• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Svenskenes nye tilskuddsordning

Kristina Börjeson fortalte om Sveriges tilskuddsordning på NFIs filmformidlingsseminar.
Svenskenes nye tilskuddsordning
Ann Mari Nettum
27. august 2015

Modernisering, strukturering og kontakt med bransjen var essensielt under utarbeidingen av en ny tilskuddsordning i Sverige.

Kristina Börjeson er til daglig enhetssjef for distribusjon og visning hos Svenska Filminstitutet (SFI). 27. august var hun i Oslo på Norske Filminstituttet (NFI) sitt filmformidlingsseminar. Der innviet hun norske filmaktører i den nye tilskuddsordningen de har i Sverige.

Börjeson startet 1. januar 2014 arbeidet med å omorganisere støtteordningene som eksisterte for filmformidling i Sverige. Innledningsvis fortalte hun at dette var et oppdrag som kom fra flere hold, og da blant annet fra den svenske regjeringen, som mente at dagens digitaliserte verden hadde skapt nye behov for støtteordningene. I tillegg viste rapporter at de svenske tilskuddene framsto som noe rotete og lite strategiske.

– Det er vanskelig å måle og se resultatene av støtteordningene, uttalte Börjeson, som videre forklarte at en modernisering sto sentralt i endringene som skulle foretas.

Tilskuddsordningene hadde over lang tid vært utsatt for kritikk fra bransjen selv. Både fra de som fikk tilskudd, som ikke var tilstrekkelig fornøyd tross økonomisk støtte, og selvfølgelig fra de som ikke fikk noe i det hele tatt. Börjeson uttalte at det er naturlig at de som ikke mottok støtte ble misfornøyd, men påpekte også at denne misnøyen ofte var godt begrunnet da støtteordningene ikke var så gode på å slippe inn nye aktører.

Å hjelpe filmen med å finne sitt publikum har vært sentralt i arbeidet. Kristina Börjeson trakk frem noen essensielle utfordringer ved denne omorganiseringen, for eksempel at støtteordningene skulle være både langsiktig og fleksible. Man skulle altså ha klare rammer og strategier, men samtidig gi plass til nye filmstemmer, slik det ble nevnt tidligere.

I tillegg var det et mål å utarbeide en effektiv og moderne støtteordning hvor det var en dialog med bransjen. Mange støttemottakere ble intervjuet som forarbeid til endringene som skulle gjøres. På den måten fikk bransjen selv komme med kritikk, ønsker og lignende.

Börjeson tror bransjeaktørene var fornøyd med å være en del av denne prosessen, slik at ikke beslutninger ble tatt over hodet på dem.

– Kinoen er det sentrale, sa Börjeson, men forklarte at alle de nye plattformene også har blitt tatt hensyn til i den nye støtteordningen.

Målene for den nye støtteordningen var mange. Börjeson listet opp hvordan ønskene var blant annet at barn og unge skulle settes i fokus, øke spredningen i svensk film med produksjosstøtte, gjøre film mer tilgjengelig for de med behov for tekst- eller synstolkning, spre film over hele landet, ivareta og utvikle god kinostruktur og gjøre mer internasjonal kvalitetsfilm tilgjengelig for det svenske folket.

Støtte til distribusjon og visning er viktig for å nå ut til publikum. Med gode resultater kan man nå bygge seg opp en tiltro til å motta årlig støtte. Men samtidig støttes det innovative for å klare å plukke opp de nyskapende og kreative hodene som sitter der ute.

Støtte til både svensk langfilm og kortfilm prioriteres, og spesielt for kortfilmen sin del må man finne plattformer hvor man kan nå ut til folket.

Det å skape sammenheng og stabilitet står sentralt i hele arbeidet. Derfor er også kinoene og deres ansatte en del av utviklingen.

– Det som føles bra er at vi nå har løftet på alle steiner som vi kunne finne, forklarte Börjeson, og påpekte at det også finnes videre påbyggingsmuligheter til dette systemet. Dermed er det mulig å utvikle den nye tilskuddsordningen videre ved behov.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
27. august 2015
Ann Mari Nettum @https://twitter.com/amnettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino
  • Slik vil kulturminsteren endre filmpolitikken 29.05.2015

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene

admin10. juni 2022
Les mer

Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap

John Berge3. juni 2022
Les mer

KINOMAGASINETs vårutgave

admin13. mai 2022
Les mer

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.

John Berge22. april 2022
Les mer

70-årig bransjeveteran takker for seg med ny lærebok

John Berge19. januar 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Evigunge Tom Cruise har rundet 60 ganger vår nærmeste himmelstjerne
    FILMHISTORIKK5. juli 2022
  • Nå røpes den ene Avatar-hemmeligheten etter den andre
    FILMPRODUKSJON5. juli 2022
  • Nå er det Robert som skal gi råd
    NYTT OM NAVN5. juli 2022
  • Trailer: Ticket to Paradise
    TRAILER1. juli 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • Manymore er blitt medlem av «byråforeningen»
    FILMDISTRIBUSJON10. juni 2022
  • Evigunge Tom Cruise har rundet 60 ganger vår nærmeste himmelstjerne
    FILMHISTORIKK5. juli 2022
  • Nå røpes den ene Avatar-hemmeligheten etter den andre
    FILMPRODUKSJON5. juli 2022
  • Nå er det Robert som skal gi råd
    NYTT OM NAVN5. juli 2022
  • Trailer: Ticket to Paradise
    TRAILER1. juli 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

NFIs filmformidlingsseminar: støtteordning i Norge i dag
Kvalitetsfilmens vei til publikum