• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

UNIC: «Studioene er mer forståelsesfulle»

En scene fra The Priest's Children. Foto: BMV FILM
UNIC: «Studioene er mer forståelsesfulle»
John Berge
6. desember 2015

DRAMMEN: Eksperimenter med vinduet for visning av film vil uungåelig skje også videre, men studioene er nå mer forståelsefulle og anerkjennende overfor kinovinduet.

Det fastslo Phil Clapp fra Cinema Exhibitors’ Association i Storbritannia og The International Union of Cinemas (UNIC) under sitt foredrag på Den norske kinokonferansen 2015.

Han sa at studioene bør være forsiktige når de endrer som utgjør en fundamentalt forskjell i kinosektoren.

– Men tonen og språket fra studioene er nå mer forståelsesfull og anerkjennende overfor kinoene. Det er kinoene som leder an i verdiskapningen i bransjen. Det vil uungåelig bli små eksperiment videre, men studioene har forstått at det er kino som er hovedinntektskilden, sa Clapp.

EN FREDSAVTALE RÅDER

I USA har Paramount Pictures testet kortere vinduer på to filmer høsten 2015, inkludert Paranormal Activity: The Ghost Dimension.

Incentivet for at kinoene skal gå med på dette er at de får en andel av den digitale omsetningen. Dette er første test på to år.

Clapp mener det stadig kommer «nye koster» inn i studioene som ønsker å skape et navn for seg selv og være den ene personen som klarer å endre vindustrukturen.

– Men den økonomiske modellen jobber imot det. Det er nå en slags fredsavtale – og en dialog. Vi ser at de store studioene vil ha fleksibilitet, medgikk Clapp.

NETFLIX IKKE BARE NEGATIVT

Han tok også opp strømmefilmgiganten Netflix. Han mener det til nå er mellomfilmene de har fokusert på, og hvor de rettmessig møter et behov.

– Netflix-effekten trenger ikke bare være negativ for kinobransjen. Utfordringen vi har med VOD-tilbyderne er at de sier ingenting om tallene sine, mens vi har åpne tall. Det er vanskelig å se hva som er suksess eller fiasko på VOD.

EUROPA ER VIKTIG

De europeiske kinoene står nå for en stadig større del av de globale inntektene. Europa står nå for 28 %, USA 26 % og resten av verden samlet utgjør 46 %.

– Fysiske medier i andel av omsetningen har sunket mye og forsøk på å selge større volum til lavere pris har bare utsatt det uungåelige. Men digital video vil ikke oppveie forskjellen, sa Clapp videre.

Det er en periode med positivitet og optimisme i kinobransjen, med flere lysglimt. I Frankrike har man hatt kampanjer for å få flere unge mennesker til å gå på kino. Dette har ført til en økning i kinobesøket der på 22,6 %.

– Men alt er ikke flott. Det er en gradvis reduksjon i antall besøkende på kino i Europa om man ser det i lengre perspektiv.

TEKNOLOGI FOR KUNDENE

Phil Clapp mener at for UNIC er det viktig å sende en klar beskjed til selskapene om at ny teknologi må være for publikums skyld, ikke for teknologiens skyld. Han viste da til nye lydssystemer, laser, 4D, HDR, HFR og så videre.

– Vi jobber mye med å få anerkjennelse for at kino er «viktigst». EU-kommisjonen mener at alle europeiske filmer bør være tilgjengelige i alle territorier, uansett hvordan de vises, fortalte Clapp.

Han ga også sin egen bransje litt pepper. Han mente at kinoene har massevis av data de ikke forstår og ikke benytter på rett måte. Han mener kinoene også bør vise alternativt innhold i større grad, inkludert arkivinnhold og lokale ting.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
6. desember 2015
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINODRIFT

Suksess for ny kino i Halden

admin12. juni 2022
Les mer

Kinosjefen ble drapstruet og en annen kinoansatt ble slått av en ungdom

John Berge25. mai 2022
Les mer

Kinoen i Alta må må holde storsalen stengt i månedsvis

John Berge18. januar 2022
Les mer

Kari tror på kinoåret 2022

John Berge6. januar 2022
Les mer

Slik endret kinokjøpene seg i Norden fra 2019 til 2021

admin20. desember 2021
Les mer

Kolbotn kan miste kinoen

John Berge3. november 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Barbariske Arnold
    FILMJUBILEUM21. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Barbariske Arnold
    FILMJUBILEUM21. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Cinemateket i Oslo var aldri i fare
Oversvømmelse i kino og kulturhus