
AdO arena (Alexander Dale Oen Arena) i Bergen – Norges hovedanlegg for svømming og stup – ble to kvelder på rad gjort om til kinosal. – Suksess som skal gjentas, sier AdO-sjefen til vårt nettsted.
Inne i hovedbassenget ble nemlig Baywatch, den nye kinofilmen, vist tirsdag 30. og onsdag 30. mai 2017.
– Hvordan kom dere på dette?
– Jo, det var en av mine mange unge ansatte – vi har 84 ansatte – som spurte om vi kunne vise Baywatch. Først tenkte jeg at det var voldsomt, sier Håkon Johansen, daglig leder hos AdO arena, i en samtale med KINOMAGASINET.
– Men etter å ha gjort det er vi ikke i tvil: dette skal vi gjøre igjen! Vi har allerede sett for oss at neste filmvisning blir i november og så en i februar neste år!
– Da er det naturlig mørkt ute. Og vi slipper å bruke mye tid og penger på å teipe igjen de enorme vinduene. Bygget er på størrelse med Vikingskipet på Hamar – et stort glassbygg. Vi brukte mange dager for å få det mørkt, med store presenninger og papp.
– Vi kjøpte også inn 200 flytestoler fra utlandet og røde shorts, lik de bruker i Baywatch.

Fra riggingen. Lerrettet på 160 m2 var tidligere i KP1-salen hos Bergen kino. Foto: AdO.
Håkon Johansen sier at de inititelt var bekymret for responsen, da billettsalget gikk tregt. Men samarbeidspartner Bergen kino beroliget de med å si at kinopublikum kjøper rett før forestillingene.
Den første kvelden var det ca. 400 gjester og andre kvelden kom 500. AdO arena gikk raskt tom for badestoler og flyeleker, og måtte «ut på byen» for å kjøpe inn mer flytende materiale for kinogjestene.
– Vi fikk en utrolig respons. Vi har fått masse skryt og er glad vi tok oss bryet med arrangementet. Det er mange som har spurt om vi gjør det igjen. Da ser vi for oss filmer som Haisommer, Waterworld, Pirates of the Caribbean med videre, vannfilmer! sier AdO-sjefen til kinobransjens fagblad.

«Baywatch»-badevaktene klare til innsats!Baywatch ble vist tirsdag 30. og onsdag 30. mai 2017 inne i AdO arena (Alexander Dale Oen Arena) i Bergen. Foto: AdO.
Han roser Bergen kino og mener de gjorde en fantastisk jobb.
– De stilte med et sinnsykt lerrett på 160 m2, som tidligere var i salen KP1, og et fantastisk lydanlegg, sier Johansen.
Og joda, det var popcorn og kinogodt også.
Det hele kostet 200 kroner pr. billett. Da fikk man også bade en time før og en time etter kinovisningen, om man ønsket det. En ordinær badebillett koster 130 kroner i AdO arena.
– Hvordan var det å sitte og se en film i bassenget?
– Det gikk greit for de fleste, men de med føttene nede i vannet ble kalde etterhvert. Vi skrudde det opp til 29 grader. De fleste holdt seg oppe i vannet. Med bikini og badebukser duvet folk rundt. Jeg tror mange fikk Sydenfølelsen!
Johansen sier at badeanlegget ikke tjente noe på det hele, men ser på det som en bra gimmick og god PR.

Baywatch ble vist tirsdag 30. og onsdag 30. mai 2017 inne i AdO arena (Alexander Dale Oen Arena) i Bergen. Foto: AdO.
Bergen kinos direktør, Elisabeth Halvorsen, sier til KINOMAGASINET at det tar mye ressurser å gjøre noe sånt, men det er selvfølgelig gøy for publikum.
– Ryktet gikk om at dette var kjempegøy og da ble dag for fort utsolgt!
Halvorsen & Co. har ofte utendørsvisninger, opptil flere ganger pr. år, men å vise film i et badebasseng var noe helt nytt.
– Det var veldig gøy, veldig flott og bra. Einar Jacobsen sørget for gjennomføringen. Vi har en god del utstyr til utenomhusprosjketer som dette, sier en svært fornøyd kinodirektør.

Baywatch ble vist tirsdag 30. og onsdag 30. mai 2017 inne i AdO arena (Alexander Dale Oen Arena) i Bergen. Foto: AdO.
Facebook
RSS