• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

UNIC: «Studioene er mer forståelsesfulle»

En scene fra The Priest's Children. Foto: BMV FILM
UNIC: «Studioene er mer forståelsesfulle»
John Berge
John Berge
6. desember 2015

DRAMMEN: Eksperimenter med vinduet for visning av film vil uungåelig skje også videre, men studioene er nå mer forståelsefulle og anerkjennende overfor kinovinduet.

Det fastslo Phil Clapp fra Cinema Exhibitors’ Association i Storbritannia og The International Union of Cinemas (UNIC) under sitt foredrag på Den norske kinokonferansen 2015.

Han sa at studioene bør være forsiktige når de endrer som utgjør en fundamentalt forskjell i kinosektoren.

– Men tonen og språket fra studioene er nå mer forståelsesfull og anerkjennende overfor kinoene. Det er kinoene som leder an i verdiskapningen i bransjen. Det vil uungåelig bli små eksperiment videre, men studioene har forstått at det er kino som er hovedinntektskilden, sa Clapp.

EN FREDSAVTALE RÅDER

I USA har Paramount Pictures testet kortere vinduer på to filmer høsten 2015, inkludert Paranormal Activity: The Ghost Dimension.

Incentivet for at kinoene skal gå med på dette er at de får en andel av den digitale omsetningen. Dette er første test på to år.

Clapp mener det stadig kommer «nye koster» inn i studioene som ønsker å skape et navn for seg selv og være den ene personen som klarer å endre vindustrukturen.

– Men den økonomiske modellen jobber imot det. Det er nå en slags fredsavtale – og en dialog. Vi ser at de store studioene vil ha fleksibilitet, medgikk Clapp.

NETFLIX IKKE BARE NEGATIVT

Han tok også opp strømmefilmgiganten Netflix. Han mener det til nå er mellomfilmene de har fokusert på, og hvor de rettmessig møter et behov.

– Netflix-effekten trenger ikke bare være negativ for kinobransjen. Utfordringen vi har med VOD-tilbyderne er at de sier ingenting om tallene sine, mens vi har åpne tall. Det er vanskelig å se hva som er suksess eller fiasko på VOD.

EUROPA ER VIKTIG

De europeiske kinoene står nå for en stadig større del av de globale inntektene. Europa står nå for 28 %, USA 26 % og resten av verden samlet utgjør 46 %.

– Fysiske medier i andel av omsetningen har sunket mye og forsøk på å selge større volum til lavere pris har bare utsatt det uungåelige. Men digital video vil ikke oppveie forskjellen, sa Clapp videre.

Det er en periode med positivitet og optimisme i kinobransjen, med flere lysglimt. I Frankrike har man hatt kampanjer for å få flere unge mennesker til å gå på kino. Dette har ført til en økning i kinobesøket der på 22,6 %.

– Men alt er ikke flott. Det er en gradvis reduksjon i antall besøkende på kino i Europa om man ser det i lengre perspektiv.

TEKNOLOGI FOR KUNDENE

Phil Clapp mener at for UNIC er det viktig å sende en klar beskjed til selskapene om at ny teknologi må være for publikums skyld, ikke for teknologiens skyld. Han viste da til nye lydssystemer, laser, 4D, HDR, HFR og så videre.

– Vi jobber mye med å få anerkjennelse for at kino er «viktigst». EU-kommisjonen mener at alle europeiske filmer bør være tilgjengelige i alle territorier, uansett hvordan de vises, fortalte Clapp.

Han ga også sin egen bransje litt pepper. Han mente at kinoene har massevis av data de ikke forstår og ikke benytter på rett måte. Han mener kinoene også bør vise alternativt innhold i større grad, inkludert arkivinnhold og lokale ting.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
6. desember 2015
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINODRIFT

Norges eldste kino får konkurrent

John Berge21. januar 2021
Les mer

Kommunekino vil starte kino nummer to

John Berge21. januar 2021
Les mer

Gladnyhet fra Asker

John Berge21. januar 2021
Les mer

Kinosjefene på Romerike om kinoåret 2020

John Berge12. januar 2021
Les mer

Feirer 30 år som kino

John Berge23. desember 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Trailer: Godzilla vs. Kong
    TRAILER24. januar 2021
  • Nå kommer «koronafilmen»
    FILMPRODUKSJON24. januar 2021
  • Ingen fred å få for A Quiet Place Part II
    KORONAVIRUSET23. januar 2021
  • Nå har også «Morbius» fått ny dato
    FILMLANSERING22. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Cinemateket i Oslo var aldri i fare
Oversvømmelse i kino og kulturhus