
Supportsjefen for NOC-tjenestene hos Unique Digital Nordic skjønner godt at Verdensteatret Rjukan kino er misfornøyd med servicen fra selskapet.
– Det har jeg full forståelse for, svarer Trond Drageland da han får vite hvordan kinosjefen Robert Andresen Jenbergsen og hans ansatte har opplevd problemene som startet i allerede fellesferien 2018.
Les saken om dette her:
Verdensteatret på Rjukan var uten digitallevering av film i underkant av to måneder
Først 13. september 2018 kom kinoen seg på nett igjen, etter å ha vært «offline» i nesten to måneder (minus én uke og én dag.)
– Jeg skal ta selvkritikk fordi det har tatt lang tid. Det er ikke slik jeg ønsker å opptre. Men jeg har betrygget kinoen med at dette får fullt fokus nå til problemet er løst. Jeg tok personlig tak i det, sier Drageland.
– Tilkoblingen til kinoen ble ordnet for to dager siden, men vi har hatt problemer med å nå Movie Transit-boksen fra Doremi-serveren, opplyser NOC-sjefen torsdag 13. september 2018.
– Hvorfor oppsto problemet?
– Det er et godt spørsmål, men det er vanskelig å se når vi har vært offline. Når de er online kan vi undersøke skikkelig. Vi mistenkte at det kunne være Movie Transit-boksen, derfor fikk de ny. Men det viste seg ikke å være den.
– Kinoen har NOC-avtale. Hvorfor har dere ikke dratt til kinoen?
– Ja, det kan du si. Hvis en kino er offline, så sender vi alt innhold via harddisk. I henhold til de nye NOC-avtalene må kinoen selv bestille tekniker hvis de vil ha hjelp på stedene. I tidligere avtaler sendte vi automatisk ut tekniker, men nå må de selv bestille. Det er tre forskjellige uttrykningsnivåer, og det koster utifra hvor rask utrykning de vil ha. Innen 24 timer er dyrest, mens etter en uke er rimeligere. Dette er fordi kinoene ikke er «låst» til oss for å få teknikerhjelp. De står fritt til å bestille hos andre leverandører.
– Har dere foreslått tekniker på stedet overfor kinoen?
– Vi pleier vanligvis ikke foreslå det, unntatt hvis det er et problem med Christie eller Doremi-utstyr, hvor leverandøren av enheten foreslår tekniker.
– Kinosjefen sier i intervjuet med KINOMAGASINET at han ikke føler at dere har tatt hendelsen seriøst og føler seg nedprioritert. Kommentar?
– Jeg ble involvert nylig siden de var misfornøyd med ventetiden, og tok da kontakt med kinosjefen og snakket med kinomaskinist Jostein Dullum.
– Kjente du til saken før dette?
– Jeg hadde hørt snakk om saken.
– Er det interne problemer som har gjort at dette har skjedd?
– Nå som problemet løses, skal vi gå gjennom hva som har skjedd. Vi pleier å ta en gjennomgang av «tickeren» etter endt løsning. Da går vi over egne tjenester og rutiner.

Trond Drageland er supportsjef for NOC-tjenestene hos Unique Digital Nordic. Her inne i selskapets tidligere kontorer i Bergen i 2014. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Trond Drageland sier han skjønner at de kinoansatte har vært frustrerte, men at det virker som de var mer fornøyde da problemet ble tatt tak i.
– Jeg har bedt de ta kontakt direkte med meg hvis ting stopper opp – og de ikke er fornøyd med responstid og den tjenesten vi leverer.
– Dere er nærmest monopolist og markedsleder innenfor dette feltet. Hva vil du si til kunder som er bekymret for servicenivået?
– Det er selvfølgelig ikke god reklame for oss, og ikke noe vi vil ha på oss. Det er definitivt noe vi må forbedre.
– Har det hendt før at en norsk kino er ukesvis offline?
– Det kan være mangel på deler som gjør det, men det er ikke vanlig. Og dette er definitivt mer enn vi ønsker, så vi skal gå gjennom dette.
Facebook
RSS