• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

TIX vurderer kinomarkedet

TIX-sjefen Sindri Már Finnbogason i foajeen hos Stavanger konserthus. Her startet TIX opp deres billettssystem fra tirsdag 10. april 2018. – Alt gikk etter planen, sier Sindri. Foto: TIX.
TIX vurderer kinomarkedet
John Berge
11. april 2018

Det islandske selskapet TIX har i løpet av under ett år fått ti norske kulturhuskunder.

TIX har vunnet de ti anbudene hos kulturhus som fra før av har brukt Venuepoint og Ticketmaster.

De har pr. april 2018 ikke «tatt» noen kunder fra DX, som leverer til kulturhus og kinoer, og er klar markedsleder innen dette segmentet.

– Vi har ikke tenkt så mye på kinoer, men det kan endre seg, fordi mange kulturhus har kinoer, sier Sindri Már Finnbogason til Kulturhusmagasinet.

– Det er fornuftig å ha en løsning som har begge type informasjon, sier Sindri.

For litt over et år siden – under Norsk kulturnettverks vårkonferanse 2017 i Trondheim – presenterte det islandske billettselskapet TIX seg for første gang for den norske kulturhusbransjen.

Hvorav ca. 60 aktører både har kulturhus og kino, og mange steder er kinosjefen også kulturhussjefen.

Siden den gang har det gått «raka veien» for gründer Sindri Mar Finnbogason (40) fra Island.

Han er markedsleder på hjemmemarkedet, og startet i 2017 i Danmark, Sverige og Norge.

I Sverige er TIX nå oppe i fem kunder og i Norge runder TIX faktisk ti signerte kunder i disse dager.

Sindri Már Finnbogason har arbeidet med billettsystemer de siste 16 årene. Han var med og bygde opp et islandsk system (Midi). Det ble senere kjøpt av selskapet Billetlugen, som ble til Venuepoint, som så ble kjøpt opp av Egmont (som deretter er overtatt av Eventim).

– Jeg hadde ikke trodd jeg ville ha ti kunder i løpet av det første året. Jeg håpet på fem kunder. Det gikk mye raskere enn jeg kunne trodd! sier en smørblid Sindri Már Finnbogason.

– Hvorfor har kundene valgt TIX, tror du?

– Vel, vi har vunnet de fleste via anbud. Jeg tror hovedgrunnen er at prismodellen vår er mye enklere, enn konkurrentenes, og systemet vårt har mye nytt og teamet mitt er erfarne. Og kulturhusene stoler også på at implementeringen går bra. Den har gått bra alle stedene. Vi hadde en nedetid på kun 40 minutter mens vi endret system for Kilden, og det var ingen problemer etter det. Men mindre kulturhus går det enda raskere å skifte.

Sindri sier at TIX’ filosofien er at de ikke er mellommenn på billettsalget, men softwareleverandør.

– Hos Ticketmaster går pengene dit, og de tar avgift, og det tar en stund før kulturhusene får pengene. Vi ser ingen grunn til at vi skal lagre penger, det var kanskje fornuftig for tjue år siden, men med dagens teknologi er det ikke vits – vi er ikke bank, vi er softwareutviklere.

TIX-gründer Sindri Mar Finnbogason (t.v.) og konsulent Marianne Hettervik i Stavanger konserthus. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

– Så hvordan tjener dere da penger?

– Kundene betaler lisensavgift, pr. måned. Tenk deg hva som skjer hvis et billettselskap går konkurs og et konserthus har ti millioner kroner utestående, sier Sindri.

– Hvor stort er potensialet til TIX?

– Slik jeg ser det er vi bare i begynnelsen. Vi konsentrerer oss om kulturhus. Vi tok en strategisk beslutning om å ikke gi anbud på Operaen i oslo. Systemkravene deres passer ikke våre produkter. Da måtte vi ha spesialutviklet noe kun for en kunde, som riktignok har 300.000 salg, men vi tar heller heller ti kunder som selger 40.000 billetter hver.

Her er de ti første TIX-kundene i Norge, i kronologisk rekkefølge:

De som er i gang med billettsalg:
Arendal kulturhus
Kulturhuset Bølgen
Nøtterøy kulturhus
Kilden Teater og Konserthus
Sola kulturhus
Stavanger konserthus

De som skal implementeres:
Sandnes kulturhus
Ælvespeilet
Dansens Hus
Drammen Teater og Union scene

Kilden Teater og Konserthus valgte Tix

​Tix med sin tredje norske kunde

TIX har sikret seg de to første norske kulturhuskundene

Les historien om TIX her:

Billettsystemet TIX på vei inn i Norge

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
11. april 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Philips ser på ODEON Oslo som det perfekte showroom
​Ny storsatsing på smågodt gleder Candy People