
No Time to Die fikk en svakere åpningshelg i USA enn forventet.
Ifølge Variety var det rekordmange kinoer som viste den 25. Bond-filmen, hele 4.407.
Det til tross, og mye mer kostbare kinobilletter anno 2021 vs 2015 (da forrige film i serien, Spectre, ble lansert):
Kinoomsetningen endte på rundt 56 millioner amerikanske dollar for helgen 8. – 10. oktober.
Analytikerne hadde sett for seg en omsetning nær 70 millioner dollar, skriver det amerikanske fagbladet.
«Selv om dette ikke er en katastrofe, så var filmen ventet å gjøre det bedre i første visningshelg grunnet positive anmeldelser og at dette er Daniel Craigs siste opptreden som den velkledde britiske agenten,» skriver bladet.
Til sammenligning klarte superheltfilmen Venom: Let There Be Carnage å oppnå over 90 millioner dollar i løpet av sin første visningshelg i USA.
Og ser vi på de to forrige Bond-filmenes start i USA, er dette tallenes tale: Spectre (70 millioner) og Skyfall (88 millioner).
Sett helhetlig er omsetningen på kino for No Time to Die på verdensbasis nå på 313 millioner amerilanske dollar. Det viktige kinesiske markedet har premiere på filmen først 29. oktober.
PS! Ingen av tallene tar hensyn til prisstigninger og beregnet inflasjon, og ei heller dermed reelt tilskuertall, med i beregningene.
PPS! I Norge har filmen pr. 10. oktober allerede solgt 367.469 kinobilletter (ila. ti kinovisningsdager.) Gjennom helgen 8. – 10. oktober ble det solgt 97.345 billetter.

Daniel Craig som James Bond og Léa Seydoux as Madeleine Swann i No Time to Die.
Bond-filmene appellerer mer til et eldre publikum, som er tregere til å komme seg på kino og kan generelt være mer skeptiske til å gå på kino etter pandemiperioden, poengteres det i artikkelen. Undersøkelser via systemet CinemaScore viser at det var 64 prosent mannlige kinogjengere og at 57 prosent var over 35 år gamle. Filmen fikk A-, nest best, på karakterene gitt av publikum, som er svært positiv sett på lengre sikt for filmen, mener fagbladets ekspertkommentatorer.
LES OGSÅ:
Facebook
RSS