• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Tidligere NFI-sjef kritisk til NFI-tildelingene



Jan Erik Holst har vært ansatt i Norsk filminstitutt (NFI) og har også vært direktør. Han reagerer på NFIs praksis rundt utdelingen av midler i sekkeposten Filmkulturelle tiltak. Foto: Sigurd Moe Hetland ©


Tidligere NFI-sjef kritisk til NFI-tildelingene
John Berge
10. juli 2015

Reagerer på NFI-tildelinger til Rushprint


Geir Kamsvåg, redaktør og eier av Cinema – Norges eldste filmtidskrift – har sendt en lengre klage til Norsk filminstitutt (NFI) hvor han klager på det han mener er uregelmessigheter i tildelingen av statlige midler. NFI – ved avdelingsdirektør Julie Ova – avviser Kamsvågs klager på alle punkter. Klagen gjelder tildeling fra ordningen Post 78 - filmkulturelle tiltak, som NFI har hatt siden midt på 90-tallet. Les hele saken her.


Det er feil at Rushprint og Montages forfordeles når andre filmmedieaktører søker, mener Jan Erik Holst.

Bransjeveteranen Jan Erik Holst, som gikk av med pensjon hos NFI høsten 2014 og har vært direktør i NFI i flere år.

Han oppfordret 2015-årsmøtet i Norsk Filmkritikerlag til å gå imot NFIs praksis på området. 


Og det gjorde de og skrev en «bekymringsmelding» til Kulturdepartementet.

Som KINOMAGASINETs artikkel viser har bransjebladet Rushprint (som har kontorer i Filmens hus i Oslo, i likhet med NFI) – hatt klippekort hva gjelder støtte fra NFI. (Les saken her.)

I kriteriene anno 2015 ber NFI om opplysninger om målgrupper, nedslagsfelt, type medium og en beskrivelse av prosjektet. Det stilles ingen klare krav til mediets kvalitet på noe som helst måte og det er en skjønnsmessig vurdering som foretas av NFIs saksbehandler.

– Burde det ikke være objektive kriterier som kan sjekkes: Opplag, hvem er leserne, hvordan er den journalistiske kvaliteten og hva omfanget er av denne? 



– Ja, helt klart, det er i tråd med medie-utviklingen at dette bør legges til grunn. Jeg tror NFI tenker helt feil. Planlegger man en til to tidsskrift og man har allerede etablerte organ som Rushprint og Montages, faller jo alle andre bort! Slik kan man ikke jobbe i forvaltningen. Man må sette alle likt i utgangspunktet eller tilføre denne del av ordningen mer midler, svarer Jan Erik Holst overfor KINOMAGASINET.

«UFORSTÅENDE»


Norsk Filmkritikerlag vedtok våren 2015, på Holsts initiativ, en uttalelse om at de «stiller seg uforstående til Norsk filminstitutts avslag om støtte og ber om at Cinemas klage behandles raskt og gis et annet og positivt utfall, til beste for bladets økonomi og filmkulturen i Norge.»

De skrevet siden, 6. mai 2015, et brev til Kulturdepartementet – en såkalt «bekymringsmelding» – der de uttrykte at ordningen for filmtidskriftstøtte må revurderes.

Holst skriver at han stiller seg tvilende til at instituttet kan begrense tilskuddet til et på forhånd fastlagt antall tidsskrift, all den stund dette er offentlig tilgjengelig støtte.



Dette brevet har også NFI besvart, i et brev 10. mai 2015. Der medgis det at innspill fra en del av søkerne og egen erfaring med ordningen er årsaken til de nye retningslinjene anno 2015.

«Upresise og lite forutsigbare», heter det videre. NFI skriver i svaret at de er uenige i at endringene gjør at tidligere søkere nå er diskvalifiserte. «En tydeliggjøring av praksis», og «mer vektlegging av hvem som er berettiget enn de som ikke kan søke», heter det videre.



HABILITET



Cinema-redaktør Geir Kamsvågs første klage på NFIs forvaltningspraksis kom allerede i 2012, da bladet ble utgitt av Pandora Forlag.

Der ble det påstått at saksbehandler Julie Ova, avdelingsdirektør for publikumsavdelingen i NFI, ikke kunne være habil, på grunn av nært vennskap med konen til en annen søker, redaktør Kjetil Lismoen i Rushprint. 


NFI behandlet klagen og uttalte: «Det at Ova er venninne med Rushprint-redaktørens kone utgjør etter NFIs vurdering ikke «et særegent forhold som er egnet til å svekke tilliten til hennes upartiskhet».

Kulturdepartementet var enig og viste til at «forholdene i det norske filmmiljøet er små».

Også i 2015 har Geir Kamsvåg klaget. (Les mer om dette i en egen sak her, som også gir et solid bakteppe for hele problemstillingen).


«FORSTÅR INNVENDINGENE»



– Jeg forstår godt innvendingene rundt habilitet. Det er veldig rart at departementet ikke tar tak i dette. Deres svar fra viser ikke akkurat god forvaltningsskikk, sier Holst.

– Dette kunne vært løst ved at andre saksbehandlere i NFI laget innstillingene. Rushprint kan ikke hindres i å søke støtte på grunn av påstått inhabilitet, men den som behandler søknadene bør vike, ettersom det stilles spørsmålstegn ved habiliteten. Da må hele hennes avdeling vike, siden saksbehandler er sjefen. Saksbehandlere fra andre avdelinger kan da tre inn.


– Dette forstår jeg ikke at de ikke forstår. Man skal være usedvanlig forsiktig i staten på inhabilitetsområdet. Bare det at det blir stilt spørsmålstegn, bør være grunn til å endre praksis, sier Holst videre.

Cinema har igjen klaget på tildelingen dette året, men svaret fra Kulturdepartementet foreligger ennå ikke.

– Film & Kino hadde ikke behov for ekstern støtte da det var eid av organisasjonen Film & Kino (tidl. KKL). Men Cinema er jo relativt nytt som selvstendig tidsskrift og det samme er Kinomagasinet.

OMLEGGINGER AV STØTTEORDNINGEN



– Kort tid før utlysningen i år ble kriteriene for å kunne søke lagt om. Jeg mener helt at omleggingen som nå har skjedd er noe underlig. Det meddeles at NFI kan støtte 1-2 tidsskrift på papir eller nett. Det kan man imidlertid ikke skrive i en utlysningstekst. Man skal vurdere hvor mange søkere man kan tilgodese etter vurderingene. Men man kan ikke begrense det til en eller to på forhånd. Det er dårlig forvaltningsskikk. En offentlig tilskuddsordning må være åpen for alle. Så får man vurdere hvor mange som kan få støtte ut ifra prioriteringer og tilgjengelige midler, sier Holst til KINOMAGASINET.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
10. juli 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Reagerer på NFI-tildelinger til Rushprint 10.07.2015
  • NFI-direktøren om endringene 29.05.2015
  • NFI holder hoff i Drammen 12.11.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Reagerer på NFI-tildelinger til Rushprint
Kommer Netflix-filmene på kino?