• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

To ganger hattrick for Arthaus

Fra venstre: Adèle Exarchopoulos (Adele) og Léa Seydoux (Emma) i en scene fra «La vie a'Adele» (Blå er den varmeste fargen / Blue Is the Warmest Color). Foto/Copyright: Arthaus
To ganger hattrick for Arthaus
John Berge
26. mai 2013

For sjette gang på sju år har den norske filmdistributøren Arthaus klart å kjøpe en film under filmfestivalen i Cannes som endte opp med den gjeveste prisen, Gullpalmen.

Så også i år, kan en gledesstrålende presse- og kommunikasjonssjef Øistein Refseth melde overfor KINOMAGASINET.

Søndag 26. mai presenterte juryleder Steven Spielberg Palme d’Or (Gullpalmen) til La vie a’Adele (Blå er den varmeste fargen / Blue Is the Warmest Color) av Abdellatif Kechiche.

Filmen beskrives som et hett, episk og intimt kjærlighetsdrama mellom to unge piker. Spielberg ga ikke bare prisen til regissør Kechiche, men også hovedrolleinnehaverne Adele Exarchopoulos og Lea Seydoux.

Blå er den varmeste fargen vil bli vist på norske kinoer til høsten, lover Arthaus.

– Vi bestemmer datoer ganske snart, men det er ikke klart ennå. Mest sannsynlig skjer i løpet av høsten, vi må legge det opp etter festivaler og når filmene har premiere i hjemlandene, sier Refseth i en samtale med KINOMAGASINET.

Arthaus kjøpte også inn to andre filmer som ble tildelt priser fra årets Cannes-jury, nemlig franske Le Passé (Fortiden) av Asghar Farhadis og japanske Soshite chichi ni naru (Som far som sønn) av Hirokazu Kore-eda.

– Vi kjøper rettighetene til alle vindu, så langt det er mulig og kun for Norge, opplyser Refseth.

Tidligere Gullpalmevinnere på Arthaus’ innkjøpsliste er disse: Barnet (2005), Fire måneder, tre uker og to dager (2007), Klassen (2008), Det hvite båndet (2009), Onkel Boonme (2010) og Amour (2012).

– Hvorfor kjøpte dere La vie a’Adele i år?

– Den skilte seg veldig positivt ut fra de andre filmene. Den er ukonvensjonell – en kjærlighetskildring man ikke har sett før på film. Den er ekstremt intim i forhold til de to personene som man følger over flere år. Du føler at du lever med karakterene i filmen. Det er eksepsjonelle skuespillerpresetasjoner. Derfor sa Steven Spielberg at han ga prisen både til regissøren og de to skuespillerne.

– Hvordan har det seg at dere hvert år tilsynelatende velger den filmen som vinner den gjeveste prisen?

– Det er en blanding av teft og flaks. Det er en jury som velger vinnerfilmen, med forskjellige individier. At de skal velge den vi også faller for og i tillegg kan kjøpe, det er flaks. Noen filmer er solgt på forhånd, slik som Tree of Life var jo hos Fox i 2011. Vi kjøper filmer som ennå ikke har distributør. Vi er alltid ute etter å finne de beste filmene i konkurranseprogrammet. Det er utrolig gøy når det klaffer. Og det er fantastisk når det skjer, sier en meget blid pressesjef hos Arthaus overfor fagbladet for kinobransjen.

Her er den komplette vinnerlisten fra den 66. Cannes-festivalen.

MAIN JURY PRIZES

Palme d’Or: “Blue Is the Warmest Color” (Abdellatif Kechiche, director; Adele Exarchopoulos France)

Grand Prix: “Inside Llewyn Davis” (Joel and Ethan Coen, U.S.)

Director: Amat Escalante, “Heli” (Mexico)

Jury prize: “Like Father, Like Son” (Hirokazu Kore-eda, Japan)

Actor: Bruce Dern, “Nebraska” (Alexander Payne, U.S.)

Actress: Berenice Bejo, “The Past” (Asghar Farhadi, France-Italy)

Screenplay: Jia Zhangke, “A Touch of Sin” (China)

UN CERTAIN REGARD JURY PRIZES

Main prize: “The Missing Picture” (Rithy Panh, Cambodia-France)

Jury prize: Hany Abu-Assad, “Omar” (Palestine)

Director: Alain Guiraudie, “Stranger by the Lake” (France)

Future prize: “Fruitvale Station” (Ryan Coogler, U.S.)

A Certain Talent prize: Ensemble cast of “La jaula de oro” (Diego Quemada-Diaz, Mexico-Spain)

OTHER JURY PRIZES

Camera d’Or: “Ilo ilo” (Anthony Chen, Singapore)

Directors’ Fortnight Art Cinema Award: “Me Myself and Mum” (Guillaume Gallienne, France)

Directors’ Fortnight Europa Cinemas Label: “The Selfish Giant” (Clio Barnard, U.K.)

Directors’ Fortnight SACD Prize: “Me Myself and Mum”

Critics’ Week Grand Prix: “Salvo” (Fabio Grassadonia, Antonio Piazza, Italy)

Critics’ Week Visionary Prize: “Salvo”

Critics’ Week Special Mention: “The Owners” (Agustin Toscano, Ezequiel Radusky, Argentina)

Critics’ Week SACD Prize for Screenplay: “Le Demantelement” (Sebastien Pilote, Canada)

Short Films Palme d’Or: “Safe” (Moon Byoung-gon, South Korea)

Ecumenical Jury Prize: “The Past” (Asghar Farhadi, France-Italy)

FIPRESCI PRIZES

Competition: “Blue Is the Warmest Color” (Abdellatif Kechiche, France)

Un Certain Regard: “Manuscripts Don’t Burn” (Mohammad Rasoulof, Iran)

Directors’ Fortnight: “Blue Ruin” (Jeremy Saulnier, U.S.)

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
26. mai 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Det beste innen kinolyd – Dolby Atmos
«En gledens dag for hele bransjen»