
Unique kalles de på «folkemunne» i bransjen. Nå skal de kalles seg Unique Digital Nordic AS.
I dag offentliggjorde Unique Cinema Systems (UCS) at de skifter navn.
Ørjan Taule, administrerende direktør i UCS, forteller til KINOMAGASINET at navnebyttet skjer for å bedre passe dagens identitet som er et firma med et bredere spekter av tjenester enn for ti år siden.
Da selskapet ble stiftet i 1997 het det Unique Promotions og i 2007 ble dette endret til Unique Cinema Systems.
I 2017 heter de Unique Digital Nordic AS.
– For ti år siden ville vi uttrykke at vi var en full leverandør med alt innen kinoteknikk, både dengang tradisjonelt og digitalt, men vi føler vi er kommet mye lengre nå innen teknikk og med flere avdelinger, sier Taule i en samtale med kinobransjens fagblad.
I et nyhetsbrev, sendt til bransjekontaktene søndag 20. august, utdyper Taule mer om navnebyttet.
«Unique Cinema Systems AS har blitt så mye mer enn det vi så for oss for ti år siden. Og når vi i år skal feire vårt 20-års jubileum, føler vi det riktig å gjøre dette i ny drakt. Dette for tydeligere å vise vår identitet, og for å synliggjøre for våre kunder og samarbeidspartnere at vi er et selskap i Unique-familien som sammen tilbyr komplette digitale tjenester for film og kinobransjen i hele verden,» heter det i meldingen.
Det understrekes at det ikke skjer endringer på eiersiden, i ledelse eller struktur.

NYTT NAVN: Unique Digital Nordic AS.
Litt historikk her:
Unique Cinema Systems – som i 1997 originalt ble stiftet under navnet Unique Promotions AS – har fokusert på å utvikle kompetanse og teknologi rundt tradisjonell og digital kinoteknologi. I 2002 leverte Unique en egenutviklet plattform for distribusjon av digital kinoreklame til CAPA Kinoreklame og ble med det verdens første selskap til å digitalisere samtlige kinoer i et land. Overgangen fra analog til digital distribusjon av kinoreklame ble en stor suksess, og Unique har siden den gang eksportert teknologien til mange andre land rundt om i verden.
I Film&Kino’s regi ledet Unique i 2006 pilotprosjektet “NORDIC” (Norway Digital Interoperabilitets in Cinemas) Som hadde til formål å introdusere digital kino for de norske kinoene. I prosjektet ble totalt 20 kinosaler installert med D-Kino utstyr fra samtlige leverandører. Lærdommen fra dette prosjektet gjorde at Unique i 2007 kunne presentere seg selv for den norske kinobransjen som en fullverdig kinoteknisk integratør. Uniques nye rolle i kinobransjen gjorde at de i forbindelse med vårt 10års jubileum valgte å bytte til et mer passende navn – Unique Cinema Systems AS.
I 2008 startet UCS utviklingen av det første av mange produkter med formål om å integrere, kontrollere og automatisere den tekniske driften av digitalkino. RosettaBridge TMS kontrollerer i dag over 10.000 kinosaler på verdensbasis, og er med det blant de mest utbredte produktene innen digital kino.
I 2010 vant Unique 9 av 10 anbud for digitaliseringen av de norske kinoene, og har siden den gang hatt et enormt fokus på installasjon, integrasjon, drift og support av D-kino løsninger. I 2012 introduserte UCS MovieTransit for den norske kinobransjen, og Norge ble dermed det første landet i verden som kunne overføre filmer elektronisk til samtlige kinoer.
Siden den gang har UCS introdusert en lang rekke nye produkter og tjenester, og sammen med de andre foretakene i Unique-familien, representerer Unique en av markedets ledende «end-to-end-leverandører» innen digitale løsninger, design, tjenester, installasjoner og programvarer for film og kinobransjen. Videre er selskapets grafiske avdeling BUG også en sterk aktør på grafikk og animasjon, og har i år kino-debutert med vårt bidrag i animasjonsfilmen Richard Storken.

Ørjan Taule blir med videre som administrerende direktør i Unique Digital Nordic AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Facebook
RSS