• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Vellykket «day-and-date» filmlansering

Stillbilde fra «A Field in England» – som ble sluppet samtidig i alle kanaler. Fotomontasje: Per Mork, KINOMAGASINET ©
Vellykket «day-and-date» filmlansering
admin
13. juli 2013

En ny, britisk film er sluppet samtidig på alle plattformer med godt resultat.

Det er få som våger å slippe en film samtidlig på kino, TV, DVD, Blu-ray og VOD.

Men nå begynner vi så smått å se stadig flere eksempler på filmskapere som benytter seg av denne lanseringsstrategien.

Som første britiske film noensinne har stortalentet Ben Wheatleys A Field in England blitt sluppet på denne måten. «Watch-it-where-you-want»-lanseringen er et samarbeid mellom Film4, Picturehouse Entertainment, 4DVD og Film4 Channel.

Lanseringen skjedde 5. juli 2013. Det var i alt 16 kinoer som viste filmen. Fredagspremieren fant sted med en introduksjonsrunde med regissøren og skuespilleren, som også ble sendt direkte til alle kinosalene som viste filmen.

Britisk filmindustri har nå sperret øynene opp for denne filmens nytenkende laseringsstrategi og flere distribusjonsselskaper ønsker nå å følge etter, ifølge britiske medierapporter.

Film4 sier til det britiske fagbladet Cue Entertainment at filmen tjente inn over 21.000 GBP ila. første helg, som ga den en plass på Topp 20-listen. De er meget godt fornøyd med resultatet for det de påpeker er en uavhengig lavbudsjettfilm som ellers bare ville fått maks fem saler til lanseringen. Film4-TV-kanalen sier at antall seere var 357.000 personer, som er langt over normalt antall seere på sendetidspunktet. Også innenfor VOD-plattformen gjorde filmen det meget sterkt. Den sto for 30 % av salget hos Film4oD og sørget for økt antall salg av regissørens andre filmer. Antall fysiske videogram til dag én var 11.300 eksemplarer. Blu-ray Disc-utgaven var mest populær, som også har mer ekstramateriale.

Cue Entertainment har snakket med insidere i bransjen. De mener at lanseringstrategien i seg selv skapet økt oppmerksomhet, og at det kan tolkes dithen at forbrukerne betaler for ekstra for kvalitet og/eller en engangsopplevelse i samme grad som noen forbrukere velger å kjøpe et album (rimelig) vs. en konsert (300 kroner og oppover).

A Field in England er en av de første filmene som har mottatt støtte fra det britiske filminstitutts New Models Distribution Fund, som nylig ble opprettet for å støtte innovative og ambisiøse lanseringsmodeller.

Fortsatt er vel store deler av filmbransjen verden over nokså konservativ, og foreløpig har ikke de store distribusjonsselskapene funnet en forretningsmodell som gjør det fordelaktig å slippe filmene samtidig på alle plattformer. Men mindre filmer, som for eksempel A Field in England, baner veien og kan inspirere andre selskaper til å gjøre noe tilsvarende. Nå skal det sies at simultanpremiere kanskje ikke er egnet for absolutt alle filmer, men for en bestemte filmer kan det lønne seg, noe produsenten av A Field in England argumenterer for.

For de aller fleste er nok ikke Ben Wheatley er viden kjent navn. Men Wheatley er ikke hvem som helst. Han er regnet som en av de mest interessante filmskaperne i Storbritannia for øyeblikket og er et navn som mange følger med på.

I 2011 gjorde Wheatley seg bemerket med thrilleren Kill List (som for øvrig er utgitt på videogram i Norge av Warner, den 25.04.2012 – les mer om filmen her), en av de mest kritikerroste britiske filmene det året. Deretter fulgte han opp med den sorte komedien Sightseers. Også denne filmen høstet mye ros fra filmkritikerne og publikum.

I forbindelse med premieren har den britiske filmkritikeren- og -skribenten Mark Kermode intervjuet filmens utøvende produsent om fordelene med denne lanseringsstrategien. Intervjuet varer ikke mer enn seks minutter, men er både innsiktsfullt og veldig interessant. Se intervjuet her.

KINOMAGASINET © Britisk Quad Poster: ««A Field in England».
Relaterte sakerBlu-rayDVDKinoVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
13. juli 2013
admin kinomagasinet

Relaterte sakerBlu-rayDVDKinoVOD

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider
    STATISTIKK3. januar 2023
  • Anmeldelse: M3GAN
    ANMELDELSE12. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ung Fox-sjef med visjoner
Fox imponerte under CineEurope