• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

DISTRIBUTØRBESØK

STX – det nye Hollywood-studioet

STX Entertainment. Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET ©
STX – det nye Hollywood-studioet
admin
12. mai 2015

Fra sine nye kontorer i toppen av den høyeste bygningen i Burbank, tårner STK Entertainment bokstavelig talt opp over sine konkurrenter.

Warner Bros., Disney og Universal kan skimtes fra vinduene i det nye studioets hovedkvarter. Utsikten er symbolsk for STXs enorme ambisjoner – å etablere seg som det neste store studio i Hollywood.

STX ble lansert i fjor med filmprodusentene Robert Simonds og Bill McGlashan i spissen. Målet er å fyllet et hull i underholdningsindustrien, som ser ut til å kun fokusere på å produsere dyre, episke superheltfilmer i 20-80 millioner dollar-klassen, med store Hollywood-navn på rollelisten. Målsetningen er å ha 15 filmer i året fra og med 2017, og det er allerede prosjekter som står klare knyttet til navn som Matthew McConaughey, Julia Roberts, regissøren Gary Ross og The Purge-produsent Jason Blum.

Med sterk finansiell støtte fra mediestifteren TPG, det kinesiske equityselskapet Honey Capital og investorene Gigi Pritzker og Beau Wrigley, sammen med filmfinansiering fra Kinas Huayi Brothers, har STX til hensikt å bruke helt opp til 1,1 milliarder dollar årlig på produksjon, markedsføring og distribusjon av sine filmer fra 2017.

Virksomheten, som allerede har inngått avtaler med USAs fire største kino-kjeder og flerårig produksjonsavtaler med Showtime Networks og Universal Pictures Home Entertainment, ser ut til å være godt posisjonert til å konkurrere med de mer etablerte Hollywood-studioene og samtidig opprettholde lave utgifter og en mer strømlinjeformet, kreativ beslutningsprosess.

Allikevel er utfordringen med å starte et stort studio fra bunnen av stor. Hollywood er fylt med studioer som har blitt lansert med høye ambisjoner, men som allikevel har endt opp med å vakle eller falle sammen. For eksempel, fungerer DreamWorks i dag som et glorifisert produksjonsselskap, til tross for at det ble grunnlagt som et stort Hollywood-studio i 1994 av Stephen Spielberg, David Geffen og Jeffery Katzenberg. Relativity, ledet av Ryan Kavanaugh, er hele tiden i pengenød og har kun noen få hits å skryte av. Mange andre, blant annet Orion Pictures og Savoy Pictures, er nå kun ekko av fortiden.

Problemet er at filmproduksjon krever masse penger og nystartede selskaper som STX mangler et stort bibliotek av gamle filmer som kan brukes til å supplere inntektene i magre tider.

Robert Simonds, som er best kjent for Steve Martin-komedier, de nye The Pink Panther-filmene og flere Adam Sandler-filmer, som blant annet The Waterboy, mener sammenligningen med Dreamworks og dens ledelse er urettferdig.

– Det er tre av de beste folkene i bransjen og tre av de smarteste, uttaler styrelederen for STX, som mener at da de lanserte sitt selskap var det en helt annen medievirkelighet å forholde seg til.

Mens Simonds mangler Spielbergs karismatiske navn, er han dog flink med penger. De er i banken, forteller han. Selskapet hevder at de har mer enn rikelig med midler til å kunne dekke eventuelle filmflopper og vil kunne holde filmproduksjonen gående i mange år fremover. Det er heller ikke utelukket at oppkjøp av et filmbibliotek gjøres, dersom noe blir tilgjengelig.

– Vi er i kjøpehumør og ser på en masse forskjellige ting, hevder Simonds.

Selskapets produksjonsavdeling, ledet av den tidligere sjefen for Universal Pictures, Adam Fogelson, kjører for fulle omdreininger.

– Vi ønsker å bli sett på som et stort filmstudio, og vi har fordelen av å kunne bygge det opp, forklarer Fogelson.

Studioet retter seg inn mot å produsere filmer for voksne, som en gang var grunnpilaren i alle det store studioene, men som i dag har blitt presset av banen av oppfølgere, leketøy og fornøyelsesparker.

– Det er et vakuum for den slags film, sier Simonds. – Det er en lang rekke virkelige talentfulle fortellere, som ikke har noe sted å være når deres film skal produseres.

Sånne filmer har blitt gitt opp – ikke fordi de ikke kan tjene penger – men fordi de bare ikke er store nok til å kompensere for de milliarder av dollar, som de store studioene bruker på drift. Faktisk går 80 % av film på mellombudsjetter overskudd eller går i null.

I motsetning til andre nystartede studier, skal STX ikke selge smarte algoritmer eller nye distribusjonsstrategier.

– Vi forholder oss til hva filmindustrien har av standarder og det er ikke vi som kommer til å forkortet. vinduet, forklarer Fogelson.

Oversatt fra dansk av Katrine Wang fra Danske-Biografer.dk.

KINOMAGASINET © Robert Simonds. Foto: STX Entertainment.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
DISTRIBUTØRBESØK
12. mai 2015
admin kinomagasinet

Relaterte sakerKino

Siste saker fra DISTRIBUTØRBESØK

AWE fortsetter å by på stort utvalg

John Berge2. november 2022
Les mer

Nye NFD vil bli størst av de små

John Berge1. september 2022
Les mer

Frisk start i utfordrende tid for Ymer Media

John Berge24. august 2022
Les mer

Bjørg Velands 40 år med spennende filmopplevelser

John Berge21. januar 2020
Les mer

100 kinoer har bestilt Andrea Bocceli-filmen – så langt

John Berge4. september 2018
Les mer

Kontxt Film tar steget over på norsk filmdistribusjon

John Berge28. november 2017
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmåret 2015 fra UIP
Pangstart på året for Norsk Filmdistribusjon