon og samtale om status for selskapet.
En jevn strøm av kinosjefer og interesserte stakk innom selskapets demonstrasjon – i anledningen plassert nettopp i hotellets lobby.
– Vi har ingen hemmeligheter her. Fokuset vårt i år er å informere kunder om mulighet for service- og innkjøpsavtaler, samt å understreke et fortsatt fokus på lobbysystemer, nå med muligheten for 4K-innhold.
– Det er ikke mye av 4K-innhold ennå?
– Nei, men det var det ikke da vi begynte med levende postere heller. Formålet for oss er å ligge foran markedet. Det vi forklarte for to år siden, der er vi nå. Filmen Salt var den første med bevegelige poster. Angelina Jolies rollefigur blunket og folk skvatt. Vi ser at antall skjermer stadig blir større. Mens to til fire skjermer var normen for to år siden, er det nå snakk om f.eks. 16 skjermer i lobbyområdet i Fram Kino (Bodø) og 17 på Prinsen Kino (Trondheim), forteller Mats Klevjer.
Videvox Norge AS samarbeider tett med Media Direct Norge AS, som overtok reklamen på lobby og i salene til Oslo Kino fra nyttår 2013. Videvox har en betydelig tilstedeværelse også i Sverige. Samlet er det ca 30 ansatte i de to landene.
I Norge er opererer selskapet NOC-tjenester for «region vest» med 56 kinoer og 76 saler som et resultat av Film & Kino anbudet i 2010. Snart byr det seg nye sjanser for Videvox, da nåværende periode løper ut i april 2014, og en ny anbudsrunde snart utlyses.
Som det første heldigitaliserte kinoland i verden har Norge gått foran og høstet vikitge erfaringer.
– I tiden etter installasjonene, er det etterhvert andre tjenester og produkter som får fokus og blir viktig for kinoene. Spesialtilpasset software for innhold og reklamedistribusjon blant annet. Kinoene blir stadig mer opptatt av økonomien, de vil at alle produkter skal ha merverdi, og det lar seg gjøre med reklame, forteller daglig leder Oscar Hovland i Videvox Norge AS til KINOMAGASINET.
– Vi har nå fokus på effektivisering av tjenestene våre. Vi ønsker å tilpasse oss endringene og kunne yte service i større områder, også i et skandinavisk perspektiv. Vi har mange saler i Sverige og vi ønsker oss flere saler i Norge. Markedet er i voldsom endring. Forventet kostnad for service og support av digital kino synker. Vi ser for oss at prisene går ned og da må vi som selskap tilpasse oss det, forteller en åpenhjertig Hovland.
Kinoer som nå bruker sal- og lobbyløsningene til Videvox er bl.a. Kinoalliansen, Oslo Kino, Norsk Kino og Kino Sør, som igjen da alle er reklamekunder av Media Direct, samt Location i sine kiosker. Videvox mener at systemet deres er unikt, da det kombinerer både sal og lobbyvisning, med avanserte filtre og muligheter for å skreddersy visningene.
– Det er viktig at de tekniske forutsetningene ikke begrenser mulighetene på den kreative innholdsiden. Som vi ser på store shoppingsentre, flyplasser osv. – jo større bilder, jo bedre. Nå er trenden skjermoppsett på mange hundre tommer og noe som enkelt lar seg gjennomføre med stadig billigere LED-baserte skjermer. Våre systemer tilpasser og spisser infromasjonen til de enkelte kinoene og skjermene. En komplett styringspakke for lobby og saler, for å få den rette effekten. Vises Fast & Furious i salen, er det ikke Lindex-reklame i lobbyen, men Biltema og Clas Ohlson. Annonsører ønsker ikke å blande seg med postere og billettinformasjon. Løsningen er helautomatisk, så kinoer kan slippe å administrere innholdet selv. Systemet integreres med alle typer billettsystem, samt Filmweb, med tilpassede 1080p-trailere og plakater som viser det som vises på kino nå eller det som snart kommer. Videre oppdateres systemet med kioskinformasjon fra Location og reklame fra Media Direct Norge, forteller Oscar Hovland.
Facebook
RSS