
I 2018 vil den amerikanske kinogiganten AMC Entertainment – verdens største kinokjede – begynne å selge videofilm på sine nettsider.
Det annonserte AMC nylig overfor sine investorer, melder Home Media Magazine.
AMC-direktør Adam Aron fortalte at «studioene støtter kinokjeden i dette nye kapitlet av driften.»
For nå skal AMC etter planen bli en del av salgskanalene som selger både digitale og fysiske versjoner av filmene.
I tillegg skal kjeden i det stille begynne å selge film-merchandise (filmeffekter som eksempelvis figurer, plakater, tøy etc.) som en test på 35 kinoer neste år.
Hvis dette blir en suksess, skal alle de amerikanske AMC-kinoene satse på filmrelaterte produkter.
Det er ikke nevnt hva som skal skje i Europa, hos kjedene som AMC eier, men det er logisk å anta at kjeden vurderer de samme tiltakene der hvis de lykkes på hjemmemarkedet.
Kjeden skal implementere videosalget via en uavhengig tredjepartsleverandør, slik at utviklingskostnadene blir minimale, skriver Home Media Magazine.

AMC-president Adam Aron. Foto: AMC
Adam Aron nevnte også den stadige Premium VOD-debatten. Hvis det blir noen av et slikt konsept vil det være som en del av en avtale med AMC, som de også vil tjene på, også med tanke på «kannibaliseringen med tanke på at folk ser filmene utenfor kinoene våre,» sa Aron.
En analytiker, som fagbladet har drøftet saken med, antyder at AMC tar dette grepet for å stå bedre rustet til Premium VOD – når dette lanseringsformatet kommer for fullt.
Etter oppkjøpene av britiske Odeon Cinemas Group og Nordic Cinema Group (herunder SF Kino i Norge), så har omsetningen til AMC økt med hele 51 prosent pr tredje kvartal 2017, og endte opp på nesten 1,2 milliarder dollar. Men firmaet taper penger. Noe som skyldes mengden av filmer og innholdet i de som ble lansert, ifølge AMC-toppsjefen. AMC sier de har i alt 20 millioner kunder pr. måned.
Facebook
RSS