
Foreløpige anslag viser at det ble solgt 994 millioner kinobilletter i Europa i 2016, som er en økning på 1,6 prosent fra 2015.
Det melder European Audiovisual Observatory (EAO), basert i Frankrike.

European Audiovisual Observatory (EAO).
En komplett oversikt over det europeiske kinomarkedet i 2016 ventes fra informasjonsforeningen EAO, som har vært driftet av Europarådet siden 1992, først i mai 2017. Det tar tid å få inn alle tallene og få de verifisert og analysert.
European Audiovisual Observatory-tallene fra 2016, som altså er foreløpige, viser at det var 16 millioner flere kinobesøk i Europa i 2016 sammenlignet med 2015.
Dette er det høyeste besøkstallet registrert i EU siden 2004.

Besøkskurven for kinobesøk i EU-landene fra 12007 til 2016. Tallen for 2016 er estimater. Kilde og graf: European Audiovisual Observatory
Samtidig viser tall fra The International Union of Cinemas (UNIC) – som har medlemmer også utenfor ikke-europeiske land – at totalbesøket i alle deres territorier økte med 2,67 prosent og at det var mer enn 1,26 milliarder kinobesøk. European Audiovisual Observator henviser også til disse tallene.
EAO poengterer at kinotrenden var lik i 19 av 24 EU-markeder. Kun i fem land var det kinonedgang. Av disse var det to land med kraftig nedgang, henholdsvis i Tyskland med 18,1 million færre besøkende (ned 13 prosent) og i Storbritannia med 3,7 million færre solgte kinobilletter (ned 2,1 prosent). For Tysklands vedkommende fremheves det at de lokale, tyske filmene, ikke slo like godt an i 2016 som tidligere år.
Størst oppgang i prosent hadde Tsjekkia med 20,6 prosent (2,7 millioner flere besøkende) og Slovakia med 23,4 prosent (1,1 million flere besøkende). Som vanlig var besøket godt i land som Frankrike, Spania, Polen, Finland, Italia med flere.
Landet med høyest nasjonal filmandel i 2016 var igjen Frankrike i 2016 med 35,3 prosent, fulgt av Storbritannia med 34,9 prosent, Tsjekkia med 29,5 prosent, Finland med 28.9 prosent og Italia med 28,7 prosent.

Nøkkeldata for EU-land og øvrige europeiske land fra 2015 til 2016. Kilde og graf: European Audiovisual Observatory
Men fortsatt forblir det amerikanske filmer som sørger for mest av totalomsetningen. I 2015 solgte Star Wars VII, Minions og Spectre mer enn 38 million billetter hver på kino innen EU-landene, var det i 2016 ingen filmer som solgte mer enn 30 millioner billetter. Filmene som var best besøkt var: The Secret Life of Pets, Finding Dory, The Jungle Book and Zootopia samt Fantastic Beasts and Where to Find Them, Rogue One: A Star Wars Story, Star Wars VII, Deadpool og Captain America: Civil War.
EØS-medlemmet Norge nevnes også i positive ordelag, ettersom kinobesøket her som kjent økte med ni prosent og det var 13,1 millioner solgte kinobilletter, som er det største kinobesøket på 40 år.
Russerne nevnes i tillegg. Der økte markedet med 9,6 prosent til 191 millioner kinobesøkende etter flere år med nedadgående besøkskurver.

Topp 5-filmer pr. land 2016. Kilde og graf: Union Internationale des Cinémas | International Union of Cinemas | UNIC
Facebook
RSS