
Reportasjen er laget takket være reisestøtte
KINOMAGASINET dekket Den norske filmfestivalen 2017 og laget reportasjer på vei til og fra takket være reisestøtte fra Den norske filmfestivalen og Kultur og festivalutvikling KF i Haugesund (Edda kino.).
Ett år etter at popcorngiganten Sundlings lanserte smakstilsatt popcorn går salget så det suser. Flere kinokiosker melder om at de ofte er utsolgte.
– Vi har solgt mye mer enn forventet, og har bare hatt skapet her en måneds tid, forteller Dagmar Iversen, skiftleder hos Edda kino i Haugesund, som KINOMAGASINET nylig besøkte i anledning Den norske filmfestivalen 2017 i byen,
– Vi må fylle på ofte!
– Den mest populære smaken?
– Karamell!

Dagmar Iversen, skiftleder hos Edda kino i Haugesund, foran det iøyenfallende Sundlings-stativet med søte popcornvarianter. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
Det samme melder Maria Gravningen, kinovert hos Krona kino i Kongsberg, som vi også nylig stakk innom – faktisk på vei til Haugesund.
– Av «flavoured popcorn» er vi nå faktisk utsolgt med karamellsmaken. Den er den mest populære, definitivt. Jeg synes selv også den smaker best, sier Maria, som ellers kan by på tutti frutti og sjokolade for 39 kroner per beger.
Hun forteller at de søte popcornvariantene er et fint tilskudd til tradisjonelt popcorn, som sammen med baconsnacks, er storselgerne.

Janne Falk salgs & markedssjef i Sundlings på kontoret i Lidöping i Sverige. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Salgs- og markedssjef Janne Falk hos Sundlings sier at generelt er de mest populæra smakene »All in one», «Toffee Seasalt», «Carmel» og «Tutti Frutti.»
– Vi opplevere en stor interesse for det vi kaller «flavoured popcorn», sier Falk.
– Ikke minst på sosiale medier, hvor vi får mange gode tilbakemeldinger fra forbrukere som virkelig liker produktene.
Falk sier at eksponeringen av produktene er veldig viktig.
– De kinoene som har solgt mest har vært flinke til å eksponere produktet på en bra måte. Vi tilbyr alle kinoer ulike eksponeringsløsninger, stands og skilter, tilpasset kinokioskens størrelse, sier Falk til kinobransjens fagblad.
Sundlings tilbyr de smakstilsatte popcornvariantene både i løsvekt og ferdigpakket, men de fleste kinoene velger å kjøpe ferdigpakkede bokser.
Nå ønsker den svenske popcorngiganten at kinoene skal tilby kinokioskundene en comboløsning av salte popcorn og de søte popcornvariantene.
– Hvem liker ikke en søt/salt kombo? sier Falk med et smil.

Slik presenterer Sundlings varegruppen overfor kinoene.

Maria Gravningen, kinovert hos Krona kino i Kongsberg, med noen av Sundlings søte popcornvarianter. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
Facebook
RSS