• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

«Tøffere krav til inntjening»

Kinosjef Arild Kalkvik i Trondheim Kino. Foto: Trondheim Kino. (Gjengitt med tillatelse.)
«Tøffere krav til inntjening»
John Berge
25. april 2014

At de private kinoeierne stiller tøffere krav til inntjening er hovedårsaken til uenighetene mellom landets to største kinokjeder og to av filmbyråene.

Det mener Arild Kalkvik som leder Norske kinosjefers forbund (NKF) og er kinodirektør i Trondheim.

– De private kinoene er større, har tøffere krav til inntjening og stiller sannsynligvis tøffere krav til distributørene enn de kommunale, sier Arild Kalkvik til venstresidens dagsavis, Klassekampen.

I intervjuet peker han på det faktum at de to største aktørene, SF Kino og Oslo Kino, eies av store, nordiske aktører.

(Dette er hhv. Nordic Cinema Group – eid av Ratos og Bonnier, og Nordisk Film – eid av Egmont. Red. anm.)

– Man må også huske på at nesten samtlige distributører er eid av amerikanske studioer. Det blir tøffere når to store aktører braker sammen enn når eksempelvis Disney forhandler med en enkelt kommunal kino, sier Kalkvik til Klassekampen.

– Det kan virke som om danske eiere ønsker å få danske løsninger for Norge, mens svenske eiere vil ha svenske løsninger. Det er synd hvis vi ikke tar vare på et flott og fungerende kinomarked, sier Simen Rognerud, daglig leder i United International Pictures (UIP), til avisen.

Rognerud mener det er viktig at prinsippene for det norske kinomarkedet videreføres, og en av disse er at større kinoer betaler mer i filmleie enn de små.

Om UIPs uenighet med SF Kino sier Rognerud til Klassekampen at UIP vil avklare prisen i forkant av lansering basert på en modell om hvor mye selskapet bruker på markedsføring, mens SF Kino vil ha en beregning av filmleie basert på besøkstallene. Rognerud sier at UIP synes deres modell er god og at de vil fortsette med den.

– Vi aksepterer ikke krav om høyere prosentandeler i filmleie, sier Ivar Halstvedt, adm. direktør i SF Kino, i en kommentar til KM.

– Med våre høye snittpriser betaler vi allerede mer i filmleie enn andre kinoer, som har sammenlignbar filmleiesatser. Økningen i norske billettsnittpriser har steget med 50% som følge av 3D, lengre filmer, luksussaler og en generell standardheving de siste 10 årene. Dette har naturligvis gitt distributørene en tilsvarende inntektsøkning og det er derfor ikke rom for at kinoene i tillegg skal belastes med ytterligere økning i filmleie-andelen av billettprisen.

I en annen riksmediesak om filmleiestriden, hos Nettavisen, forteller Jannicke Haugen, direktør i Oslo Kino, at de ønsker et oppgjør med det hun beskriver som udaterte og urettferdige vilkår. Haugen sier til Nettavisen at «det eneste vi ber om er samme betingelser som våre konkurrenter.»

– I Oslo har vi gjennom en årrekke betalt en langt høyere prosent enn kinoene utenfor Oslo, noe som utgjør seks til syv kroner per billett. Eksempelvis måtte vi økt prisene med 15 kroner per billett for å sitte igjen med det samme som våre konkurrenter, forklarer Haugen overfor Nettavisen.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
25. april 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

– Barnefilmer gir lavere snittpris
Katzenberg spår tre ukers kinovindu