• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

Ukategorisert

Testet «Philomena» på publikum

Markedsjef Ingrid Sølverud i Scanbox Vision foran «Philomena»-plakaten. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Testet «Philomena» på publikum
John Berge
John Berge
6. november 2013

Markedsjef Ingrid Sølverud ønsket å finne ut hvordan publikum ville reagere på den nye britiske filmen «Philomena» og arrangerte testvisning.

– Jeg er veldig fornøyd. De like filmen meget godt og ville anbefale den til sine venner, forteller Sølverud i etterkant av visningen til KINOMAGASINET, som ble invitert til å overvære testvisningen.

– Jeg fikk masse ord og beskrivelser jeg kan bruke videre. Og medieplanen passer godt til denne målgruppen – det fikk jeg bekreftet.

Til en forsamling av norske og engelsktalende godt voksne personer leide Scanbox’ markedsjef nylig sal Tancred i Filmens hus i Oslo. Siden Scanbox er en lokal independent, og ikke styrt av et Hollywood-studio, har Sølverud hatt frie tøyler til å selv legge opp til kreative lanserings- og markedsføringsanalyser.

Testpublikum fikk først se en plakat for den kommende filmen August Osage County, og deretter fikk de se Stephen Frears nye film, Philomena, som skal kinolanseres 15.11.

Dette blir forøvrig den siste Scanbox-filmen som Sølverud markedsfører, før selskapet avslutter sitt norske markedsengasjement. (Selskapet styres heretter fra den danske avdelingen.)

– Vi er vant til å høre om testvisninger av amerikanske filmer, men det gjøres også i Norge?

– Ja, det er vanlig med norske filmer, men sjelden med utenlandske. Med en norsk film gjør man det tidlig i prosessen og da kan responsen ofte føre til endringer. Det er første gangen jeg gjør det med en utenlandsk film. Jeg gjør det av markedsføringsmessige hensyn. Ville dette vært en testvisning før en film var ferdig, ville jeg vært opptatt av klipperytme, musikken, føler man at man blir kjent med figurene og så videre.

Sølverud fikk mange amerikanere i salen under testvisningen. Hun mener utenlandske mennesker i Norge er gode på nettverk og tror denne kan være en film godt egnet for jungeltelegrafen. («Word-of-mouth»)

– Vi tror vi vet målgruppen, men vi ville være mest mulig sikker. Jeg gjorde dette fordi jeg ville analysere om vi tenker rett når det gjelder bruk av markedsføringsmidlene våre. I spørreundersøkelsen, som de svarte på via nettet, spurte vi både om filmen og hvilke medier de bruker.

Sølverud håpte på, og fikk rett i, at det hun hadde tenkt rundt markedsføringen var det hun hadde på forhånd sett for seg.

Plakaten til August Osage County – på norsk Familien, August: Osage County (31.01.2014) – viser en skikkelig «catfight» av en scene, og fikk blandede reaksjoner fra publikum i salen, som besto av middelaldrende og eldre menn og kvinner. En kvinne likte at det var et uvanlig, actionfylt bilde, mens en annen sa at plakaten fanget oppmerksomheten. Noen likte at det ikke var en typisk stereotypisk plakat. En annen kvinne likte ikke plakaten, siden den fanget en så voldsom, sjokkerende krangel. En mann sa at «en mann vil aldri gått og sett på filmen».

Så fikk testpublikummet se traileren til filmen og ble så spurt om hva de mente.

– Mange kjente skuespillere er med i filmen, men de er ikke fanget på plakaten. Man kan ikke se der at Julia Roberts og Meryl Streep er med, sa en dame.

– Er hvordan en kinoplakat ser ut så viktig lengre? Ser kjernepublikummet den på en kino lengre?

– Det er de som går mye på kino, vi vil nå. Det er vanskeligere å nå de som aldri går på kino. Er det noen som ser plakaten på Gimle, så kanskje de tenker at de vil se den siden den har Julia Roberts og Meryl Streep, svarer Sølverud.

– Vi tenker også mye på kinosjefene, like gjerne som samarbeidspartnere og sluttbrukerne. Kinosjefene er B2B. Jeg skal selge inn filmene våre til kinoene. «Denne skal jeg gjøre stor, denne tror jeg har Oscar-sjanser». Vi er opptatt av at de også skal få eierskap til en film. Ofte er et stillbilde eller en plakat det eneste du kan vise frem tidlig i prossessen.

– Hvordan er det å selge inn til kinosjefene?

– Det er ikke vanskeligere eller lettere, men man skal være bevisst på de, for de er ambassdørene for filmen, i sitt lokale marked. Så de er kjempeviktige!

Illustrasjonsfoto: John Berge Illustrasjonsfoto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Engasjerte testpublikummere i kinosalen i Filmens hus. Foto: John Berge Ingrid Sølverud ba også de tilstedeværende om å si sin mening om filmplakaten og traileren til «August Osage County». Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
KINOMAGASINET © «August Osage County».
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
Ukategorisert
6. november 2013
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Scanbox faser ut norsk salgsavdeling 09.08.2013

Siste saker fra Ukategorisert

Filmguide til 100-årsjubilanten Roald Dahl

Trond Sätre13. september 2016
Les mer

Disse vant Amandaprisene 2016

Ann Mari Nettum27. august 2016
Les mer

Disse tror vi vinner Amanda 2016

Ann Mari Nettum25. august 2016
Les mer

Kulturmeglerne: «Minimal betydning at enkelte kinoer har trukket seg»

John Berge17. august 2016
Les mer

Nei fra kinoene til nettkino-prosjektet

John Berge17. august 2016
Les mer

30-årsjubileumsfest for Aliens

Per Mork24. juli 2016
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • Nolan har trolig forlatt Warner for alltid
    FILMDISTRIBUSJON22. januar 2021
  • Da er det offisielt: Den 25. offisielle James Bond-filmen er utsatt for fjerde gang.
    KORONAVIRUSET22. januar 2021
  • Norges eldste kino får konkurrent
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Kommunekino vil starte kino nummer to
    KINODRIFT21. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Stensland vil bli kinodirektør
I full gang med to nye Atmos-installeringer