Tilbake til gode rollevalg

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Reese Witherspoon (38) var lei av å ta feil rollevalg. Nå spiller hun endelig en rolle hun virkelig brenner for.

I The Good Lie har hun rollen som Carrie Davis, en ung kvinne som hjelper fire unge sudanesiske gutter som mistet familien sin under den brutale krigen i landet fra 1983 til 2005.

Filmen er basert på virkelige hendelser. 3.600 av de unge flyktningene i flykningeleiren Kakuma i Kenya fikk sjansen til et nytt liv i USA.

– I flere år var jeg litt fortapt som skuespiller og ikke i stand til å finne ut helt hva jeg ville lage og jeg tok flere valg jeg ikke var fornøyd med, forteller hun til Colldier.com.

– Så forsøkte jeg å komme tilbake til det å spille interessante, dynamiske karakterer. Da jeg leste manuset til The Good Lie ble jeg så rørt. Jeg likte også at da jeg møtte regissøren, var det første han sa at «denne filmen er ikke om deg». Jeg har aldri hørt en regissør si det før. Jeg ble faktisk glad da jeg ikke ville lage en film hvor jeg var den hvite amerikanske piken som skulle berge afrikanere. Min karakter er like emosjonelt i ubalanse som de er, og også uten familie. Jeg så filmen som en flott anledning til å snakke om hvordan man finner en familie.

Under samme pressejunket fortalte manusforfatter Margaret Nagle at hun elsker Witherspoons innsats i filmen.

– Hun er bare perfekt. Jeg var veldig heldig. Det var ingen andre som kunne tatt denne. Hun har en sterk fornemmelse av både det feminine og det maskuline. Hun er utrolig. Du ser på henne og du forstår at det foregår så mye bak øynene hennes. Jeg elsker at hun overrasker deg på lerretet og at det er en sterk intelligens bak det hun gjør. Jeg hadde skrevet rollefiguren Carrie Davies med Reese i bakhodet helt fra starten av, sier Nagle. Hun startet arbeidet med filmen for hele elleve år siden.

Det har vært en berg-og-dalbane-aktig reise siden den gang, med spesielt mange nedturer, men til slutt ble filmen en realitet.

Regissør Philippe Falardeau er kanadisk og filmen hans Monsieur Lazhar ble Oscar-nominert til beste utenlandske film i 2011.

I 1994 jobbet han med en dokumentarfilm i nettopp Sudan, men måtte flykte grunnet krigshandlingene.

Med The Good Lie er sirkelen sluttet for ham.

Opprinnelig publisert i KINOMAGASINET 6•2014 (FORBRUKERUTGAVEN).

LES KINOMAGASINET 6•2014 NEDENFOR

Nå kan du lese den nye utgaven av KINOMAGASINET digitalt – i alle nettlesere, på smarttelefoner, nettbrett og laste ned som PDF, hvis du ønsker det!

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom