
AMC Entertainment – som nylig kjøpte SF Kino-eier Nordic Cinema Group (NCG) – er åpen for konseptet med «Premium VOD» og at vinduet for filmlanseringer dermed kan endres.
Sjefen for verdens største kinokjede, Adam Aron, har adressert temaet, skriver Screen Daily.
«Andre har sett på dette som en risiko og vi tror det er akkurat det motsatte», sa AMC-sjefen under et finansmøte.
Forutsetningen skal være at en splittfordeling av omsetningen er en del av avtalen mellom AMC og studioene.
Ifølge Aron har forhandligene og samtalene mellom kinoeierne og studioene nå vart over ett år.
Ifølge kilder i bransjen skal et av de mest likte alternativene være at forbrukerne kan få mulighet til å se filmene hjemme fra ca. tre uker etter kinopremieren, mot en premium pris, herav begrepet «Premium VOD».
Det kan være snakk om et beløp på ca. 50 amerikanske dollar. (Ca. 420 kroner pr. dagens valutakurs.)
Kan 2017 bli året hvor paradigmeskiftet mht. filmlanseringer omsider skjer? Les gjerne KINOMAGASINETs mange tidligere artikler om temaet.
Facebook
RSS