
Fakta om Fram kinos nye markedssjef
Benedikte Schuitema Olsen
Fødselsdato: 13.09.93
Stilling: Markedssjef & eventsansvarlig, Fram kino i Bodø
For første gang har Fram kino i Bødø ansatt en markedssjef. Kinosjefen valgte sin stedatter.
Valget falt nemlig på 25 år gamle Benedikte Schuitema Olsen, som sin unge alder til tross faktisk har elleve års (!) erfaring fra kinobransjen.
Benedikte Schuitema Olsen ble ansatt 2. januar 2019.
– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i kinobransjen!
– Med en stefar som kinosjef har jeg gått I gangene så lenge jeg selv kan huske. Med årene har jeg fått mer og mer ansvar. Det har vært en naturlig utvikling. Jeg har gått fra å gå i føttene på de som var eldre enn meg, til å få ansvaret da jeg fremdeles var yngre enn de fleste. Nå er jeg den eldste i kioskavdelingen med driftsansvar for den avdelingen og personalansvar, i tillegg til å være markedssjef & eventsansvarlig. Så det er en kompleks stilling som jeg føler er som skapt for meg, forteller Benedikte.
Etter videregående skole tok Benedikte en bachelor i organisasjon og ledelse. Det første året av bacheloren tok jeg hun i Sydney i Australia, hvor hun studerte en hel haug med ulike fag, deriblant amerikansk kultur og film/kinohistorie.
– Det er ingen tvil om at interessen og kjærligheten for bransjen har lagt latent i alle år hos meg.

Benedikte Schuitema Olsen er nyansatt markedssjef & eventsansvarlig, Fram kino i Bodø. Foto: Fram kino.
– Hva er det viktigste du skal gripe fatt i i din nye jobb?
– Eventer! Jeg vil fokusere på den gode kinoopplevelsen. Kino er så mangt! Man kan gå i joggebuksa på en søndag, men man kan også pynte seg, ta et glass før/etter og gjøre det tile n helaften/jentekveld/guttekveld eller uansett. Det å gå på kino skal ikke bare være å se filmen – det er hele opplevelsen. Forhåpentligvis er prosessen den at man blir påvirket av våre sosiale medier, kjøper billetter, drar innom vår sjarmerende kiosk med personale som brenner for jobben sin, blir møtt av en trivelig kontrollør i døren, setter seg ned og nyter hele opplevelsen. Før man så fordøyer det man har sett og opplevelsen I sin helhet. Jeg vil fokusere på denne helhetsopplevelsen.
– Hvilken film er den beste du har sett?
– Denne er vanskelig. Man har jo sett litt film igjennom tiden. Men min go-to film som jeg kan se på repeat, baklengs, bare ha på i bakgrunnen eller følge slavisk fra begynnelse til slutt er The Holiday. Følelsene den filmen bringer fram er fantastisk. Musikken er utrolig – Hans Zimmer er et geni. Skuespillerene er legender. Og historien er sjarmerende – også har den jo litt fokus på filmhistorie – så det er kanskje ikke så overraskende at det er en favoritt.
– Hvor mange filmer ser du i uken?
– Mellom en til tre. Rekker ikke mer enn det som regel – selvom man gjerne skulle sett mer!
– Hvilke filmer gleder du deg til å se i 2019?
– Løvenes konge! Jeg er – som mange – en Disney elsker så det er et bra år foran oss! Traileren får fram gåsehud og tårer hver gang. Naturlig nok gleder jeg meg også til Dumbo, Aladdin og Toy Story 4 da. Ellers gledet jeg meg også til Kapernaum og Shoplifters – og de levde opp til forventningene begge to.
– Hva gjør du for å reklamere for film på kino?
– Jeg prøver å treffe noe i folk. Jeg prøver å ha en litt «personlig» touch på det, men samtidig være profesjonell. Men film skal jo treffe følelser så da må man fokusere litt på det. Samtidig prøver jeg å skape et rent og oversiktlig innhold. Jeg vil selvsagt at reklamen skal være så tilgjengelig at de ikke skal trenge å lete etter den – men samtidig vil man jo at folk skal synes reklamen vi gjør er såpass underholdene at de tenker «hm, må gå inn på Instagram og se om Fram har lagt ut noe gøy i dag».
– Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen og/eller et VOD-tilbud?
– KINO – anytime, anyday.
– Ser du 3D på kino og/eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?
– Det er vel litt som å banne i kirka ettersom vi har det beste utstyret som finnes på markedet for 3D visninger – men jeg personlig er ikke så begeistret for det. Men det er i hovedsak også fordi de fleste 3D filmene er Sci-FI og det er ikke min favorittsjanger. Selvsagt, noen filmer bør sees i 3D. Avatar for eksempel.
– Hva er fordelen og minus med kino og det samme med hjemmekino?
– Fordelene med kino er mange: først og fremst er film best på kino. Sånn er det bare. Dessuten er det sosialt. To fluer i en smekk; film og kvalitetstid med en venn/kjæreste eller hva enn. Du trenger ikke tilberede noe selv og du trenger forsåvidt heller ikke rydde etter deg – selvom vi setter pris på at folk benytter søppelbøtene ? og ikke minst; på kino sjekker du ikke telefon. Der kommer vi inn på ulempene med hjemmemkino; plutselig tar du deg selv i å ligge å scrolle på telefon eller brette klær. Forstyrrelsene er fler ved å se film hjemme – og da får du ikke den komplette opplevelsen av filmen.
– Favorittskuespillerne?
– Leonardo DiCaprio, Julia Roberts, George Clooney, Brad Pitt, Meryl Streep, Audry Hepburn, Morgan Freeman – om mitt liv hadde blitt en film skulle han selvsagt hatt fortellerstemmen, Kate Winslet – kan fortsette lenge her.
– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?
– Hva tror du? Ser film – så klart ?

Erik Jørgensen foran inngangspartiet til Fram kino i Bodø. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Hva slags TV-serier foretrekker du og hvordan ser du på de – på TV, via streamingtjenester eller DVD/Blu-ray Disc?
– Jeg elsker å sette på en DVD. Det føles nostalgisk og koselig allerede. Sex & Singelliv går ofte på repeat – og da KUN på DVD. Boksen brukes selvsagt som dekorasjon. Ellers streamer jeg alt – har ikke TV-kanaler. TV2 Sumo, Netflix og HBO.
– Samler du på fysisk film, DVD, Blu-ray eller det nye formatet 4K Ultra HD?
– DVD-samlingen er stor. Har tatt de fra den gigantiske samlingen hjemme hos mamma og stefar.
– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?<
– Vi har kommet oss fint igjennom bade VHS, DVD, streaming og alt som er. Vi overlever. Kinoopplevelsen kan ikke oppnås hjemme uansett. Men det skal sies at det er mye derfor jeg også vil ha fokus på store, litt «elegante» eventer for å gi hele pakken litt mer enn bare det å se en film. Det trekker folk.
– Hva kjennetegner ditt firma?
– Som Norges eldste kino er vi jo unik. I tillegg har den vært i samme generasjon siden starten. Jeg tror mange i Bodø har et slags personlig forhold til kinoen. Og de fleste refererer til oss som «kinoen» eller «Fram» – det er en personlig klang over det. Dessuten er vi et fantastisk team – alle er så glade I hverandre og alle får et sterkt forhold til kinoen gjennom åren. Veldig ulikt mange andre arbeidsplasser. De fleste blir værende I mange, mange år. Det gjør noe med hele plassen. Jeg tror det skinner igjennom
– Hva kan kinoen din bli bedre på?
– Sosiale medier og eventer. That’s why I’m here!
– Hvem imponerer deg mest i den norske kinobransjen og hvorfor?
– Er det lov å si min egen sjef? Han har et så unikt forhold til jobben sin. Han kan alle nivåene og gjør det aller meste selv. Han er innvolvert i alle prosesser. Når han først har en ide gir han seg ikke før han får det gjennomført. Han er så og si alltid først ute med det «siste av det siste» og det er ikke verst for en liten storby som Bodø. Nei, han jobber lett 15 timer i strekk om det trengs. Han har en arbeidsmoral og en lidenskap for yrket sitt som få andre.
– Hva er det beste med din kino?
– Sjarmen og personligheten.

Benedikte Schuitema Olsen. Foto: Fram kino.
– Hva er ditt beste kinominne?
– Åj – den var i alle fall vanskelig! Det er nok ikke det beste men et morsomt minne er da jeg lurte lillebroren min med meg på The Help. Jeg sa det var en skrekkfilm. Vel, its safe to say at det er alt annet enn det. Vi matte sitte igjen i salen en stund etter alle var dratt fordi jeg gråt som en foss. Jeg tror han både skjemtes og var en smule irritert.
– Hvilken kinosal er din favorittkino gjennom tidene?
– IMAX i Sydney var en opplevelse som sitter igjen så jeg tror nesten jeg må si den. Jeg så Gravity der – ikke dumt og se en film som finner sted I universet på en måten. Jeg følte at jeg fløy.
– Hva er din beste egenskap i jobben din?
– Forholdet mitt til bedriften. Og at jeg er veldig nysgjerrig, interessert og ivrig etter å skape noe og tenke litt utenfor boksen og prøve nye ting.
– Hva vil du lese mer om på KINOMAGASINET.no?
– Jeg synes dere gjør det knallbra som det er!
Facebook
RSS