
HAUGESUND: DX, Location og Flavo samlet kinosjefene til en kjapp oppdatering på hva de fokuserer på utover høsten 2015.
Det skjedde under Den norske filmfestivalen 2015 tirsdag 18. august.
Markedssjef Christian Heger i Location startet kalaset med å fortelle om kioskkjedens nye intranett, hvor franchisetakerne kan finne oppdaterte sortimentslister, kampanjeplaner, lenker til nettbutikken, plakatmateriell m.v.
Den nye nettbutikken ble også presentert. Den har ulike kategorier som trykksaker, kinogodt, uniformer, prising, bursdag, bukker/rammer, diverse og avfallsbeholdere. Og Heger oppfordret til innspill på varer de bør føre. «Rød løper!» lød det fra salen.
Location presenterte også sin nye driftsjef, Lars Rundegreen (48), fra Trondheim. (Les en egen sak om han snart på KM.)
Dialog eXe/DX-gründer Tore Martin Hansen tok så ordet og fortalte at selskapet nådde en milepæl sist fredag. Da gikk de i gang med betaversjonen av den nye POS-løsningen hos Fram Kino i Bodø. Dette har gått over all forventning.
Hansen har også sett nærmere på om forhåndsalg av kinobilletter medfører at kundene ikke kjøper godteri på kinoen eller om de gjør det. Undersøkelsen tyder på at høyt nettsalg gir høyere kioskomsetning.
Under Ticketing Technology Conference i London de siste par årene har dette vært et eget tema. Om en kunde kjøper billettene til hendelsen i forkant, oppleves det som et «nytt budsjett» når man er på hendelsen. Dermed selges det mer merchandise og mat, drikke etc. på selve arrangementet, viser erfaringene fra utlandet.
En idé her er også hvorvidt man kan forhåndsselge godteri i det man selger selve billetten på nett. Dette er noe neste foredragsholder, Flavo, stilte seg positiv til å teste ut.
Adm. direktør Tommy Wikmark startet med å fortelle at årets filmfestival var hans 17. i rekken. Flavo-sjefen fokuserte mye på trendene innenfor kiosk og dagligvare, hvor det viser seg at kioskene totalt sett går ned i omsetning, mens dagligvare – og da med lavpriskjedene – øker. Den eneste kioskjeden som øker er Narvesen.
Wikmarks egen «spion» er Bjørnar Hoem, Key Account, og med erfaring fra nettopp Narvesen. Hoem kunne fortelle at Narvesen fokuserer på drikkevarer, bakervarer, pølser, kaffe og mellommåltid.
– Prøv nyhetene vi kommer med og skill dere ut fra kiosken på hjørnet, oppfordret Hoem, mens Wikmark nevnte suksessen Millions.
– MIX og Narvesen vil selge dette, men vi har sagt nei. Det skal være hos kinoene, eksklusivt, slo han fast.
Nytt fra Flavo er nå at man oppfordrer kinoene til å gå bort fra å tilby kundene gratis popcornkrydder, til å selge det i små pakninger á 10 kroner stykket: Kernel Season’s Pocorn Seasoning.
– Selg krydder og tjen penger! sa Hoem, og la samtidig ut om hvor viktig det hele tiden er å tenke mersalg.
Facebook
RSS