• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
    • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Tror Mamma Mia! Here We Go Again kan nå 700.000 besøkende

I Oslo la Nordisk Film Kino opp til mange forestillinger av Mamma Mia! Here We Go Again på premieredagen fredag 20. juli 2018.
Tror Mamma Mia! Here We Go Again kan nå 700.000 besøkende
John Berge
18. juli 2018

Mamma Mia! Here We Go Again

Norgespremiere: 20.07.2018
Regissør: Al Parker
Distributør: UIP

For ti år siden ble Mamma Mia! en av tidenes største suksesser på norske kinoer. Kan suksessen med over 1,1 millioner besøkende gjentas i 2018?

Et slikt enormt besøkstall er neppe oppnåelig på nytt, mener bransjefolk KINOMAGASINET har snakket med.

En annen faktor er hetebølgen som har rammet deler av Norge denne sommeren, som har gjort at kinobesøket ikke er all verden.

Men at toeren kan gi gode og svært solide besøkstall likevel, er alle enige om.

Alt tyder på at Mamma Mia! Here We Go Again blir én av de største publikumssuksessene på kino i 2018. Filmen treffer bredt og en slik «feelgood»-film passer perfekt på sløve sommerdager.

– Jeg tror absolutt Mamma Mia! Here We Go Again kan nå 700.000 kinobesøk på landsbasis, kanskje også mer hvis både anmeldere og værgudene er med oss, sier Kim Skarning Andersen, som er kinodirektør i KinoSør AS.

– Jeg håper og tror det er en film som vil gå lenge på kino og trekke både unge og gamle til kinosalene.

Kinosjef Kim Skarning Andersen i KinoSør AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©

Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino-kjeden sier det er klart de har store forventninger til Mamma Mia! Here We Go Again, noe også resten av Norges befolkning har.

– Er det én film de skal se, så er det denne, mener Berg.

– Dette er en film som samler familien, og som vi tenker mange vil ønske å se i ferien når de har blitt lei av å bade og sole seg. Om den når et like høyt besøk som den første skal godt gjøres, men jeg er overbevist om at vi får se nydelige tall på denne oppfølgeren også. Her vil folk gå smilende ut av kinosalen.

– Hvordan er forhåndssalget?

– Forhåndssalget er også helt fint, da vi har flere utsolgte festforestillinger. Nå har vi sluppet resten av billettene også, og det er ingen tvil om at filmen vil overta kinolerretene denne helgen.

Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©

Både KinoSør- og Nordisk Film Kino-direktørene medgir at sommeren 2018 har vært utfordrende for kinoene:

– Sommerbesøket så langt har lidd under VM og strålende sommervær, så både vi og bøndene tenker at det er på tide med litt regn! sier Berg.

– Det er ikke noe tvil om at det ekstreme finværet, kombinert med fotball-VM, har lagt en kraftig demper på kinobesøket, så langt, sier Kim Skarning Andersen.

– Jeg håper imidlertid besøket tar seg opp, med både Mamma Mia! Here We Go Again og Mission: Impossible – Fallout på kino i de kommende ukene. I tillegg vet vi at det blir én av de sterkeste filmhøstene på lenge, med mange norske premierefilmer, som vil bidra til et godt besøk ut året.

For ti år siden ble første Mamma Mia!-film en supersuksess, med 1.114.168 solgte kinobilletter i Norge. Den hadde torsdagspremiere 10. juli 2008. Da ble den sett av 86.752 frem til søndagen.

I omsetning tilsvarer det den nest høyeste totalsalget noensinne, etter Max Manus. Så det er den mest innbringende utenlandske filmen noensinne. I besøk ligger den som nummer tre, bak Titanic og Max Manus.

Abba går aldri av moten. Blir det ny Abba-feber sommeren 2018?

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
18. juli 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Nyhetsmiks: Mamma Mia 2, Terminator 5 og Clint Eastwood tilbake 22.05.2017
  • Abba går aldri av moten. Blir det ny Abba-feber sommeren 2018? 16.07.2018

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Gir seg etter femten år på Ski kino

John Berge10. mai 2023
Les mer

Varsler storsatsing på kinofilmer

John Berge28. mars 2023
Les mer

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER19. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet Digitalt abonnement skrekk Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER19. mai 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

ODEON Oslo viser Skjelvet i IMAX-salen
Hollywoods største gigant er blitt enda større med oppkjøpet av filmstudioet Fox