• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Tidligere NFI-sjef kritisk til NFI-tildelingene



Jan Erik Holst har vært ansatt i Norsk filminstitutt (NFI) og har også vært direktør. Han reagerer på NFIs praksis rundt utdelingen av midler i sekkeposten Filmkulturelle tiltak. Foto: Sigurd Moe Hetland ©


Tidligere NFI-sjef kritisk til NFI-tildelingene
John Berge
10. juli 2015

Reagerer på NFI-tildelinger til Rushprint


Geir Kamsvåg, redaktør og eier av Cinema – Norges eldste filmtidskrift – har sendt en lengre klage til Norsk filminstitutt (NFI) hvor han klager på det han mener er uregelmessigheter i tildelingen av statlige midler. NFI – ved avdelingsdirektør Julie Ova – avviser Kamsvågs klager på alle punkter. Klagen gjelder tildeling fra ordningen Post 78 - filmkulturelle tiltak, som NFI har hatt siden midt på 90-tallet. Les hele saken her.


Det er feil at Rushprint og Montages forfordeles når andre filmmedieaktører søker, mener Jan Erik Holst.

Bransjeveteranen Jan Erik Holst, som gikk av med pensjon hos NFI høsten 2014 og har vært direktør i NFI i flere år.

Han oppfordret 2015-årsmøtet i Norsk Filmkritikerlag til å gå imot NFIs praksis på området. 


Og det gjorde de og skrev en «bekymringsmelding» til Kulturdepartementet.

Som KINOMAGASINETs artikkel viser har bransjebladet Rushprint (som har kontorer i Filmens hus i Oslo, i likhet med NFI) – hatt klippekort hva gjelder støtte fra NFI. (Les saken her.)

I kriteriene anno 2015 ber NFI om opplysninger om målgrupper, nedslagsfelt, type medium og en beskrivelse av prosjektet. Det stilles ingen klare krav til mediets kvalitet på noe som helst måte og det er en skjønnsmessig vurdering som foretas av NFIs saksbehandler.

– Burde det ikke være objektive kriterier som kan sjekkes: Opplag, hvem er leserne, hvordan er den journalistiske kvaliteten og hva omfanget er av denne? 



– Ja, helt klart, det er i tråd med medie-utviklingen at dette bør legges til grunn. Jeg tror NFI tenker helt feil. Planlegger man en til to tidsskrift og man har allerede etablerte organ som Rushprint og Montages, faller jo alle andre bort! Slik kan man ikke jobbe i forvaltningen. Man må sette alle likt i utgangspunktet eller tilføre denne del av ordningen mer midler, svarer Jan Erik Holst overfor KINOMAGASINET.

«UFORSTÅENDE»


Norsk Filmkritikerlag vedtok våren 2015, på Holsts initiativ, en uttalelse om at de «stiller seg uforstående til Norsk filminstitutts avslag om støtte og ber om at Cinemas klage behandles raskt og gis et annet og positivt utfall, til beste for bladets økonomi og filmkulturen i Norge.»

De skrevet siden, 6. mai 2015, et brev til Kulturdepartementet – en såkalt «bekymringsmelding» – der de uttrykte at ordningen for filmtidskriftstøtte må revurderes.

Holst skriver at han stiller seg tvilende til at instituttet kan begrense tilskuddet til et på forhånd fastlagt antall tidsskrift, all den stund dette er offentlig tilgjengelig støtte.



Dette brevet har også NFI besvart, i et brev 10. mai 2015. Der medgis det at innspill fra en del av søkerne og egen erfaring med ordningen er årsaken til de nye retningslinjene anno 2015.

«Upresise og lite forutsigbare», heter det videre. NFI skriver i svaret at de er uenige i at endringene gjør at tidligere søkere nå er diskvalifiserte. «En tydeliggjøring av praksis», og «mer vektlegging av hvem som er berettiget enn de som ikke kan søke», heter det videre.



HABILITET



Cinema-redaktør Geir Kamsvågs første klage på NFIs forvaltningspraksis kom allerede i 2012, da bladet ble utgitt av Pandora Forlag.

Der ble det påstått at saksbehandler Julie Ova, avdelingsdirektør for publikumsavdelingen i NFI, ikke kunne være habil, på grunn av nært vennskap med konen til en annen søker, redaktør Kjetil Lismoen i Rushprint. 


NFI behandlet klagen og uttalte: «Det at Ova er venninne med Rushprint-redaktørens kone utgjør etter NFIs vurdering ikke «et særegent forhold som er egnet til å svekke tilliten til hennes upartiskhet».

Kulturdepartementet var enig og viste til at «forholdene i det norske filmmiljøet er små».

Også i 2015 har Geir Kamsvåg klaget. (Les mer om dette i en egen sak her, som også gir et solid bakteppe for hele problemstillingen).


«FORSTÅR INNVENDINGENE»



– Jeg forstår godt innvendingene rundt habilitet. Det er veldig rart at departementet ikke tar tak i dette. Deres svar fra viser ikke akkurat god forvaltningsskikk, sier Holst.

– Dette kunne vært løst ved at andre saksbehandlere i NFI laget innstillingene. Rushprint kan ikke hindres i å søke støtte på grunn av påstått inhabilitet, men den som behandler søknadene bør vike, ettersom det stilles spørsmålstegn ved habiliteten. Da må hele hennes avdeling vike, siden saksbehandler er sjefen. Saksbehandlere fra andre avdelinger kan da tre inn.


– Dette forstår jeg ikke at de ikke forstår. Man skal være usedvanlig forsiktig i staten på inhabilitetsområdet. Bare det at det blir stilt spørsmålstegn, bør være grunn til å endre praksis, sier Holst videre.

Cinema har igjen klaget på tildelingen dette året, men svaret fra Kulturdepartementet foreligger ennå ikke.

– Film & Kino hadde ikke behov for ekstern støtte da det var eid av organisasjonen Film & Kino (tidl. KKL). Men Cinema er jo relativt nytt som selvstendig tidsskrift og det samme er Kinomagasinet.

OMLEGGINGER AV STØTTEORDNINGEN



– Kort tid før utlysningen i år ble kriteriene for å kunne søke lagt om. Jeg mener helt at omleggingen som nå har skjedd er noe underlig. Det meddeles at NFI kan støtte 1-2 tidsskrift på papir eller nett. Det kan man imidlertid ikke skrive i en utlysningstekst. Man skal vurdere hvor mange søkere man kan tilgodese etter vurderingene. Men man kan ikke begrense det til en eller to på forhånd. Det er dårlig forvaltningsskikk. En offentlig tilskuddsordning må være åpen for alle. Så får man vurdere hvor mange som kan få støtte ut ifra prioriteringer og tilgjengelige midler, sier Holst til KINOMAGASINET.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
10. juli 2015
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Reagerer på NFI-tildelinger til Rushprint 10.07.2015
  • NFI-direktøren om endringene 29.05.2015
  • NFI holder hoff i Drammen 12.11.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene

admin10. juni 2022
Les mer

Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap

John Berge3. juni 2022
Les mer

KINOMAGASINETs vårutgave

admin13. mai 2022
Les mer

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.

John Berge22. april 2022
Les mer

70-årig bransjeveteran takker for seg med ny lærebok

John Berge19. januar 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Lenge å vente til neste Bond-film
    FILMPRODUKSJON30. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • Lenge å vente til neste Bond-film
    FILMPRODUKSJON30. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Reagerer på NFI-tildelinger til Rushprint
Kommer Netflix-filmene på kino?