
Mamma Mia! Here We Go Again
Norgespremiere: 20.07.2018
Regissør: Al Parker
Distributør: UIP
For ti år siden ble Mamma Mia! en av tidenes største suksesser på norske kinoer. Kan suksessen med over 1,1 millioner besøkende gjentas i 2018?
Et slikt enormt besøkstall er neppe oppnåelig på nytt, mener bransjefolk KINOMAGASINET har snakket med.
En annen faktor er hetebølgen som har rammet deler av Norge denne sommeren, som har gjort at kinobesøket ikke er all verden.
Men at toeren kan gi gode og svært solide besøkstall likevel, er alle enige om.
Alt tyder på at Mamma Mia! Here We Go Again blir én av de største publikumssuksessene på kino i 2018. Filmen treffer bredt og en slik «feelgood»-film passer perfekt på sløve sommerdager.
– Jeg tror absolutt Mamma Mia! Here We Go Again kan nå 700.000 kinobesøk på landsbasis, kanskje også mer hvis både anmeldere og værgudene er med oss, sier Kim Skarning Andersen, som er kinodirektør i KinoSør AS.
– Jeg håper og tror det er en film som vil gå lenge på kino og trekke både unge og gamle til kinosalene.

Kinosjef Kim Skarning Andersen i KinoSør AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino-kjeden sier det er klart de har store forventninger til Mamma Mia! Here We Go Again, noe også resten av Norges befolkning har.
– Er det én film de skal se, så er det denne, mener Berg.
– Dette er en film som samler familien, og som vi tenker mange vil ønske å se i ferien når de har blitt lei av å bade og sole seg. Om den når et like høyt besøk som den første skal godt gjøres, men jeg er overbevist om at vi får se nydelige tall på denne oppfølgeren også. Her vil folk gå smilende ut av kinosalen.
– Hvordan er forhåndssalget?
– Forhåndssalget er også helt fint, da vi har flere utsolgte festforestillinger. Nå har vi sluppet resten av billettene også, og det er ingen tvil om at filmen vil overta kinolerretene denne helgen.

Programdirektør Christin Berg i Nordisk Film Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Både KinoSør- og Nordisk Film Kino-direktørene medgir at sommeren 2018 har vært utfordrende for kinoene:
– Sommerbesøket så langt har lidd under VM og strålende sommervær, så både vi og bøndene tenker at det er på tide med litt regn! sier Berg.
– Det er ikke noe tvil om at det ekstreme finværet, kombinert med fotball-VM, har lagt en kraftig demper på kinobesøket, så langt, sier Kim Skarning Andersen.
– Jeg håper imidlertid besøket tar seg opp, med både Mamma Mia! Here We Go Again og Mission: Impossible – Fallout på kino i de kommende ukene. I tillegg vet vi at det blir én av de sterkeste filmhøstene på lenge, med mange norske premierefilmer, som vil bidra til et godt besøk ut året.
For ti år siden ble første Mamma Mia!-film en supersuksess, med 1.114.168 solgte kinobilletter i Norge. Den hadde torsdagspremiere 10. juli 2008. Da ble den sett av 86.752 frem til søndagen.
I omsetning tilsvarer det den nest høyeste totalsalget noensinne, etter Max Manus. Så det er den mest innbringende utenlandske filmen noensinne. I besøk ligger den som nummer tre, bak Titanic og Max Manus.
Abba går aldri av moten. Blir det ny Abba-feber sommeren 2018?
Facebook
RSS