• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

To ganger hattrick for Arthaus

Fra venstre: Adèle Exarchopoulos (Adele) og Léa Seydoux (Emma) i en scene fra «La vie a'Adele» (Blå er den varmeste fargen / Blue Is the Warmest Color). Foto/Copyright: Arthaus
To ganger hattrick for Arthaus
John Berge
26. mai 2013

For sjette gang på sju år har den norske filmdistributøren Arthaus klart å kjøpe en film under filmfestivalen i Cannes som endte opp med den gjeveste prisen, Gullpalmen.

Så også i år, kan en gledesstrålende presse- og kommunikasjonssjef Øistein Refseth melde overfor KINOMAGASINET.

Søndag 26. mai presenterte juryleder Steven Spielberg Palme d’Or (Gullpalmen) til La vie a’Adele (Blå er den varmeste fargen / Blue Is the Warmest Color) av Abdellatif Kechiche.

Filmen beskrives som et hett, episk og intimt kjærlighetsdrama mellom to unge piker. Spielberg ga ikke bare prisen til regissør Kechiche, men også hovedrolleinnehaverne Adele Exarchopoulos og Lea Seydoux.

Blå er den varmeste fargen vil bli vist på norske kinoer til høsten, lover Arthaus.

– Vi bestemmer datoer ganske snart, men det er ikke klart ennå. Mest sannsynlig skjer i løpet av høsten, vi må legge det opp etter festivaler og når filmene har premiere i hjemlandene, sier Refseth i en samtale med KINOMAGASINET.

Arthaus kjøpte også inn to andre filmer som ble tildelt priser fra årets Cannes-jury, nemlig franske Le Passé (Fortiden) av Asghar Farhadis og japanske Soshite chichi ni naru (Som far som sønn) av Hirokazu Kore-eda.

– Vi kjøper rettighetene til alle vindu, så langt det er mulig og kun for Norge, opplyser Refseth.

Tidligere Gullpalmevinnere på Arthaus’ innkjøpsliste er disse: Barnet (2005), Fire måneder, tre uker og to dager (2007), Klassen (2008), Det hvite båndet (2009), Onkel Boonme (2010) og Amour (2012).

– Hvorfor kjøpte dere La vie a’Adele i år?

– Den skilte seg veldig positivt ut fra de andre filmene. Den er ukonvensjonell – en kjærlighetskildring man ikke har sett før på film. Den er ekstremt intim i forhold til de to personene som man følger over flere år. Du føler at du lever med karakterene i filmen. Det er eksepsjonelle skuespillerpresetasjoner. Derfor sa Steven Spielberg at han ga prisen både til regissøren og de to skuespillerne.

– Hvordan har det seg at dere hvert år tilsynelatende velger den filmen som vinner den gjeveste prisen?

– Det er en blanding av teft og flaks. Det er en jury som velger vinnerfilmen, med forskjellige individier. At de skal velge den vi også faller for og i tillegg kan kjøpe, det er flaks. Noen filmer er solgt på forhånd, slik som Tree of Life var jo hos Fox i 2011. Vi kjøper filmer som ennå ikke har distributør. Vi er alltid ute etter å finne de beste filmene i konkurranseprogrammet. Det er utrolig gøy når det klaffer. Og det er fantastisk når det skjer, sier en meget blid pressesjef hos Arthaus overfor fagbladet for kinobransjen.

Her er den komplette vinnerlisten fra den 66. Cannes-festivalen.

MAIN JURY PRIZES

Palme d’Or: “Blue Is the Warmest Color” (Abdellatif Kechiche, director; Adele Exarchopoulos France)

Grand Prix: “Inside Llewyn Davis” (Joel and Ethan Coen, U.S.)

Director: Amat Escalante, “Heli” (Mexico)

Jury prize: “Like Father, Like Son” (Hirokazu Kore-eda, Japan)

Actor: Bruce Dern, “Nebraska” (Alexander Payne, U.S.)

Actress: Berenice Bejo, “The Past” (Asghar Farhadi, France-Italy)

Screenplay: Jia Zhangke, “A Touch of Sin” (China)

UN CERTAIN REGARD JURY PRIZES

Main prize: “The Missing Picture” (Rithy Panh, Cambodia-France)

Jury prize: Hany Abu-Assad, “Omar” (Palestine)

Director: Alain Guiraudie, “Stranger by the Lake” (France)

Future prize: “Fruitvale Station” (Ryan Coogler, U.S.)

A Certain Talent prize: Ensemble cast of “La jaula de oro” (Diego Quemada-Diaz, Mexico-Spain)

OTHER JURY PRIZES

Camera d’Or: “Ilo ilo” (Anthony Chen, Singapore)

Directors’ Fortnight Art Cinema Award: “Me Myself and Mum” (Guillaume Gallienne, France)

Directors’ Fortnight Europa Cinemas Label: “The Selfish Giant” (Clio Barnard, U.K.)

Directors’ Fortnight SACD Prize: “Me Myself and Mum”

Critics’ Week Grand Prix: “Salvo” (Fabio Grassadonia, Antonio Piazza, Italy)

Critics’ Week Visionary Prize: “Salvo”

Critics’ Week Special Mention: “The Owners” (Agustin Toscano, Ezequiel Radusky, Argentina)

Critics’ Week SACD Prize for Screenplay: “Le Demantelement” (Sebastien Pilote, Canada)

Short Films Palme d’Or: “Safe” (Moon Byoung-gon, South Korea)

Ecumenical Jury Prize: “The Past” (Asghar Farhadi, France-Italy)

FIPRESCI PRIZES

Competition: “Blue Is the Warmest Color” (Abdellatif Kechiche, France)

Un Certain Regard: “Manuscripts Don’t Burn” (Mohammad Rasoulof, Iran)

Directors’ Fortnight: “Blue Ruin” (Jeremy Saulnier, U.S.)

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
26. mai 2013
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

KINOMAGASINETs vårutgave

admin13. mai 2022
Les mer

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.

John Berge22. april 2022
Les mer

70-årig bransjeveteran takker for seg med ny lærebok

John Berge19. januar 2022
Les mer

Slik gikk det med julens nye kinofilmer

John Berge13. januar 2022
Les mer

For første gang på fire år fikk tre filmer 18-års aldersgrense for kinovisning

admin4. januar 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Villmenn
    ANMELDELSE21. april 2022
  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.
    KINOBRANSJEN22. april 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Det beste innen kinolyd – Dolby Atmos
«En gledens dag for hele bransjen»