• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

UNIC: «Studioene er mer forståelsesfulle»

En scene fra The Priest's Children. Foto: BMV FILM
UNIC: «Studioene er mer forståelsesfulle»
John Berge
6. desember 2015

DRAMMEN: Eksperimenter med vinduet for visning av film vil uungåelig skje også videre, men studioene er nå mer forståelsefulle og anerkjennende overfor kinovinduet.

Det fastslo Phil Clapp fra Cinema Exhibitors’ Association i Storbritannia og The International Union of Cinemas (UNIC) under sitt foredrag på Den norske kinokonferansen 2015.

Han sa at studioene bør være forsiktige når de endrer som utgjør en fundamentalt forskjell i kinosektoren.

– Men tonen og språket fra studioene er nå mer forståelsesfull og anerkjennende overfor kinoene. Det er kinoene som leder an i verdiskapningen i bransjen. Det vil uungåelig bli små eksperiment videre, men studioene har forstått at det er kino som er hovedinntektskilden, sa Clapp.

EN FREDSAVTALE RÅDER

I USA har Paramount Pictures testet kortere vinduer på to filmer høsten 2015, inkludert Paranormal Activity: The Ghost Dimension.

Incentivet for at kinoene skal gå med på dette er at de får en andel av den digitale omsetningen. Dette er første test på to år.

Clapp mener det stadig kommer «nye koster» inn i studioene som ønsker å skape et navn for seg selv og være den ene personen som klarer å endre vindustrukturen.

– Men den økonomiske modellen jobber imot det. Det er nå en slags fredsavtale – og en dialog. Vi ser at de store studioene vil ha fleksibilitet, medgikk Clapp.

NETFLIX IKKE BARE NEGATIVT

Han tok også opp strømmefilmgiganten Netflix. Han mener det til nå er mellomfilmene de har fokusert på, og hvor de rettmessig møter et behov.

– Netflix-effekten trenger ikke bare være negativ for kinobransjen. Utfordringen vi har med VOD-tilbyderne er at de sier ingenting om tallene sine, mens vi har åpne tall. Det er vanskelig å se hva som er suksess eller fiasko på VOD.

EUROPA ER VIKTIG

De europeiske kinoene står nå for en stadig større del av de globale inntektene. Europa står nå for 28 %, USA 26 % og resten av verden samlet utgjør 46 %.

– Fysiske medier i andel av omsetningen har sunket mye og forsøk på å selge større volum til lavere pris har bare utsatt det uungåelige. Men digital video vil ikke oppveie forskjellen, sa Clapp videre.

Det er en periode med positivitet og optimisme i kinobransjen, med flere lysglimt. I Frankrike har man hatt kampanjer for å få flere unge mennesker til å gå på kino. Dette har ført til en økning i kinobesøket der på 22,6 %.

– Men alt er ikke flott. Det er en gradvis reduksjon i antall besøkende på kino i Europa om man ser det i lengre perspektiv.

TEKNOLOGI FOR KUNDENE

Phil Clapp mener at for UNIC er det viktig å sende en klar beskjed til selskapene om at ny teknologi må være for publikums skyld, ikke for teknologiens skyld. Han viste da til nye lydssystemer, laser, 4D, HDR, HFR og så videre.

– Vi jobber mye med å få anerkjennelse for at kino er «viktigst». EU-kommisjonen mener at alle europeiske filmer bør være tilgjengelige i alle territorier, uansett hvordan de vises, fortalte Clapp.

Han ga også sin egen bransje litt pepper. Han mente at kinoene har massevis av data de ikke forstår og ikke benytter på rett måte. Han mener kinoene også bør vise alternativt innhold i større grad, inkludert arkivinnhold og lokale ting.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
6. desember 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINODRIFT

– Vi vet ikke når vi kan åpne igjen

John Berge25. april 2023
Les mer

Vil kun selge til de som skal drive kino videre

John Berge13. april 2023
Les mer

Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak

admin21. mars 2023
Les mer

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Cinemateket i Oslo var aldri i fare
Oversvømmelse i kino og kulturhus