• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Svenskenes nye tilskuddsordning

Kristina Börjeson fortalte om Sveriges tilskuddsordning på NFIs filmformidlingsseminar.
Svenskenes nye tilskuddsordning
Ann Mari Nettum
27. august 2015

Modernisering, strukturering og kontakt med bransjen var essensielt under utarbeidingen av en ny tilskuddsordning i Sverige.

Kristina Börjeson er til daglig enhetssjef for distribusjon og visning hos Svenska Filminstitutet (SFI). 27. august var hun i Oslo på Norske Filminstituttet (NFI) sitt filmformidlingsseminar. Der innviet hun norske filmaktører i den nye tilskuddsordningen de har i Sverige.

Börjeson startet 1. januar 2014 arbeidet med å omorganisere støtteordningene som eksisterte for filmformidling i Sverige. Innledningsvis fortalte hun at dette var et oppdrag som kom fra flere hold, og da blant annet fra den svenske regjeringen, som mente at dagens digitaliserte verden hadde skapt nye behov for støtteordningene. I tillegg viste rapporter at de svenske tilskuddene framsto som noe rotete og lite strategiske.

– Det er vanskelig å måle og se resultatene av støtteordningene, uttalte Börjeson, som videre forklarte at en modernisering sto sentralt i endringene som skulle foretas.

Tilskuddsordningene hadde over lang tid vært utsatt for kritikk fra bransjen selv. Både fra de som fikk tilskudd, som ikke var tilstrekkelig fornøyd tross økonomisk støtte, og selvfølgelig fra de som ikke fikk noe i det hele tatt. Börjeson uttalte at det er naturlig at de som ikke mottok støtte ble misfornøyd, men påpekte også at denne misnøyen ofte var godt begrunnet da støtteordningene ikke var så gode på å slippe inn nye aktører.

Å hjelpe filmen med å finne sitt publikum har vært sentralt i arbeidet. Kristina Börjeson trakk frem noen essensielle utfordringer ved denne omorganiseringen, for eksempel at støtteordningene skulle være både langsiktig og fleksible. Man skulle altså ha klare rammer og strategier, men samtidig gi plass til nye filmstemmer, slik det ble nevnt tidligere.

I tillegg var det et mål å utarbeide en effektiv og moderne støtteordning hvor det var en dialog med bransjen. Mange støttemottakere ble intervjuet som forarbeid til endringene som skulle gjøres. På den måten fikk bransjen selv komme med kritikk, ønsker og lignende.

Börjeson tror bransjeaktørene var fornøyd med å være en del av denne prosessen, slik at ikke beslutninger ble tatt over hodet på dem.

– Kinoen er det sentrale, sa Börjeson, men forklarte at alle de nye plattformene også har blitt tatt hensyn til i den nye støtteordningen.

Målene for den nye støtteordningen var mange. Börjeson listet opp hvordan ønskene var blant annet at barn og unge skulle settes i fokus, øke spredningen i svensk film med produksjosstøtte, gjøre film mer tilgjengelig for de med behov for tekst- eller synstolkning, spre film over hele landet, ivareta og utvikle god kinostruktur og gjøre mer internasjonal kvalitetsfilm tilgjengelig for det svenske folket.

Støtte til distribusjon og visning er viktig for å nå ut til publikum. Med gode resultater kan man nå bygge seg opp en tiltro til å motta årlig støtte. Men samtidig støttes det innovative for å klare å plukke opp de nyskapende og kreative hodene som sitter der ute.

Støtte til både svensk langfilm og kortfilm prioriteres, og spesielt for kortfilmen sin del må man finne plattformer hvor man kan nå ut til folket.

Det å skape sammenheng og stabilitet står sentralt i hele arbeidet. Derfor er også kinoene og deres ansatte en del av utviklingen.

– Det som føles bra er at vi nå har løftet på alle steiner som vi kunne finne, forklarte Börjeson, og påpekte at det også finnes videre påbyggingsmuligheter til dette systemet. Dermed er det mulig å utvikle den nye tilskuddsordningen videre ved behov.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
27. august 2015
Ann Mari Nettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerKino
  • Slik vil kulturminsteren endre filmpolitikken 29.05.2015

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider
    STATISTIKK3. januar 2023
  • Anmeldelse: M3GAN
    ANMELDELSE12. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

NFIs filmformidlingsseminar: støtteordning i Norge i dag
Kvalitetsfilmens vei til publikum