
I en større artikkel beskriver Aftenposten «en ny gulltid for norske kinodokumentarer». Men Tor Fosse i Tour De Force er uenig og mener at det største hinderet for dette er kinosjefene.
– Besøkstallene på Søsken til evig tid og noen av de andre filmene er selvsagt veldig gledelig, men å selge dokumentarfilm i Norge er et evig slit. Det største hinderet for å få filmene ut til folk er faktisk kinosjefene, som generelt er svært skeptiske. De satser heller på spillefilmer, sier Fosse til Aftenposten.
Fosse gir ros til noen kinosjefer – i Oslo, Bergen og Trondheim.
– De satser på dokumentarer, og gir dem lang tid på kino, sier Fosse til avisen.
Fosse driver Tour De Force og Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF).
Søsken til evig tid hadde over 41.000 besøkende på kino i 2013 og ble årets mest sette dokumentarfilm på kino.
Produksjonsrådgiver Ola Hunnes i Norsk filminstitutt opplyser til avisen at ca. 20 dokumentarfilmer hvert år får støtte.
De to andre suksessene på norske kinoer i fjor var Supervention (ca 40.000 besøkende) og Optimistene (ca 25.000 besøkende).
Facebook
RSS