
The Amazing Spider-Man 2 blir satt opp på alle SF Kinos kinoer.
Det bekrefter både SF Kino AS og United International Pictures (UIP) overfor KINOMAGASINET.
– SF Kino er en veldig viktig kunde for oss og vi har et veldig godt samarbeid med dem, sier daglig leder Simen Rognerud i UIP overfor KINOMAGASINET.
Han understreker at det er SF som velger om de vil ta inn film eller ikke.
Filmen Noah – med premiere 04.04.2014 – fra UIP ble ikke satt opp på fire SF Kino-er i Stavanger, Sandnes, Sandvika og Lillestrøm. Den er per dags dato sett av nærmere 78.000 personer hos 151 kinobedrifter.
– Noah leverer akkurat som vi hadde håpet. Det er veldig positivt. Vi har hatt bra respons og tilbakemeldinger, sier Rognerud til KM.
– Vi tapte besøk på at de fire SF-kinoene ikke satte den opp. Det er kjempesynd – spesielt for publikum. At filmer ikke settes opp taper vi på alle sammen. Vi på byråsiden er like avhengig av at kinoene lykkes.
The Amazing Spider-Man 2 får premiere 25.04.2014.
Adm. direktør Ivar Halstvedt i SF Kino AS sier også at Transformers: Age of Extinction «er på plass» og at kjeden har en avtale med UIP om å vise denne filmen. Den skal lanseres 11.07.2014.
– Situasjonen er at vi ikke har årsavtale for 2014 med UIP og forhandler fra film til film. Vi hadde årsavtale med UIP for noen år siden, men har ikke kommet til enighet. Det er trist. Vi vil gjerne ha en avtale med alle byråer. Det gjør livet lettere for dem og oss, da blir det mindre ekstraarbeid og det er veldig godt for begge parter å ha forutsigbarhet, sier Halstvedt til KM.
SF Kino har årsavtaler med alle andre filmbyråer.
Uenigheten mellom SF Kino og UIP på den ene siden, og Oslo Kino og Disney på den andre, skyldes bakenforliggende årsaker, og en åpenbar kamp om maktbalansen i fremtidens kinosystem.
Halstvedt har lenge ment at kinoene vil oppleve et økt press på sitt lanseringsvindu, fordi distributørene mister inntekter fra fysiske medier.
– Vi aksepterer ikke kravet fra UIP om økningen i andelen vi skal betale. Det kan vi selvsagt ikke leve med. Distributørene har enorme besparingseffekter av digitaliseringen på kinoene. Dessuten har billettprisene økt hvert eneste år, så distributørene får automatisk mer inntekter, mener SF Kino-direktøren.
Facebook
RSS