
CineEurope 2017
CineEurope er den europeiske kinobransjens fagmesse, 19.– 22. juni 2017.
KINOMAGASINET dekker messen takket være støtte fra billettleverandøren DX.
BARCELONA: – Nå er det utvikling hele tiden. Det er fantastisk å være med på.
Det sier Kurt Laumann, kinoteknisk sjef hos Trondheim kino, som kinobransjens fagblad treffer på under CineEurope 2017.
Laumann er fast konferansedeltager, og kan i 2017 markere 20-årsjubileum i bransjen.
– Det er like artig å komme ned hit hvert år. Eneste nytt da vi drev med 35mm var nye lydsystemer, og vi hadde en 40 år gammel maskinpark. Men nå skjer det noe hele tiden.
Og i 2018 skjer det mye hos Trondheim kino, lover Laumann.
– Nå ser vi etter nye projektorer og lerreter. Levetiden på de første digitalprojektorene våre er ikke så mye lengre, så vi starter en rolig utfasing av gammelt utstyr.
I projektorparken har kinoen disse Christie-modellene: 2220, 2230 og 2240. Sistnevnte har HFR og 4K.
– Vi ser for oss innkjøp av tre til fem projektorer årlig fremover. Vi har i alt 22 nå, forteller Laumann.

Kinoteknisk sjef i Trondheim kino, Kurt Laumann, er fast gjest under CineEurope. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Han liker å besøke konferansen/messen pga. at da får han vite ting direkte og får truffet leverandørene av det kinotekniske utstyret:
– Da får jeg førstehåndskunnskap i stedet for via kinotekniske leverandører i Norge, sier han.
– LED-skjermer er ikke aktuelt ennå, grunnet prisen, men laserprisene blir etterhvert levelige.
– Hva med Dolby Atmos?
– Vi har Dolby Atmos i tre kinosaler nå. Jeg synes det er helt fantastisk. Vi elsker det produktet. Men det må gjøres en god jobb i miksepulten.
– Og 4K?
– Publikum vet ikke om en film er 2K eller 4K. Men om den er i 3D eller Atmos, så vet de det. Vi må legge pengene der publikum får en større opplevelse. Men vi er programforpliktet til 4K!

Fra venstre: Knut Erik Slettum (kinotekniker), Bjørn Sæknan (økonomisjef) og Kurt Laumann (kinoteknisk sjef), Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Facebook
RSS