• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Svaret på hvorfor Film & Kino ikke bruker 90 millioner kroner

SVAR: I et sjusiders langt brev gir Film & Kino svar på spørsmål fra Kulturdepartementet om «Kinofondet». Det står 90,6 millioner kroner på dette per 2014. (Faksimile fra svarbrevets side en og sju.)
Svaret på hvorfor Film & Kino ikke bruker 90 millioner kroner
John Berge
19. august 2015

Film & Kino har ca. 90 millioner kroner «på bok». Ifølge organisasjonen selv trengs alle disse i ytterste konsekvens og er derfor ikke brukt til filmformidlingstiltak.

Dette fremgår i et sju siders langt svar som Film & Kino har sendt Kulturdepartementet som svar på deres henvendelse fra tidligere sommeren 2015.

Kulturdepartementet (KUD) har nemlig gransket regnskapene til Film & Kino i årene 1987 til 2014 og ba om mer informasjon om «Kinofondet».

HVORFOR?

Hvorfor har ikke eventuelle avgiftsmidlene blitt brukt til ulike filmformidlingstiltak, spurte KUD, og viste til at Film & Kino har kuttet i mange slike tiltak de siste årene.

Det er blitt mindre støtte til festivaler, cinematek, skolekinotiltak og støtte til kvalitetsfilmer for barn og unge.

Men samtidig har også Film & Kino bedt om mer støtte fra KUD/Staten for nettopp å ivareta disse tiltakene de er pålagt å utføre.

Hvorfor kutt? På grunn av stor nedgang i avgiftsmidler, som ene og alene skyldes lavere fysisk videogramsalg. Men fondet har likevel vært stort.

DETALJERT HISTORIKK

I Film & Kinos svarbrev, som er undertegnet styreleder Arild Kalkvik og administrende direktør Guttorm Petterson, redegjøres det i detalj for organisasjonens historiske bakgrunn og opprettelsen av «Kinofondet» fra 1. januar 1994.

Film & Kino mener at KUD var kjent med opprettelsen av fondet og mener at KUD også bør være kjent med bruken av fondsmidlene, siden dette har vært en del av årsregnskapene til Film & Kino.

Dette har KUD vært med i drøftinger om, tilstedeværelse på årsmøtene og årsmeldingene, hevder Film & Kino.

DET MESTE ER AVGIFTSMIDLER

På spørsmålet om hvor mye av fondet som er penger fra avgiftsmidler, svarer Film & Kino at det ikke er helt enkelt å fastslå hvilke midler som kommer fra hvor.

Men at en «overveiende andel … kan tilbakeføres til lovfestede avgiftsmidler».

DETALJENE OM DE 90 MILLIONER KRONENE

Hva skal pengene brukes til og hvorfor er de ikke brukt?

Av dagens 90,6 millioner på konto mener Film & Kino at ca. 33 millioner kroner kommer fra kinoavgiften som kinoene frivillig innbetalte til og med 1987, da den nye loven ble innført.

30 millioner kroner er avsatt til sluttføring av digitaliseringen av norske kinoer, skriver Film & Kino videre.

Dette blir da 63 millioner.

De resterende 27 millionene mener Film & Kino er øremerket nedbemanning, pensjonsforpliktelser, m.v.

Her i regnestykket vurderes også total nedleggelse, for hvis Bygdekinoen og Film & Kino skal avvikles, trengs det 20 milllioner kroner alene, viser en KLP-beregning som organisasjonen har fått foretatt.

«FILMFORMIDLINGSTILTAK»

Så, ettersom det nå viser seg at KUDs hypotese – som ifølge Film & Kinos svar stemmer – nemlig at fondsmidlene stammer fra innkrevde avgiftsmidler: hvorfor er de ikke brukt på ulike filmformidlingstiltak som Film & Kino har redusert de siste årene?

Til dette svarer Film & Kino at de har forsøkt å «unngå å trekke på Kinofondet», siden mye er avsatt til digitaliseringen, og at de har «sett behov for en «buffer» for å sikre gjennomføringen» av nettopp digitaliseringen.

Film & Kino viser også til nedbemanninger og nedleggelse av sitt eget tidskrift, som eksempler på at ikke bare «filmformidlingstiltak» har blitt redusert.

Brevet avsluttes med at «dersom departementet hadde ment at Film & Kino skulle foreta andre prioriteringer og disposisjoner måtte Film & Kino kunne forvente å bli meddelt dette i samtid» og at organisasjonen gjerne møter KUD til en «nærmere drøfting av departementets spørsmål og avklaring på eventuelle ytterligere spørsmål departementet måtte ha».

KRITISK JUSPROFESSOR

NRK skrev om dette sakskomplekset tidligere i år og la ut detaljer om bruken av «Kinofondet».

Bjørnar Borvik, førsteamanuensis ved juridisk fakultet ved Universitetet i Bergen og ansatt ved forskergruppa for konkurranse- og markedsrett, beskriver overfor NRK.no Film & Kinos praksis som «uryddig».

Nasjonale kinokampanjer og billettsalgsløsninger er heller ikke riktig bruk av pengene, når forskriften sier at pengene skal brukes på «filmformidlingstiltak», mener Borvik.

«Det framstår som rart at man går til departementet og ber om ekstra midler til den type formål. For her er det jo åpenbart at man har hatt midler i et fond, midler som er samlet inn nettopp for å støtte den type aktivitet. Hvis man har krevd inn penger som man deretter har brukt på andre formål enn det man skal, og samtidig framsetter et krav til departementet om at man skal få økonomiske midler, så synes jeg det stiller Film & Kino i et litt uheldig lys», sier Borvik i intervjuet med NRK.

Les også bakgrunnsaken om det hele her.

Last ned hele Film & Kinos brev til departementet her.

Adm. direktør Guttorm Petterson i Film & Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
19. august 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Fokus på oppsparte fondsmidler 22.07.2015

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kalkvik om kino: Moden bransje i vekst
KUD vurderer granskning av Film & Kino