• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

UNIC-sjefen kjemper for bransjens beste

Direktør Jan Runge fra The International Union of Cinemas (UNIC) under Den norske kinokonferansen i Bergen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
UNIC-sjefen kjemper for bransjens beste
John Berge
2. desember 2014

BERGEN: – Europa er et fragmentert kinomarked, men hvis vi snakker med en stemme kan vi bli hørt og skape forandringer. UNIC-direktør Jan Runge vil også ha en mer offensiv holdning til VOD, felles markedsføring og standarder innenfor teknologi.

Direktør Jan Runge fra The International Union of Cinemas (UNIC) holdt foredrag under Den norske kinokonferansen i Bergen.

Han holdt foredrag med overskriften «European Cinema in 2014 – Taking Stock and Looking Forward».

UNIC er en bransjeorganisasjon som består av 33 europeiske territorier, inkludert Russland og Israel, hvis medlemmer har tilsammen 33.000 saler og omsetter for 7,4 milliarder euro.

– Vår jobb er å promotere viktigheten av kinobransjen for hele filmsektoren og til glede for publikum. Europa er et fragmentert kinomarked, men hvis vi snakker med en stemme kan vi bli hørt og skape forandringer, sa Runge i sitt foredrag.

UNIC arrangerer også kinokonferansen CineEurope. Neste års konferanse skjer i Barcelona 22. til 22. juni 2015.

– Å se en film sammen på et stort lerrett, representerer et stabilt og motstandsdyktig filmmarked. De siste årene er det europeiske kinobesøket stabilt rundt 30 % av verdens filmmarked. Dette til tross den enorme veksten i Asia og spesielt i Kina.

Om VOD sa Runge dette:

– Vi er ikke imot VOD, men dette markedet må vokse sammen og ikke spise opp hverandres omsetning. Vi tror at hvis en film lykkes på kino, så lykkes den på VOD. Men det er ikke til vår fordel at ting lanseres rett på VOD.

UNIC er også opptatt av hvordan kinoeierne skal forholde seg til ny teknologi, spesifikt HRF, altomsluttende lyd (immersive audio, eksmpelvis Auro og Atmos), og ikke minst laserprojeksjon.

– Da må kinoeierne tenke over hva disse innovasjonene betyr for bransjen og ha en felles holdning. Vi må unngå at eierne er låst til enkelte format i fremtiden, hvis de i verste fall utgår fra markedet, og slik at alle filmtyper kan vises. Det er mange varianter av kinoopplevelsen nå, derfor må vi tenke på standarder, sa Runge.

UNIC-lederen mener det fremdeles er mye rom for vekst.

– Det er ingen grunn til at det skal være halvparten så mange som går på kino i Finnland som i Irland, f.eks, sa han.

Runge pekte på at et forbedringspotensiale hos mange er promotering av kinoopplevelsen via sosiale medier, spesielt Facebook.

82 % av europeere ser trailere online og 46 % diskuterer film på Facebook, viste en undersøkelse.

– Kinoene må forbedre hvordan dere når ut tilvia sosiale medier og mobile enheter. Her er det rom for mer samarbeid. Nå er er markedsføring «silobasert». Kinoene gjør sin del og distributørene gjør sin. Det er mye mer rom for samarbeid og eksperimentering, og bli partnere med store varemerker utenfor kinobransjen.

Runge sa også at han mener det er for lite anerkjennelse for hva kinobransjen bidrar med i den store sammeheng.

UNIC er basert i Brussel.

– Det er en grunn for at vi er i Brussel – for å påvirke EU. Vi er opptatt av hvordan europeiske filmer kan lykkes, spesielt i en VOD og fildeling/piratkopieringsverden. 1.500 filmer lages i Europa per år, mens det lages 600 filmer i USA, opplyste Runge.

KINOMAGASINET © Direktør Jan Runge fra The International Union of Cinemas (UNIC) under Den norske kinokonferansen i Bergen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKinoTeknologiVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
2. desember 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologiVOD
  • Laserlyset først sett i Bergen Kino 28.10.2014
  • Lover større og bedre kinokonferanse 13.10.2014
  • Informasjon om Den norske kinokonferansen 13.06.2014

Siste saker fra KINODRIFT

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer

Dette unge paret og mange andre fikk kinokvelden i Asker ødelagt. Det meldes om mye bråk på kinoer landet rundt

John Berge8. november 2022
Les mer

Slik blir nye Edda kino

John Berge21. september 2022
Les mer

Kinogigantene kjemper om Sarpsborg kino

John Berge21. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Stavanger: Dolby Atmos selger
Nå eier Nordisk Film 49 % av KinoSør AS