
– En av årets vanskeligste filmer å estimere, mener seniorrådgiver Gunnar Holm-Lintermann hos Media Direct Norge (MDN) om Prebz og Dennis: The Movie.
– For det første er konseptet basert på YouTubere, dvs. et helt annet format enn kino/spillefilm-universet. For det andre er det vanskelig å finne andre kinofilmer å sammenligne med, påpeker Holm-Lintermann.
På den ene siden har du Prebz og Dennis som har 235.000 + følgere på YouTube og får vanvittig mange påsyn hver gang de legger ut en video, men spørsmålet er hvor mange av de følgere som faktisk går på kino for å konsumere innhold de er vant med å finne på mobilen og/eller tablet/PC, mener kinoeksperten.
– Om vi skal sammenligne med noe kan det f.eks. være de fire Jackass-filmene «Jackass Presents: Bad Grandpa» fra 2013 med 74.091 besøk, «Jackass 3» fra 2010 med 60.521 besøk, «Jackass Number Two» fra 2006 med 22.641 besøk og «Jackass» fra 2003 med 32.266 besøk, men også dette blir litt feil for innholdet er ikke så veldig likt mellom Johnny Knoxville/Bam Margera og de norske guttene.
– Vi estimerer dermed Prebz & Dennis: The Movie til 40.000 kinobesøk i Norge. Dette mener jeg er moderat og kan potensielt gå høyere.
Linn Barholt hos CAPA Kinoreklame er enig:
– Vi tror den blir sett av 40 000. Det er ikke så mange titler som det er naturlig å sammenligne den med, men vi har sett på sånn som Jackass-filmene.
Distributøren om Prebz og Dennis: The Movie-turneen: «Noe av det viktigste vi gjør»
Facebook
RSS