
Under hvert filmtreff for kinosjefene har filmdistributørene såkalte kickoff. Det er nå endringer på gang for disse.
Under kickoff presenterer filmdistributørene trailere og snakker om fremtidige lanseringer.
Men nå vil en arbeidsgruppe med representanter fra kino- og distributørsiden jobbe med å endre formen på kickoffene.
De markedsansvarlige i byråene har diskutert dette tidligere, og alle er interessert i å forbedre dette forumet. De tok videre kontakt med Norske kinosjefers forbund (NKF), som var veldig glad for initiativet og umiddelbart responderte positivt.
– Vi vil jobbe for å gjøre kickoffene bedre, og få et langt sterkere preg av dialog, sier Vibeke Skistad, daglig leder i Euforia film til KINOMAGASINET.
Hun er blant initiativtakerne som skal se på formen på kickoffene og foreslå endringer. Under filmtreffet på Ringen kino i Oslo i desember 2013 redegjorde hun sammen med Jørgen Jansen Søderberg, leder av kinosjefforbundet, for planene, nettopp på kickoffet.
– Slik det er nå er det bare distributørene som snakker og masse bra kinofolk i salen som bare lytter. De har jo også mye på hjertet, med mange erfaringer de kan dele, og sammen kan vi bli langt bedre, sier Skistad.
– Kinosjefene har kunnskaper, og mange meninger, men de få ganger vi treffes, så sitter de tause og hører på oss. Vi vil ha treff som inspirerer og engasjerer i langt større grad. Vi er jo sammen om filmene våre og jobber mot et felles mål, sier en engasjert Skistad.
Av responsen hos kinosjefene å dømme var det flere som uttrykte tilfredshet over at kickoffene nå foreslås endret. Jørgen Jansen Søderberg sier til KINOMAGASINET at kinosjefforbundet er veldig glade for at vi har fått til et samarbeid med byråene om å se på form og innhold på kickoff. Kinosjefene har også diskutert dette, men alt er lettere når man diskuterer ting sammen.
– Vi vil gjøre en del konkrete endringer. Vi vil ha en maks grense på 90 minutter. Blir det lenger enn det, blir det for mange inntrykk og beskjeder å ta inn over seg på en gang. Vi vil også ha en minst mulig kinosal slik at det blir lettere å få dialog, men selvfølgelig stor nok til at alle får plass. Vi vil også bytte navn, for å markere at dette er noe nytt. «Markedsforum» er arbeidstittelen, men vi er åpne for andre forslag, sier Jørgen Jansen Søderberg
Jansen sier foreningen generelt er opptatt av mer dialog.
– Vi vil jobbe med å starte de nye kickoffene med å diskutere aktuelle temaer og filmer, og jobbe for større aktivitet fra salen. Der må både byråer og kinoer lære seg til nye vaner. Nemlig at det både er lovlig og ønskelig at man rekker opp en hånd og bidrar med spørsmål og innspill fra salen.
– Hva sier dine medlemmer?
– Responsen fra kinosjefene er så langt god, selv om det er litt ulike meninger og ønsker om hva man vil ha. Det må man jo regne med at det er, svarer Søderberg Jansen diplomatisk.
Facebook
RSS