
Fra sine nye kontorer i toppen av den høyeste bygningen i Burbank, tårner STK Entertainment bokstavelig talt opp over sine konkurrenter.
Warner Bros., Disney og Universal kan skimtes fra vinduene i det nye studioets hovedkvarter. Utsikten er symbolsk for STXs enorme ambisjoner – å etablere seg som det neste store studio i Hollywood.
STX ble lansert i fjor med filmprodusentene Robert Simonds og Bill McGlashan i spissen. Målet er å fyllet et hull i underholdningsindustrien, som ser ut til å kun fokusere på å produsere dyre, episke superheltfilmer i 20-80 millioner dollar-klassen, med store Hollywood-navn på rollelisten. Målsetningen er å ha 15 filmer i året fra og med 2017, og det er allerede prosjekter som står klare knyttet til navn som Matthew McConaughey, Julia Roberts, regissøren Gary Ross og The Purge-produsent Jason Blum.
Med sterk finansiell støtte fra mediestifteren TPG, det kinesiske equityselskapet Honey Capital og investorene Gigi Pritzker og Beau Wrigley, sammen med filmfinansiering fra Kinas Huayi Brothers, har STX til hensikt å bruke helt opp til 1,1 milliarder dollar årlig på produksjon, markedsføring og distribusjon av sine filmer fra 2017.
Virksomheten, som allerede har inngått avtaler med USAs fire største kino-kjeder og flerårig produksjonsavtaler med Showtime Networks og Universal Pictures Home Entertainment, ser ut til å være godt posisjonert til å konkurrere med de mer etablerte Hollywood-studioene og samtidig opprettholde lave utgifter og en mer strømlinjeformet, kreativ beslutningsprosess.
Allikevel er utfordringen med å starte et stort studio fra bunnen av stor. Hollywood er fylt med studioer som har blitt lansert med høye ambisjoner, men som allikevel har endt opp med å vakle eller falle sammen. For eksempel, fungerer DreamWorks i dag som et glorifisert produksjonsselskap, til tross for at det ble grunnlagt som et stort Hollywood-studio i 1994 av Stephen Spielberg, David Geffen og Jeffery Katzenberg. Relativity, ledet av Ryan Kavanaugh, er hele tiden i pengenød og har kun noen få hits å skryte av. Mange andre, blant annet Orion Pictures og Savoy Pictures, er nå kun ekko av fortiden.
Problemet er at filmproduksjon krever masse penger og nystartede selskaper som STX mangler et stort bibliotek av gamle filmer som kan brukes til å supplere inntektene i magre tider.
Robert Simonds, som er best kjent for Steve Martin-komedier, de nye The Pink Panther-filmene og flere Adam Sandler-filmer, som blant annet The Waterboy, mener sammenligningen med Dreamworks og dens ledelse er urettferdig.
– Det er tre av de beste folkene i bransjen og tre av de smarteste, uttaler styrelederen for STX, som mener at da de lanserte sitt selskap var det en helt annen medievirkelighet å forholde seg til.
Mens Simonds mangler Spielbergs karismatiske navn, er han dog flink med penger. De er i banken, forteller han. Selskapet hevder at de har mer enn rikelig med midler til å kunne dekke eventuelle filmflopper og vil kunne holde filmproduksjonen gående i mange år fremover. Det er heller ikke utelukket at oppkjøp av et filmbibliotek gjøres, dersom noe blir tilgjengelig.
– Vi er i kjøpehumør og ser på en masse forskjellige ting, hevder Simonds.
Selskapets produksjonsavdeling, ledet av den tidligere sjefen for Universal Pictures, Adam Fogelson, kjører for fulle omdreininger.
– Vi ønsker å bli sett på som et stort filmstudio, og vi har fordelen av å kunne bygge det opp, forklarer Fogelson.
Studioet retter seg inn mot å produsere filmer for voksne, som en gang var grunnpilaren i alle det store studioene, men som i dag har blitt presset av banen av oppfølgere, leketøy og fornøyelsesparker.
– Det er et vakuum for den slags film, sier Simonds. – Det er en lang rekke virkelige talentfulle fortellere, som ikke har noe sted å være når deres film skal produseres.
Sånne filmer har blitt gitt opp – ikke fordi de ikke kan tjene penger – men fordi de bare ikke er store nok til å kompensere for de milliarder av dollar, som de store studioene bruker på drift. Faktisk går 80 % av film på mellombudsjetter overskudd eller går i null.
I motsetning til andre nystartede studier, skal STX ikke selge smarte algoritmer eller nye distribusjonsstrategier.
– Vi forholder oss til hva filmindustrien har av standarder og det er ikke vi som kommer til å forkortet. vinduet, forklarer Fogelson.
Oversatt fra dansk av Katrine Wang fra Danske-Biografer.dk.

Facebook
RSS