• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

Ukategorisert

Videvox med 4K-system

DEN GANG DA: Tekniker Marius Christiansen, daglig leder Oscar Hovland og salgssjef for Norge, Mats Klevjer i Videvox Norge AS under deres demonstrasjon under filmfestivalen i Haugesund i 2013. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Videvox med 4K-system
John Berge
20. august 2013

HAUGESUND: Videvox Norge AS, frem til nyåret 2013 kjent som Hjalmar Wilhelmsen, presenterte under filmfestivalen sitt nye 4K/UHD-lobbysystem.

– Det er fjerde året på rad vi er her. Det er viktig for oss, da filmfestivalen i Haugesund uten tvil er den viktigste «happening» i norsk film & kinoindustri. Det er ingen andre samlinger hvor så mange i norsk kinobransje samles, forteller salgssjef for Norge, Mats Klevjer, til KINOMAGASINET.

I år, som foregående år, holdt Videvox Norge AS hus på byens nyeste hotell, Scandix, rett ved hovedkinoen Edda. Der ble kinobransjens nye fagblad, KINOMAGASINET, invitert til en demonstrasjon og samtale om status for selskapet.

En jevn strøm av kinosjefer og interesserte stakk innom selskapets demonstrasjon – i anledningen plassert nettopp i hotellets lobby.

– Vi har ingen hemmeligheter her. Fokuset vårt i år er å informere kunder om mulighet for service- og innkjøpsavtaler, samt å understreke et fortsatt fokus på lobbysystemer, nå med muligheten for 4K-innhold.

– Det er ikke mye av 4K-innhold ennå?

– Nei, men det var det ikke da vi begynte med levende postere heller. Formålet for oss er å ligge foran markedet. Det vi forklarte for to år siden, der er vi nå. Filmen Salt var den første med bevegelige poster. Angelina Jolies rollefigur blunket og folk skvatt. Vi ser at antall skjermer stadig blir større. Mens to til fire skjermer var normen for to år siden, er det nå snakk om f.eks. 16 skjermer i lobbyområdet i Fram Kino (Bodø) og 17 på Prinsen Kino (Trondheim), forteller Mats Klevjer.

Videvox Norge AS samarbeider tett med Media Direct Norge AS, som overtok reklamen på lobby og i salene til Oslo Kino fra nyttår 2013. Videvox har en betydelig tilstedeværelse også i Sverige. Samlet er det ca 30 ansatte i de to landene.

I Norge er opererer selskapet NOC-tjenester for «region vest» med 56 kinoer og 76 saler som et resultat av Film & Kino anbudet i 2010. Snart byr det seg nye sjanser for Videvox, da nåværende periode løper ut i april 2014, og en ny anbudsrunde snart utlyses.

Som det første heldigitaliserte kinoland i verden har Norge gått foran og høstet vikitge erfaringer.

– I tiden etter installasjonene, er det etterhvert andre tjenester og produkter som får fokus og blir viktig for kinoene. Spesialtilpasset software for innhold og reklamedistribusjon blant annet. Kinoene blir stadig mer opptatt av økonomien, de vil at alle produkter skal ha merverdi, og det lar seg gjøre med reklame, forteller daglig leder Oscar Hovland i Videvox Norge AS til KINOMAGASINET.

– Vi har nå fokus på effektivisering av tjenestene våre. Vi ønsker å tilpasse oss endringene og kunne yte service i større områder, også i et skandinavisk perspektiv. Vi har mange saler i Sverige og vi ønsker oss flere saler i Norge. Markedet er i voldsom endring. Forventet kostnad for service og support av digital kino synker. Vi ser for oss at prisene går ned og da må vi som selskap tilpasse oss det, forteller en åpenhjertig Hovland.

Kinoer som nå bruker sal- og lobbyløsningene til Videvox er bl.a. Kinoalliansen, Oslo Kino, Norsk Kino og Kino Sør, som igjen da alle er reklamekunder av Media Direct, samt Location i sine kiosker. Videvox mener at systemet deres er unikt, da det kombinerer både sal og lobbyvisning, med avanserte filtre og muligheter for å skreddersy visningene.

– Det er viktig at de tekniske forutsetningene ikke begrenser mulighetene på den kreative innholdsiden. Som vi ser på store shoppingsentre, flyplasser osv. – jo større bilder, jo bedre. Nå er trenden skjermoppsett på mange hundre tommer og noe som enkelt lar seg gjennomføre med stadig billigere LED-baserte skjermer. Våre systemer tilpasser og spisser infromasjonen til de enkelte kinoene og skjermene. En komplett styringspakke for lobby og saler, for å få den rette effekten. Vises Fast & Furious i salen, er det ikke Lindex-reklame i lobbyen, men Biltema og Clas Ohlson. Annonsører ønsker ikke å blande seg med postere og billettinformasjon. Løsningen er helautomatisk, så kinoer kan slippe å administrere innholdet selv. Systemet integreres med alle typer billettsystem, samt Filmweb, med tilpassede 1080p-trailere og plakater som viser det som vises på kino nå eller det som snart kommer. Videre oppdateres systemet med kioskinformasjon fra Location og reklame fra Media Direct Norge, forteller Oscar Hovland.

Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
Ukategorisert
20. august 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi

Siste saker fra Ukategorisert

Filmguide til 100-årsjubilanten Roald Dahl

Trond Sätre13. september 2016
Les mer

Disse vant Amandaprisene 2016

Ann Mari Nettum27. august 2016
Les mer

Disse tror vi vinner Amanda 2016

Ann Mari Nettum25. august 2016
Les mer

Kulturmeglerne: «Minimal betydning at enkelte kinoer har trukket seg»

John Berge17. august 2016
Les mer

Nei fra kinoene til nettkino-prosjektet

John Berge17. august 2016
Les mer

30-årsjubileumsfest for Aliens

Per Mork24. juli 2016
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider
    STATISTIKK3. januar 2023
  • Anmeldelse: M3GAN
    ANMELDELSE12. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

«Spennende å utvikle denne nisjen»
Fra kinoleddet til distributørleddet