• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

HURTIGSPOLING

Imponeres over de små filmdistributørene

Sveinung Wålengen. Foto: Privat.
Imponeres over de små filmdistributørene
John Berge
6. oktober 2016

Den nye sjefen for Verdensteatret kino og Cinematek i Tromsø er imponert over mindre distribusjonsbyråer som Mer Film og Another World Entertainment. – De står på for nesten hver eneste film de distribuerer, sier Sveinung Wålengen.

Navn: Sveinung Wålengen
Alder: 31 år
Stilling: Leder for Verdensteatret kino og Cinematek i Tromsø
Tid i bransjen: Fire år

– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i kinobransjen!

– Filminteressen begynte å utvikle seg for fullt på videregående, mens jeg gikk medier- og kommunikasjonslinja i Horten. Etter dette tok jeg en bachelorgrad i sosiologi, der jeg skrev en filmrelatert bacheloroppgave. Jeg hadde i løpet av sosiologistudiene bestemt meg for å gå videre med filmvitenskap ved NTNU – på dette tidspunktet tenkte jeg ikke så mye på jobbmuligheter, bare at jeg ville følge min store lidenskap. Men jeg hadde i alle fall lyst til å skrive mer om film, noe jeg fikk i Trondheims studentavis Under Dusken, før jeg senere begynte å skrive for Montages og NATT&DAG. Da jeg var ferdig med mastergraden i filmvitenskap våren 2012 flyttet jeg til Oslo. Etter noen måneder med jobbsøking og angst for fremtiden ble jeg ansatt som kinosjef i Ås, der man skulle starte opp den kommunale kinodriften igjen. Jeg jobbet ved kinoen frem til i fjor høst, da jeg begynte på et bokprosjekt om Bygdekinoen.

– Hvilken film er den beste du har sett?

– Et vanskelig spørsmål, men samtidig et spørsmål man som cineast er vant med å få – og mitt valg har falt på Apokalypse Nå!, den lange redux-versjonen. Det er en film jeg aldri blir lei av å synke ned i, den appellerer til meg på et dypt menneskelig plan.

– Hvor mange filmer ser du i uken?

– I gjennomsnitt tre-fire filmer.

– Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen og/eller et VOD-tilbud?

– Jeg foretrekker å se både ny og gammel film på kino, men det er klart – er det snakk om en gusten 35mm-kopi, er en oppgradert BD å foretrekke.

– Ser du 3D på kino og/eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?

– Hvis filmene kommer i 3D ser jeg dem ofte i det formatet på kino, men jeg synes det sjeldent er utnyttet i særlig god grad. Hugo, Pina og ikke minst Gravity er eksempler på unntak, og så var det stas å se Titanic på kino igjen – ikke først og fremst på grunn av 3D-konverteringen, riktignok.

– Hvem er favorittregissørene dine?

– Brian De Palma, John Carpenter, Andrej Tarkovskij, Martin Scorsese, Stanley Kubrick, Eric Rohmer, Werner Herzog, Terrence Malick, Alfred Hitchcock, Ingmar Bergman, Quentin Tarantino, Howard Hawks, James Gray, David Lynch, m.fl.

– Favorittskuespillerne?

– Allan Edwall, Amy Adams, Ezra Miller, Gene Tierney, Cary Grant, Marion Cotillard, Isabelle Adjani, Joaquin Phoenix, Kristen Stewart, m.fl.

– Hva gjør du helst når du skal slappe helt av?

– Ser gamle rap-videoer fra 90-tallet på YouTube.

Sveinung Wålengen møtte selveste Spike Lee i Brooklyn, New York i 2014. Foto: Privat

Sveinung Wålengen møtte selveste Spike Lee i Brooklyn, New York i 2014. Foto: Privat

– Hvilke filmer ser du mest frem til videre i 2016, eller har du sett årets beste film allerede?

– Tror kanskje jeg har sett det som blir min favoritt: American Honey, som er rett rundt hjørnet på norske kinoer. Men det har vært et sterkt filmår og jeg håper det gjenstår mange gode oppdagelser, enten det er snakk om mesterverk eller «mindre» rariteter.

– Hva slags TV-serier foretrekker du og hvordan ser du på de – på TV, via streamingtjenester eller DVD/Blu-ray Disc?

– Jeg er adskillig mer kresen når det kommer til TV-serier sammenlignet med film, så jeg har en tendens til heller å oppsøke gamle serier jeg liker og se dem på nytt. Denne sommeren har jeg for eksempel sett The Sopranos for tredje gang. I slike tilfeller blir det DVD. Jeg har også – omsider! – begynt å se Six Feet Under, sammen med kjæresten min i en slags «kombiløsning», med DVD og strømmetjeneste ut fra hva som passer best der vi er. Men jeg sjekker ut mange nye serier også, og i sommer var Stranger Things en Netflix-favoritt.

– Samler du på fysisk film, DVD, Blu-ray eller det nye formatet 4K Ultra HD?

– Jeg samler fortsatt på både DVD og Blu-ray, men kjøper mindre fysisk film nå enn under DVD-platens glansdager.

– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?

– For det første tror jeg ikke man skal svartmale for mye. Kino er fortsatt det mest brukte kulturtilbudet i Norge og besøket på landsbasis har holdt seg stabilt. I konkurranse med strømmetjenester tror jeg kinobransjen bare må fortsette å rendyrke det sosiale aspektet ved det å gå på kino, og jeg synes særlig de små distributørene i Norge er flinke til å tilrettelegge for arrangementer rundt premiere- og spesialvisninger. Det er ekstra viktig fordi de små filmene har en tendens til å forsvinne fra kinoene før publikum som er i målgruppa rekker å oppdage/se dem. Film har blitt lettere tilgjengelig hjemme, men folk har fortsatt behov for å komme seg ut. Jeg tenker også at kinobyggene ikke må bli for like og generiske – det er fort gjort å nedprioritere estetikk, særpreg og stemning. Her skiller jo for eksempel Verdensteatret seg positivt ut. I tillegg tror jeg man må bli flinkere til å nå – og skape – et kinopublikum blant «den eldre garde» (de over 67), som ikke går på kino like hyppig som unge. Men dette kommer selvfølgelig også an på filmproduksjonen.

– Hvem imponerer deg mest i den norske kinobransjen og hvorfor?

– Mindre distribusjonsbyråer som Mer Film og Another World Entertainment, som jeg har inntrykk av at står på for nesten hver eneste film de distribuerer. Jeg synes også det er imponerende hvordan de norske cinematekene de senere årene har blitt flinkere til å bli en alternativ distributør for ny kinofilm som ikke får ordinær distribusjon.

– Hva er det beste med din kino?

– Jeg er rykende fersk i jobben ved Verdensteatret, men ut fra erfaringene jeg har fra tidligere vil jeg si et variert tilbud av kvalitetsfilm, en nydelig kinosal og inkluderende atmosfære. Verdensteatret er en kino som favner bredt, uten at det går på bekostning av filmkvaliteten.

– Hva er ditt beste kinominne?

– Det tror jeg faktisk må være på Verdensteatret! Mens jeg studerte i Tromsø gikk det et retrospektiv med Andrej Tarkovskijs filmer på Cinemateket, og å se Offret der for første gang var nærmest en religiøs opplevelse. Under sluttsekvensen sprutet tårene, heldigvis var det få i salen og jeg satt alene på andre rad; det er ikke det at det er flaut å gråte på kino, men det føltes greit å isolere seg litt når opplevelsen var så skjellsettende.

– Hvilken kino/sal er din favorittkino gjennom tidene?

– Grand Lake Theater i Oakland var veldig flott å se film i, men der har jeg bare vært én gang. Jeg har et spesielt forhold til Saga Kino fra da jeg var barn, ellers er Verdensteatret og Tancred gode saler på hvert sitt vis. –

– Hva mener du om Kinoklubben, rettet mot middelaldrende mennesker?

– Et godt tilbud!

– Hva er din beste egenskap i jobben din?

– Bred filmkunnskap og gode formidlingsevner.

– Hva synes du om KINOMAGASINET?

– Bransjenettstedet er en informativ kilde til nyheter fra norsk filmbransje.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
HURTIGSPOLING
6. oktober 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • 100-årsjubilant har fått ny sjef 17.09.2016
  • Ny kinosjef på Ås kinoteater 26.10.2015

Siste saker fra HURTIGSPOLING

En filmnerd ser fremover

John Berge13. juni 2022
Les mer

Var lite interessert i kinofilm. Men forelsket seg i kinojobben. Nå er han vikariende kinosjef.

John Berge5. juni 2021
Les mer

David var best av over 100 søkere. Møt den nye kinosjefen hos ODEON Lillestrøm.

John Berge4. mai 2021
Les mer

Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg

John Berge14. januar 2021
Les mer

Ble mer selvsikker av å få ansvaret som kinosjef

John Berge3. november 2020
Les mer

Charlotte om de første ukene som ODEONs nye programsjef

John Berge1. februar 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

CAPAs sjefsanalytiker har ordet
Rjukans kinosjef vil forbedre tilbudet til bygdas barn