• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMJUBILEUM

Tingen fra en annen verden runder 40 år

Tingen fra en annen verden runder 40 år
Joachim Eikeri
23. juni 2022

Det er noe med den monotone bass-drevne åpnings-musikken i The Thing (1982) som setter stemningen helt fra start. Den er enkel, som introen til Jaws (1975), og den drar oss inn mens et helikopter jager en trekk-hund over den snøkledde Antarktisvidda.

Hunden når en amerikansk forskningsbase, hvor handlingen skal foregå videre. En av mennene i helikopteret roper på noe hakkete norsk: «Se til helvete og kom dere vekk. Det er ikke en bikkje, det er en slags ting! Det imiterer en bikkje, det er ikke virkelig! Kom dere vekk, idioter!»

Amerikanerne studerer et lik infisert av tingen.

«Nordmannen», spilt av tyske Herbert Weisser, forsøker å skyte bikkja, men treffer en av amerikanerne i prosessen. Ilden blir besvart og resulterer i nordmannens død. Piloten sprenger helikopteret deres i luften ved en ren tabbe. Hunden – eller hva det nå er – overlever, og scenen er satt for den videre handlingen: Et viruslignende romvesen infiltrerer på urovekkende vis menneskekroppene, og imiterer dem. Når det angriper, vrenger vesenet seg om til ugudelige gugger av innvoller og gørr.

Helvete ble sluppet løs da noen slappe nordmenn klarte å tine et nedfryst romvesen på Antarktis.

John Carpenters film skiller seg ut ved å være en skrekkfilm som får til det umulige: På den ene siden har den noen av tidenes mest groteske og imponerende spesialeffekter. Samtidig har den en subtil, usynlig uro ved seg som er langt mer urovekkende enn blodbadet på lerretet. Forskerteamet består av en rekke forskjellige typer. Hovedrollen er R.J. MacReady, mesterlig spilt av Kurt Russell. Han var en tidligere barnestjerne med Disney-filmer på CV-en, men det var først da han spilte Elvis i 1979 at karrieren begynte å ta av. Carpenter hadde Russell med i Escape from New York (1981) og samarbeidet var såpass bra at Carpenter tok han med til neste prosjekt, The Thing. Russells rolletolkning av MacReady er akkurat der den skal være. Han er skjeggete, han er lavmælt og han ordner opp. En motvillig actionhelt!

Kurt Russell som helten R.J. MacReady.

Tobe Hooper (The Texas Chainsaw Massacre, 1974) var tiltenkt regissørjobben for The Thing, men Universal-sjefene ble aldri helt fornøyde med Hoopers innspill til filmen, så de valgte en annen mann. De endte opp med John Carpenter (Halloween, 1978), som skulle vise seg å være et godt valg. Det er godt mulig Hooper kunne skapt noe legendarisk han også, men The Thing står seg meget godt i ettertid som kanskje John Carpenters beste verk.

De visuelle effektene var langt forut sin tid og har gjort The Thing til en klassiker.

En av tingens mange ansikter …

Effektene er laget av Rob Bottin, som på dette tidspunktet bare var 22 år gammel. Til tross for alderen og at han kun hadde én film på CV-en fra før, ansatte Carpenter ham, og resten er historie.

Billige effekter kan også bli bra! Effektene står seg godt, den dag i dag, som de ekleste og beste gjennom tidene. Dessuten er vi på et stadium historisk sett som utelater dataanimasjon, noe som gjør det enda mer imponerende. Det fører også til at vi som publikum får oppleve fysiske effekter. Effekter som attpåtil var helt revolusjonerende i sin tid.

De praktiske effektene gjør filmen ekstra god.

Å balansere det åpenbart groteske og håndfaste med det uklare og forstyrrende er en oppgave få skrekkfilmer våger å begi seg ut på. Det hadde vært lett for Carpenter å bruke de spektakulære spesialeffektene til å skape en ren exploitation-film – hvor veldig få ville klagd.

Gjett hvor denne skapningen kom fra!

Men det gjorde han ikke. Selve «tingen» er en av de fæleste skapningene noensinne vist på film. Effektene ser på ingen måte dårligere ut i dag, og det at monstrene var fysiske objekter på sett skapte ektefølte reaksjoner hos skuespillerne (blant dem Kurt Russell og Keith David).

The Thing fikk i 2011 en oppfølger som forteller hva som skjedde på den norske basen før de jagde «hunden». I motsetning til Carpenters versjon har den ekte norske skuespillere, herunder Trond Espen Seim, Jørgen Langhelle, Jan Gunnar Røise, Stig Henrik Hoff og Kristofer Hivju.

En av skrekkfilmens beste skvettescener.

Hvis du ikke har sett noen av filmene kan du rent teoretisk først se The Thing (2011) og deretter The Thing (1982). Men dette anbefales ikke. Start med The Thing (1982). Oppfølgeren gir svar på mye av det som var ubesvart i originalfilmen. Oppfølgeren vil neppe bli noen kult-klassiker, men den har allikevel en viss sjarm.

John Carpenter i sine velmaktsdager.

Filmene er enkelt tilgjengelig på fysiske videomedier. Blant annet kom originalen i en fantastisk ny 4K-utgave nylig, og begge filmene kan også sees hos ulike strømmetjenester.

TEKST: JOACHIM EIKERI OG IVER NESET

Relaterte saker1982ForsidenJohn CarpenterKurt RusselskrekkThe Thing
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMJUBILEUM
23. juni 2022
Joachim Eikeri https://www.facebook.com/joe.eik

Frilans journalist og anmelder for KINOMAGASINET.

Relaterte saker1982ForsidenJohn CarpenterKurt RusselskrekkThe Thing

Siste saker fra FILMJUBILEUM

E.T. fikk et hjem i våre hjerter

John Berge18. juli 2022
Les mer

Barbariske Arnold

Joachim Eikeri21. juni 2022
Les mer

Filmjubilanten: 40 år siden Evil Dead

Iver Neset30. oktober 2021
Les mer

Hva skjer etter No Time to Die? I 2022 fyller Bond-serien 60 år.

John Berge17. september 2021
Les mer

Videoessay om Jakten på nyresteinen

Christian Høkaas3. mai 2021
Les mer

Filmjubilanten: 25 år siden Toy Story

Iver Neset15. april 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Barbariske Arnold
E.T. fikk et hjem i våre hjerter