
Premium VOD-suksess for Universal Pictures med Trolls World Tour. Så snart kinoene gjenåpner forventer de å lansere filmer i begge formater.
Dermed er Universal kanskje litt «tøffe i trynet», fordi de har tidligere blitt boikottet av kinobransjen når de har gjort noen få tester på Premium VOD (PVOD).
Konseptet med PVOD er å lansere filmer på VOD samtidig som på kino. Forskjellen nå var at kinoene var stengt …
«Resultatene fra Trolls World Tour har overgått våre forventninger og demonstrert levedyktigheten til PVOD», uttaler adm. direktør Jeff Shell i NBCUniversal til The Wall Street Journal. «Så snart kinoene åpner, forventer vi å lansere filmer i begge format».
(Artikkelen fortsetter nedenfor.)
Les også:
Blir det kun storfilmene som får sjansen på kino post-korona?

Adm. direktør Jeff Shell i NBCUniversal. Foto: NBCUniversal.
Trolls World Tour ble lansert som PVOD 10. april.
I løpet av tre uker har omsetningen nådd 100 millioner dollar. Forgjengerfilmen, Trolls, omsatte totalt for 153 millioner på kinoene i Nord-Amerika og 346 millioner dollar på verdensbasis. Etter splitten med kinoene, satt Universal da igjen med 84 mill. dollar i Nord-Amerika. Gitt at VOD-splitten er mye bedre i filmstudioets favør, trolig rundt 80 prosent, er inntjeningen for en ren VOD-lansering trolig i ferd med å tangere kinoinntjeningen.
Universal har også lansert andre nyere kinofilmer på tilsvarende vis:
The Invisible Man, The Hunt, Emma og Never Rarely Sometimes Always. Her skal omsetningen ha nådd, så langt, 60 millioner dollar.
OBS! Tallene gjelder kun Nord-Amerika.
Neste PVOD fra selskapet blir The King of Staten Island, som kommer 12. juni 2020.
Facebook
RSS