
Hele Valentinsdagen – 14. februar 2017 – var det umulig å få bestilt kinobilletter via nett hos Trondheim Kino. Det som «ikke skulle kunne skje», skjedde.
Kinodirektør Arild Kalkvik forteller til KINOMAGASINET at staben gjorde en kjempejobb for å avvikle en av vinterens travleste kinodager.
Som ble veldig annerledes enn forventet.
– Vi var nede med billettsystemet i ett døgn – hele 14. februar, bekrefter Kalkvik.
– Vi fikk en server-breakdown av en størrelse som «ikke skulle kunne skje». Vi måtte derfor bygge opp hele server-parken på ny.
– I tillegg fungerte ikke billettsystemet «offline» på to av tre senter, slik at vi kun kunne operere med kontant betaling.
– Heldigvis var det høy andel av forhåndssolgte billetter!

Trondheims kinodirektør Arild Kalkvik. Foto: John Berge
Det var kun på Prinsen kino at kundene kunne betale med kort.
I tillegg var også e-posten nede, som følge av serverproblemene.
Overfor lokalavisen forklarte kinosjefen at «det er hjertet i vår virksomhet som er nede.»
– De som har kjøpt billetter i forkant, får billettene sine. Andre som vil på kino, får kjøpt billetter i skranken på kinoene, men ta med kontanter, oppfordret Kalkvik kundene sine, via Adresseavisen.
Trondheim Kino har ticket. international som billettsystemleverandør.
Kinoene i KinoNor-kjeden installerte høsten 2015 og på nyåret 2016, billettsystemet Dolphin.
KinoNor valgte ticket. international
Slik varslet kinoen kundene sine via Facebook:
Facebook
RSS