• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Thelma-produsenten: «Vi vil veldig gjerne at dette blir den mest sette filmen til Joachim Trier»

Produsent Thomas Robsahm under lanseringen av Thelma under Den norske filmfestivalen i Haugesund, søndag 20. august 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Thelma-produsenten: «Vi vil veldig gjerne at dette blir den mest sette filmen til Joachim Trier»
John Berge
20. august 2017

Den norske filmfestivalen 2017

KINOMAGASINET dekker Den norske filmfestivalen 2017 takket være reisestøtte fra Den norske filmfestivalen og Kultur og festivalutvikling KF i Haugesund (Edda kino.). 

Med overskriften «Tør du være den du er?», et skinnende kors og en lesbisk elskovscene på filmplakaten har Thelma-produsent Thomas Robsahm tro på at filmen vil slå an blant et stort norsk kinopublikum.

Men akkurat plakaten spiller ingen stor rolle for hvem som vil se filmen, viser Robsahms egen research. Mer om dette snart.

For: Joachim Triers nye film, Thelma, har norgespremiere 15. september, og er åpningsfilmen under Den norske filmfestivalen 2017.

Søndag 20. august var det pressevisning, pressedag og senere festpremiere i Edda 1 på kinoen i Haugesund.

Etter Oslo, 31. august (sett av 65.000 på kino i Norge) og Louder Than Bombs (sett av ca. 25.000 på kino i Norge), er det likevel umulig å vite sikkert hvor Thelma lander, men Thomas Robsahm fra produksjonsselskapet Motlys er ikke så sikker lenger når han spår om besøkstall.

– Vi vil veldig gjerne at dette blir den mest sette filmen til Joachim Trier. Hvis kinomarkedet var som før, ville vi følt oss mer selvsikre, men nå er det mye mer utforutsigbart, sier den erfarne filmprodusenten.

– Jeg føler at hvis denne filmen var lansert «i gamle dager» ville den bli sett av 40.000 til 80.000, så er nå alt mellom 30.000 til 60.000 kinobesøkende en positiv overraskelse.

– Thelma har et mye større besøkspotensiale enn Joakims forrige film. Det er en tydelig hovedkarakter med tydelig dilemma, i en spennende sjanger, og det er lettere å forstå fortellingen. Louder Than Bombs var mye mer vag i så måte.

I forkant av lanseringen av Thelma har Motlys og SF Studios foretatt flere testvisninger. Der blir publikum spurt om hva som skal til for at de skal se filmen på kino.

– Det viser seg at publikum er ekstremt opptatt av anbefalinger fra venner og terningkast, hele 75 prosent svarer dette. Andre grunner til at de skal gå på kino og se en film er traileren, skuespillerne som er med, regissøren og plakaten er faktisk minst viktig.

– En del unge har fortalt meg at de orker ikke å se en film på kino hvis den ikke har over 8 poeng på IMBd.com. Rotten Tomatoes teller også for mange.

– Jeg har forståelse for at det er en terskel å gå på kino. Det handler mer om tid enn penger. Folk har ikke tid på å kaste bort på filmer de ikke føler seg trygg på er bra og interessant. Mange unge drar sammen med venner. Det er flaut å dra de med på en film som ikke er bra.

– Når du vil nå utover målgruppen teller terningkastene. «Denne må jeg sjekke ut,» tenker mange. Du blir mer oppmerksom på en film som får terningkast seks.

Thelma-teamet samlet: (fra venstre): Thomas Robsahm (produsent), Eskil Vogt (medforfatter), Joachim Trier (medforfatter og regissør), Eili Harboe (Thelma), Kaya Wilkins (Anja), Henrik Rafaelsen (Trond) og Ellen Dorrit Petersen (Unni). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Thelma har et budsjett på nærmere 50 millioner kroner og hele 21 finansiører.

– Det som er så gøy i forhold til Joachim er at det er så stor interesse for ham internasjonalt. Det blir mye papirarbeid, men det er bra at mange vil dra lasset og at man ikke bare har Norge som publikum. Når vi legger ut trailere med engelske tekster får jeg følelsen av at hele verden gleder seg.

– Hva tenker du som produsent om debatten rundt vinduer og lanseringsmønstret for filmer?

– Jeg skulle ønske meg en litt større fleksibilitet. Jeg tror alle ville vært tjent med det. Men jeg vil fortsatt slåss for filmer på kino og forstår at bransjen vil bevare kinooppsetningen. Og man ser jo at de som gjør det bra på kino gjør det bra digitalt.

– Hva er det med Joachim Triers talent som filmskaper du vil fremheve?

– Han har en unik, egen artet stemme. Han klarer å gå inn i tematikker på en annerledes måte, og til å unngå klisjéer. Han vil forsvare alle karakterene og har en veldig menneskekunnskap, og uten det kan du ikke lage gode menneskeskildringer. Mange filmer er god underholdning, men man blir ikke engasjert i karakterene og menneskene. Joachim er flink til å jobbe med staben og skuespillerne. Han er en perfeksjonist av dimensjoner og jobber mye mer med klipp og etterarbeid enn mange andre.

Thelma-filmplakat.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
20. august 2017
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Ny trailer for den norske thrilleren Thelma 20.07.2017

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Tror 40.000 mennesker eller flere vil se Prebz og Dennis: The Movie
Slik ble Thelma til: Filmfans som lot fantasien løpe fritt