
Doktor Proktors prompepulver (premiere: 14.03.2014) er den første filmen basert på Jo Nesbøs populære bøker om den eksentriske Doktor Proktor, bestevennene Bulle og Lise og den slemme Herr Thrane, noe som med solid margin gjør det til årets hittil største åpningshelg på norske kinoer. Regissør Arild Fröhlich og produsent Synnøve Hørsdal er allerede travelt i gang med forarbeidet til film nummer to om Doktor Proktor, og kunne knapt fått mer inspirerende nyheter enn helgens suksess. – Dette er utrolig kult! Filmen er laget for å oppleves i en kinosal sammen med andre, og da er det stas å få så mange positive tilbakemeldinger fra både voksne og barn som har storkost seg. Dette er veldig inspirerende når vi nå går i gang med Doktor Proktors tidsbadekar som skal blir et enda større og om mulig enda villere eventyr, sier regissør Arild Fröhlich. – Dette er en fantastisk åpningshelg som danner et grunnlag som både sikrer oss gode publikumstall for denne filmen og for de kommende filmene. Publikum tar filmen til seg og det inspirerer til å være enda mer ambisiøs for neste film, sier Synnøve Hørsdal, produsent. (Hentet fra pressemeldingen.)
Doktor Proktors prompepulver slo til på norske kinoer i åpningshelgen med over 90.000 besøkende. Ledende kinosjefer tror på en suksess på nivå med Knerten og Reisen til Julestjernen.
Inkludert førpremierer, har filmen allerede blitt sett av over 106.000 personer.
– Hvorfor fungerer Doktor Proktors prompepulver bedre enn de andre av årets nye norske filmer på kino?
– Det er et kjent univers for mange barnefamilier – presentert i et lekent univers med kjente skuespillere, mener Arild Kalkvik, kinosjef i Trondheim og nyvalgt leder av Norske kinosjefers forbund (NKF).
Hans nestleder i NKF, og kinosjef i Fredrikstad, Jørgen Søderberg Jansen sier at han regnet med gode tall siden den er basert på en veldig kjent bok, har store budsjetter, kjente skuespillere osv.
– Det er den største norske filmen så langt i år på alle måter. Det var helt forventet at den skulle bli stor, sier Søderberg Jansen.
– Er det «kun» barnefamilier som trekker folk til kino for å se norske filmer?
– Ja, kanskje nå for tiden, men det er tittelavhengig. Jeg tror at Børning eksempelvis kommer til å medføre høyt besøk av andre grupper, sier han videre.
Kalkvik sier at det noen få andre norske filmer kan berge den norske filmvåren.
– Noen av dem kan overraske positivt, som for eksempel Natt til 17. De fleste andre titlene er filmer med mindre målgrupper.
Søderberg Jansen er enig:
– Natt til 17. kan fungere bra, men det er utvilsomt barnefilmene som blir stående som de norske «vinnerne» første halvår. Det er nok ikke kun barnefilmer som trekker publikum, men barnefilm går nesten alltid bra. De fleste barnefilmene er rimelig store satsninger, mens på voksenfilmene er bredden større. Der har man alt fra minilanseringen Permafrost til storsatsningen Død snø 2.
– Med disse åpningstallene, hvor stort besøkstall tror du Doktor Proktors prompepulver vil oppnå totalt sett?
– Et sted mellom 4-500.000, svarer Kalkvik.
– Proktor bør kunne havne på samme nivå som Knerten (375.567. Red. anm.) og Reisen til julestjernen (462.719. Red. anm). For Fredrikstads del betyr det et sted mellom syv og ti tusen besøkende. Kanskje mer, sier Søderberg Jansen.
Hos landets største kinokjede, Oslo Kino, sier programdirektør Christin Berg at det var en ventet suksess at Doktor Proktors prompepulver åpnet, ikke overraskende, sterkt denne helgen.
– Filmen er god, og den baserer seg på en uhyre populær barnebok som Jo Nesbø har skrevet. Hele familien har ventet på filmen, og de voksne kan le sammen med barna. Kristoffer Joner er den perfekte oppfinner, Atle Antonsen briljerer med sin nye dialekt, og Linn Skåber er, som alltid, i godt slag. Barna er svært gode, og de driver hele handlingen framover. Vi er sikre på at filmen vi nå et stort publikum, men det er litt tidlig å si hvor den vil lande, mener Berg.
Berg slår fast at så langt i 2014 er det kun de norske barnefilmene som har lykkes i å nå et stort publikum.
– Kule Kidz gråter ikke og Karsten og Petra på vinterferie hadde alle gode besøkstall. Det er tilfeldig at disse kommer i samme periode. De norske filmene for voksne har imidlertid strevd i 2014, og det skyldes ulike ting. Lanseringstidspunkt er definitivt noe som spiller inn. Både Kraftidioten og Blind hadde nok profittert på å gå opp i en periode der ikke Oscarfilmene fikk så mye oppmerksomhet. «Alle» skal se filmer som 12 Years a Slave og Dallas Buyers Club.
Berg – som tidligere har uttalt til KM at hun tror på det norske filmåret – sier hun er nysgjerrig på hvordan resten av den norske filmvåren blir.
– Det knyttes forventninger til Eirik Svenssons Natt til 17, og vi er spente på hva Nils Gaup leverer med Glassdukkene. Og, vil Hanne Myhren tiltrekke ungdommen med Elsk meg?

Facebook
RSS