• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

UNIC-sjefen kjemper for bransjens beste

Direktør Jan Runge fra The International Union of Cinemas (UNIC) under Den norske kinokonferansen i Bergen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
UNIC-sjefen kjemper for bransjens beste
John Berge
2. desember 2014

BERGEN: – Europa er et fragmentert kinomarked, men hvis vi snakker med en stemme kan vi bli hørt og skape forandringer. UNIC-direktør Jan Runge vil også ha en mer offensiv holdning til VOD, felles markedsføring og standarder innenfor teknologi.

Direktør Jan Runge fra The International Union of Cinemas (UNIC) holdt foredrag under Den norske kinokonferansen i Bergen.

Han holdt foredrag med overskriften «European Cinema in 2014 – Taking Stock and Looking Forward».

UNIC er en bransjeorganisasjon som består av 33 europeiske territorier, inkludert Russland og Israel, hvis medlemmer har tilsammen 33.000 saler og omsetter for 7,4 milliarder euro.

– Vår jobb er å promotere viktigheten av kinobransjen for hele filmsektoren og til glede for publikum. Europa er et fragmentert kinomarked, men hvis vi snakker med en stemme kan vi bli hørt og skape forandringer, sa Runge i sitt foredrag.

UNIC arrangerer også kinokonferansen CineEurope. Neste års konferanse skjer i Barcelona 22. til 22. juni 2015.

– Å se en film sammen på et stort lerrett, representerer et stabilt og motstandsdyktig filmmarked. De siste årene er det europeiske kinobesøket stabilt rundt 30 % av verdens filmmarked. Dette til tross den enorme veksten i Asia og spesielt i Kina.

Om VOD sa Runge dette:

– Vi er ikke imot VOD, men dette markedet må vokse sammen og ikke spise opp hverandres omsetning. Vi tror at hvis en film lykkes på kino, så lykkes den på VOD. Men det er ikke til vår fordel at ting lanseres rett på VOD.

UNIC er også opptatt av hvordan kinoeierne skal forholde seg til ny teknologi, spesifikt HRF, altomsluttende lyd (immersive audio, eksmpelvis Auro og Atmos), og ikke minst laserprojeksjon.

– Da må kinoeierne tenke over hva disse innovasjonene betyr for bransjen og ha en felles holdning. Vi må unngå at eierne er låst til enkelte format i fremtiden, hvis de i verste fall utgår fra markedet, og slik at alle filmtyper kan vises. Det er mange varianter av kinoopplevelsen nå, derfor må vi tenke på standarder, sa Runge.

UNIC-lederen mener det fremdeles er mye rom for vekst.

– Det er ingen grunn til at det skal være halvparten så mange som går på kino i Finnland som i Irland, f.eks, sa han.

Runge pekte på at et forbedringspotensiale hos mange er promotering av kinoopplevelsen via sosiale medier, spesielt Facebook.

82 % av europeere ser trailere online og 46 % diskuterer film på Facebook, viste en undersøkelse.

– Kinoene må forbedre hvordan dere når ut tilvia sosiale medier og mobile enheter. Her er det rom for mer samarbeid. Nå er er markedsføring «silobasert». Kinoene gjør sin del og distributørene gjør sin. Det er mye mer rom for samarbeid og eksperimentering, og bli partnere med store varemerker utenfor kinobransjen.

Runge sa også at han mener det er for lite anerkjennelse for hva kinobransjen bidrar med i den store sammeheng.

UNIC er basert i Brussel.

– Det er en grunn for at vi er i Brussel – for å påvirke EU. Vi er opptatt av hvordan europeiske filmer kan lykkes, spesielt i en VOD og fildeling/piratkopieringsverden. 1.500 filmer lages i Europa per år, mens det lages 600 filmer i USA, opplyste Runge.

KINOMAGASINET © Direktør Jan Runge fra The International Union of Cinemas (UNIC) under Den norske kinokonferansen i Bergen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKinoTeknologiVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
2. desember 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologiVOD
  • Laserlyset først sett i Bergen Kino 28.10.2014
  • Lover større og bedre kinokonferanse 13.10.2014
  • Informasjon om Den norske kinokonferansen 13.06.2014

Siste saker fra KINODRIFT

– Vi vet ikke når vi kan åpne igjen

John Berge25. april 2023
Les mer

Vil kun selge til de som skal drive kino videre

John Berge13. april 2023
Les mer

Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak

admin21. mars 2023
Les mer

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Stavanger: Dolby Atmos selger
Nå eier Nordisk Film 49 % av KinoSør AS