
– Vi har aldri opplevd en sånn forhåndsinteresse for en film, verken blant publikum eller presse.
Det forteller markedssjef Bentine Lassen hos den norske distributøren, United International Pictures (UIP), som lanserer filmen på kino på vegne av Universal Pictures.
– Fansen er ekstremt dedikterte. Alt som legges ut på sosiale medier deles videre, forteller Lassen.
174 kinoer landet over setter opp filmen til premieren fredag 13. februar 2015.
– Vi har gledet oss til dette lenge. Det er sjelden man får jobbe med filmatisering av en bok som har fått så mye oppmerksomhet. Det hele har overgått forventningene. Det virker ikke som det finnes et menneske som ikke vet at filmen kommer nå!
– Har dere justert forventningene rundt besøket?
– Vi har ikke gjort store justeringer på besøksmålet. Men det er vanskelig å gjette hvor stort det faktisk blir, selv om man får en idé av forhåndssalget. Vi er veldig usikre på hvor det ender, men vi gleder oss!
– Vi tror filmen blir en av våre største i 2015, men vi har også Furious 7, Minions, Jurassic World og Mission: Impossible som vi alle tror blir store.
– Markedsføringen?
– Det er en relativt stor kampanje. Vi kjører TV/utendørs/online. Vi får veldig mye hjelp av pressen, og så er det en del internasjonale partnere med annonsering, Opi neglelakk blant annet. Og Kondomeriet har lisensen på sexlektøyet.
Bentine Lassen skryter av kinobransjen.
– Kinosjefene er utrolig engasjerte og mange gjør premiereevents. Det setter vi selvfølgelig kjempepris på. Det er tydelig at filmen engasjerer.
UIPs markedssjef tror Fifty Shades of Grey vil «tilfredstille publikum».
– Nå gleder vi veldig til at folk endelig skal se filmen. Dette blir veldig moro!
PS! Gyldendal Forlag opplyser overfor KM at de tre bøkene er solgt i hele 500.000 eksemplarer i Norge. En ny pocket, relansert med filmens omslag, er ikke medregnet i disse tallene.
Les våre andre saker om lanseringen ved å følge lenkene nedenfor.
Facebook
RSS