• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

HURTIGSPOLING

«Vi kan ikke tro at filmen selger seg selv»

Arne Granli. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
«Vi kan ikke tro at filmen selger seg selv»
John Berge
28. september 2013

SF Kinos økonomiansvarlige, Arne Granli, har mange tanker om hvordan kinoene kan bli enda mer attraktive.

Navn: Arne Granli
Alder: 32
Stilling: Økonomiansvarlig SF Kino
Tid i bransjen: Siden 1. september 2012

Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i bransjen.

Jeg er utdannet innen revisjon fra Høyskolen i Telemark, men er autorisert regnskapsfører. Jobbet i Visma Services siden 2007 som regnskapsfører frem til 2012. Jeg ønsket et skifte og har alltid vært interessert i film, og fikk ett tips om å søke på jobben i SF Kino.

Hvilken film er den beste du har sett?

Det er mange filmer som jeg setter høyt, men The Fifth Element av Luc Besson er en favoritt.

Hvor mange filmer ser du i uken?

Det kommer litt an på uken, men minst 3-4 filmer i uken. Gjerne flere hvis tiden tillater det.

Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen eller et VOD-tilbud.

Foretrekker kino, men ser mest film hjemme på BD eller VOD.

Foretrekker du 3D på kino eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?

Helt klart på kino. Men er i utgangspunktet ikke en enorm forbruker av 3D film selv.

Hva er fordelen og minus med kino og det samme med hjemmekino?

Fordelen med kino er opplevelsen. Det å reise på kino er en opplevelse for store og små og det er noe som vi i kinobransjen må jobbe mer med tror jeg. Det er også noe av det negative med kino: Det at kinoer ikke alltid er like gode på å selge opplevelsen til publikum. Dette er vanskelig å få til, men vi jobber med saken.

Når det gjelder hjemmekino, så er fordelen at man kan se filmer flere ganger enkelt. Det er også enklere hvis man plutselig får lyst til å se en film. Minuset med hjemmekino er at det ikke er kino. Man mister følelse av nysgjerrighet og spenningen som bygger seg opp mens man venter på at filmen skal begynne, og reklamen ruller over det store lerret foran seg. Man mister rett og slett opplevelsen.

Hvem er favorittregissørene dine?

Edgar Wright, Ridley Scott,Terry Gilliam og J.J Abrams.

Favorittskuespillerne?

Simon Pegg, Martin Freeman, Benedict Cumberbatch, Bill Nigh, Colin Firth og Helena Bonham Carter.

Hvor drar du helst på ferie?

Storbyferie, men gjerne ett sted med litt varme.

Hvilke filmer ser du mest frem til i 2013?

Thor: The Dark World og Hobbiten: Frem og tilbake igjen.

Har du sett årets beste film allerede?


Nei, det tror jeg ikke jeg har.


Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor i disse dager?

Den største utfordringen tror jeg er å endre tankegangen til publikum til at det faktisk er noe helt spesielt å gå på kino. Jeg tror at for at dette skal endre seg hos publikum, så må det også det endre seg hos de som jobber på og med kino. Her har vi nok ett stykke igjen å gå for å få på plass tanken om at vi ikke «selger film», men at vi faktisk selger noe mer.

En annen utfordring jeg tror vi står overfor er det at vi ikke lenger kan gå ut å tro at filmen selger seg selv. Jeg tror at å lage litt mer liv rundt kinoene kan være med på å gjøre det å gå på kino enda mer populært.

I tillegg tror jeg at det å jobbe med at kinoen er mer enn bare en kino også er en tanke som må arbeides mer med. Det at en kinosal kan brukes til noe mer enn bare å vise en film er noe som kan være med på å gjøre det å drive kino enda mer spennende for de ansatte.

Hva kjennetegner ditt firma?

En bedrift med dedikerte og dyktige mennesker som brenner for det de gjør.

Hvem imponerer deg mest i den kinobransjen og hvorfor?

De som jobber med kino syns det er gøy å jobbe med kino.

Hva er ditt beste kinominne/opplevelse i hele livet?

Første gang jeg var på Kvitvella Kino på Fagernes. Det var en skolefilm, men det startet en stor interesse for det å se på film. Var ikke så mye filmen, men det var det å gå på kino som var noe stort.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
HURTIGSPOLING
28. september 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra HURTIGSPOLING

En filmnerd ser fremover

John Berge13. juni 2022
Les mer

Var lite interessert i kinofilm. Men forelsket seg i kinojobben. Nå er han vikariende kinosjef.

John Berge5. juni 2021
Les mer

David var best av over 100 søkere. Møt den nye kinosjefen hos ODEON Lillestrøm.

John Berge4. mai 2021
Les mer

Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg

John Berge14. januar 2021
Les mer

Ble mer selvsikker av å få ansvaret som kinosjef

John Berge3. november 2020
Les mer

Charlotte om de første ukene som ODEONs nye programsjef

John Berge1. februar 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Norsk Kino-sjefen vil samle bransjens interesser
Locations markedssjef: «Kinoene må tenke nytt»