
Den norske filmfestivalen 2017
KINOMAGASINET dekker Den norske filmfestivalen 2017 takket være reisestøtte fra Den norske filmfestivalen og Kultur og festivalutvikling KF i Haugesund (Edda kino.).
Med overskriften «Tør du være den du er?», et skinnende kors og en lesbisk elskovscene på filmplakaten har Thelma-produsent Thomas Robsahm tro på at filmen vil slå an blant et stort norsk kinopublikum.
Men akkurat plakaten spiller ingen stor rolle for hvem som vil se filmen, viser Robsahms egen research. Mer om dette snart.
For: Joachim Triers nye film, Thelma, har norgespremiere 15. september, og er åpningsfilmen under Den norske filmfestivalen 2017.
Søndag 20. august var det pressevisning, pressedag og senere festpremiere i Edda 1 på kinoen i Haugesund.
Etter Oslo, 31. august (sett av 65.000 på kino i Norge) og Louder Than Bombs (sett av ca. 25.000 på kino i Norge), er det likevel umulig å vite sikkert hvor Thelma lander, men Thomas Robsahm fra produksjonsselskapet Motlys er ikke så sikker lenger når han spår om besøkstall.
– Vi vil veldig gjerne at dette blir den mest sette filmen til Joachim Trier. Hvis kinomarkedet var som før, ville vi følt oss mer selvsikre, men nå er det mye mer utforutsigbart, sier den erfarne filmprodusenten.
– Jeg føler at hvis denne filmen var lansert «i gamle dager» ville den bli sett av 40.000 til 80.000, så er nå alt mellom 30.000 til 60.000 kinobesøkende en positiv overraskelse.
– Thelma har et mye større besøkspotensiale enn Joakims forrige film. Det er en tydelig hovedkarakter med tydelig dilemma, i en spennende sjanger, og det er lettere å forstå fortellingen. Louder Than Bombs var mye mer vag i så måte.
I forkant av lanseringen av Thelma har Motlys og SF Studios foretatt flere testvisninger. Der blir publikum spurt om hva som skal til for at de skal se filmen på kino.
– Det viser seg at publikum er ekstremt opptatt av anbefalinger fra venner og terningkast, hele 75 prosent svarer dette. Andre grunner til at de skal gå på kino og se en film er traileren, skuespillerne som er med, regissøren og plakaten er faktisk minst viktig.
– En del unge har fortalt meg at de orker ikke å se en film på kino hvis den ikke har over 8 poeng på IMBd.com. Rotten Tomatoes teller også for mange.
– Jeg har forståelse for at det er en terskel å gå på kino. Det handler mer om tid enn penger. Folk har ikke tid på å kaste bort på filmer de ikke føler seg trygg på er bra og interessant. Mange unge drar sammen med venner. Det er flaut å dra de med på en film som ikke er bra.
– Når du vil nå utover målgruppen teller terningkastene. «Denne må jeg sjekke ut,» tenker mange. Du blir mer oppmerksom på en film som får terningkast seks.

Thelma-teamet samlet: (fra venstre): Thomas Robsahm (produsent), Eskil Vogt (medforfatter), Joachim Trier (medforfatter og regissør), Eili Harboe (Thelma), Kaya Wilkins (Anja), Henrik Rafaelsen (Trond) og Ellen Dorrit Petersen (Unni). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Thelma har et budsjett på nærmere 50 millioner kroner og hele 21 finansiører.
– Det som er så gøy i forhold til Joachim er at det er så stor interesse for ham internasjonalt. Det blir mye papirarbeid, men det er bra at mange vil dra lasset og at man ikke bare har Norge som publikum. Når vi legger ut trailere med engelske tekster får jeg følelsen av at hele verden gleder seg.
– Hva tenker du som produsent om debatten rundt vinduer og lanseringsmønstret for filmer?
– Jeg skulle ønske meg en litt større fleksibilitet. Jeg tror alle ville vært tjent med det. Men jeg vil fortsatt slåss for filmer på kino og forstår at bransjen vil bevare kinooppsetningen. Og man ser jo at de som gjør det bra på kino gjør det bra digitalt.
– Hva er det med Joachim Triers talent som filmskaper du vil fremheve?
– Han har en unik, egen artet stemme. Han klarer å gå inn i tematikker på en annerledes måte, og til å unngå klisjéer. Han vil forsvare alle karakterene og har en veldig menneskekunnskap, og uten det kan du ikke lage gode menneskeskildringer. Mange filmer er god underholdning, men man blir ikke engasjert i karakterene og menneskene. Joachim er flink til å jobbe med staben og skuespillerne. Han er en perfeksjonist av dimensjoner og jobber mye mer med klipp og etterarbeid enn mange andre.

Thelma-filmplakat.
Facebook
RSS