• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Tror på opptil 500.000 Proktor-besøkende

Kinovinneren i første halvår 2014: Doktor Proktors prompepulver.
Tror på opptil 500.000 Proktor-besøkende
John Berge
17. mars 2014

Doktor Proktors prompepulver (premiere: 14.03.2014) er den første filmen basert på Jo Nesbøs populære bøker om den eksentriske Doktor Proktor, bestevennene Bulle og Lise og den slemme Herr Thrane, noe som med solid margin gjør det til årets hittil største åpningshelg på norske kinoer. Regissør Arild Fröhlich og produsent Synnøve Hørsdal er allerede travelt i gang med forarbeidet til film nummer to om Doktor Proktor, og kunne knapt fått mer inspirerende nyheter enn helgens suksess. – Dette er utrolig kult! Filmen er laget for å oppleves i en kinosal sammen med andre, og da er det stas å få så mange positive tilbakemeldinger fra både voksne og barn som har storkost seg. Dette er veldig inspirerende når vi nå går i gang med Doktor Proktors tidsbadekar som skal blir et enda større og om mulig enda villere eventyr, sier regissør Arild Fröhlich. – Dette er en fantastisk åpningshelg som danner et grunnlag som både sikrer oss gode publikumstall for denne filmen og for de kommende filmene. Publikum tar filmen til seg og det inspirerer til å være enda mer ambisiøs for neste film, sier Synnøve Hørsdal, produsent. (Hentet fra pressemeldingen.)

Doktor Proktors prompepulver slo til på norske kinoer i åpningshelgen med over 90.000 besøkende. Ledende kinosjefer tror på en suksess på nivå med Knerten og Reisen til Julestjernen.

Inkludert førpremierer, har filmen allerede blitt sett av over 106.000 personer.

– Hvorfor fungerer Doktor Proktors prompepulver bedre enn de andre av årets nye norske filmer på kino?

– Det er et kjent univers for mange barnefamilier – presentert i et lekent univers med kjente skuespillere, mener Arild Kalkvik, kinosjef i Trondheim og nyvalgt leder av Norske kinosjefers forbund (NKF).

Hans nestleder i NKF, og kinosjef i Fredrikstad, Jørgen Søderberg Jansen sier at han regnet med gode tall siden den er basert på en veldig kjent bok, har store budsjetter, kjente skuespillere osv.

– Det er den største norske filmen så langt i år på alle måter. Det var helt forventet at den skulle bli stor, sier Søderberg Jansen.

– Er det «kun» barnefamilier som trekker folk til kino for å se norske filmer?

– Ja, kanskje nå for tiden, men det er tittelavhengig. Jeg tror at Børning eksempelvis kommer til å medføre høyt besøk av andre grupper, sier han videre.

Kalkvik sier at det noen få andre norske filmer kan berge den norske filmvåren.

– Noen av dem kan overraske positivt, som for eksempel Natt til 17. De fleste andre titlene er filmer med mindre målgrupper.

Søderberg Jansen er enig:

– Natt til 17. kan fungere bra, men det er utvilsomt barnefilmene som blir stående som de norske «vinnerne» første halvår. Det er nok ikke kun barnefilmer som trekker publikum, men barnefilm går nesten alltid bra. De fleste barnefilmene er rimelig store satsninger, mens på voksenfilmene er bredden større. Der har man alt fra minilanseringen Permafrost til storsatsningen Død snø 2.

– Med disse åpningstallene, hvor stort besøkstall tror du Doktor Proktors prompepulver vil oppnå totalt sett?

– Et sted mellom 4-500.000, svarer Kalkvik.

– Proktor bør kunne havne på samme nivå som Knerten (375.567. Red. anm.) og Reisen til julestjernen (462.719. Red. anm). For Fredrikstads del betyr det et sted mellom syv og ti tusen besøkende. Kanskje mer, sier Søderberg Jansen.

Hos landets største kinokjede, Oslo Kino, sier programdirektør Christin Berg at det var en ventet suksess at Doktor Proktors prompepulver åpnet, ikke overraskende, sterkt denne helgen.

– Filmen er god, og den baserer seg på en uhyre populær barnebok som Jo Nesbø har skrevet. Hele familien har ventet på filmen, og de voksne kan le sammen med barna. Kristoffer Joner er den perfekte oppfinner, Atle Antonsen briljerer med sin nye dialekt, og Linn Skåber er, som alltid, i godt slag. Barna er svært gode, og de driver hele handlingen framover. Vi er sikre på at filmen vi nå et stort publikum, men det er litt tidlig å si hvor den vil lande, mener Berg.

Berg slår fast at så langt i 2014 er det kun de norske barnefilmene som har lykkes i å nå et stort publikum.

– Kule Kidz gråter ikke og Karsten og Petra på vinterferie hadde alle gode besøkstall. Det er tilfeldig at disse kommer i samme periode. De norske filmene for voksne har imidlertid strevd i 2014, og det skyldes ulike ting. Lanseringstidspunkt er definitivt noe som spiller inn. Både Kraftidioten og Blind hadde nok profittert på å gå opp i en periode der ikke Oscarfilmene fikk så mye oppmerksomhet. «Alle» skal se filmer som 12 Years a Slave og Dallas Buyers Club.

Berg – som tidligere har uttalt til KM at hun tror på det norske filmåret – sier hun er nysgjerrig på hvordan resten av den norske filmvåren blir.

– Det knyttes forventninger til Eirik Svenssons Natt til 17, og vi er spente på hva Nils Gaup leverer med Glassdukkene. Og, vil Hanne Myhren tiltrekke ungdommen med Elsk meg?

Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
17. mars 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Christin Berg tror på det norske filmåret 07.01.2014
  • «Kinovinduet blir enda viktigere» 07.01.2014

Siste saker fra FILMLANSERING

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer

Dette sier anmelderne om Vikingulven

John Berge18. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Oscar-prisene gir kinoløft
Tor Fosse kritiserer norske kinosjefer