• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Vi gjøre kickoffene bedre

Fra filmtreffet på Ringen kino i desember 2013. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Vi gjøre kickoffene bedre
John Berge
John Berge
4. desember 2013

Under hvert filmtreff for kinosjefene har filmdistributørene såkalte kickoff. Det er nå endringer på gang for disse.

Under kickoff presenterer filmdistributørene trailere og snakker om fremtidige lanseringer.

Men nå vil en arbeidsgruppe med representanter fra kino- og distributørsiden jobbe med å endre formen på kickoffene.

De markedsansvarlige i byråene har diskutert dette tidligere, og alle er interessert i å forbedre dette forumet. De tok videre kontakt med Norske kinosjefers forbund (NKF), som var veldig glad for initiativet og umiddelbart responderte positivt.

– Vi vil jobbe for å gjøre kickoffene bedre, og få et langt sterkere preg av dialog, sier Vibeke Skistad, daglig leder i Euforia film til KINOMAGASINET.

Hun er blant initiativtakerne som skal se på formen på kickoffene og foreslå endringer. Under filmtreffet på Ringen kino i Oslo i desember 2013 redegjorde hun sammen med Jørgen Jansen Søderberg, leder av kinosjefforbundet, for planene, nettopp på kickoffet.

– Slik det er nå er det bare distributørene som snakker og masse bra kinofolk i salen som bare lytter. De har jo også mye på hjertet, med mange erfaringer de kan dele, og sammen kan vi bli langt bedre, sier Skistad.

– Kinosjefene har kunnskaper, og mange meninger, men de få ganger vi treffes, så sitter de tause og hører på oss. Vi vil ha treff som inspirerer og engasjerer i langt større grad. Vi er jo sammen om filmene våre og jobber mot et felles mål, sier en engasjert Skistad.

Av responsen hos kinosjefene å dømme var det flere som uttrykte tilfredshet over at kickoffene nå foreslås endret. Jørgen Jansen Søderberg sier til KINOMAGASINET at kinosjefforbundet er veldig glade for at vi har fått til et samarbeid med byråene om å se på form og innhold på kickoff. Kinosjefene har også diskutert dette, men alt er lettere når man diskuterer ting sammen.

– Vi vil gjøre en del konkrete endringer. Vi vil ha en maks grense på 90 minutter. Blir det lenger enn det, blir det for mange inntrykk og beskjeder å ta inn over seg på en gang. Vi vil også ha en minst mulig kinosal slik at det blir lettere å få dialog, men selvfølgelig stor nok til at alle får plass. Vi vil også bytte navn, for å markere at dette er noe nytt. «Markedsforum» er arbeidstittelen, men vi er åpne for andre forslag, sier Jørgen Jansen Søderberg

Jansen sier foreningen generelt er opptatt av mer dialog.

– Vi vil jobbe med å starte de nye kickoffene med å diskutere aktuelle temaer og filmer, og jobbe for større aktivitet fra salen. Der må både byråer og kinoer lære seg til nye vaner. Nemlig at det både er lovlig og ønskelig at man rekker opp en hånd og bidrar med spørsmål og innspill fra salen.

– Hva sier dine medlemmer?

– Responsen fra kinosjefene er så langt god, selv om det er litt ulike meninger og ønsker om hva man vil ha. Det må man jo regne med at det er, svarer Søderberg Jansen diplomatisk.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
4. desember 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kinosjef elsker filmtreffene 07.05.2013
  • Kinosjefene fikk se mer av «Man of Steel» 17.04.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Fremtidens kino: Råvareprosjektet
Bygdekinoen overrasket over Årets kino-pris