• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

VIDEOBRANSJEN

Støtten til NVHFs Forlag «Uforståelig. Meningløst.»

Steinar Storløkken, produktsjef for film i Platekompaniet. Foto: John Berge, VIDEOMAGASINET ©
Støtten til NVHFs Forlag «Uforståelig. Meningløst.»
John Berge
15. mai 2013

– Det virker helt uforståelig at man skal bruke så mye penger på noe så meningsløst, sier Steinar Storløkken, produktsjef for film i Platekompaniet.

Storløkken uttaler seg til Dagsavisen tirsdag 14. mai – sammen med en rekke andre ledende videoforhandlere – dagen etter at det ble kjent via samme avis at Film & Kino har brukt millioner på ulike prosjekt som det ikke ble noe av. Overskriften lyder «Raser mot Film & Kinos pengebruk.»

Prosjektene foregikk i regi av NVHF’s Forlag og dets eier Kjell E. Fosseng.

Fosseng er mangeårig bransjeveteran i videobransjen. Han har siden 90-årene vært daglig leder for NVHF (Norske videohandleres forbund – som i all hovedsak er interesseorganisasjonen for leiebransjen). Fosseng har også vært medlem av i Film & Kinos styre i perioder, blant annet i 2006, og har vært representant for bransjen i en årrekke i Videobransjens felleskontor (VFK) – og leder (i en kort periode) for samme interesseorganisasjon. I tillegg er han eneeier av NVHF’s Forlag AS.

Steinar Storløkken hos Platekompaniet, som er landets ledende forhandler av kjøpefilm, er generelt sterkt kritisk til videogramavgiften som Film & Kino forvalter. Han mener at det er rart at video både avgift og momsbelegges, mens bøker ikke har dette.

– Da forventer vi at pengene i det minste blir brukt til fornuftige formål. Men istedet for å kutte i denne avgiften, kan det nesten virke som om målet er å finne på en masse vanvittige tiltak som man kan bruke opp disse pengene på, sier Storløkken til Dagsavisen i lys av avisens avsløringer av bruken av videomidlene.

Avisen har beskrevet hvordan det privateide forlaget NVHF’s Forlag AS har fått støtte fra Film & Kino for å lage en ny og forbedret versjon av Releaseplaner, samt at forlaget og programmeren tilknyttet forlaget, har fått penger til å lage et nytt statistikksystem. Men prosjektene så aldri dagens lys, skriver Dagsavisen.

Platekompaniets produktsjef sier rett ut at dette er bortkastede penger.

– Vi har uansett aldri benyttet oss av Releaseplaner. Vi får det vi trenger av informasjon direkte fra videodistributørene, som er flinke til å informere oss om sine kommende utgivelser. Det er dessuten helt gratis, sier Steinar Storløkken til Dagsavisen. Storløkken undrer seg også over at han aldri før har hørt om dette arbeidet, da kjeden grunnet sin posisjon eventuelt kunne gitt innspill til forbedrede tjenester.

– Hvorfor har de ikke kommet til oss og spurt om hvilke behov og ønsker vi har for en slik tjeneste? Nei, det hele virker veldig merkelig, sier Storløkken til Dagsavisen.

Avisen har også snakket med en rekke andre videoforhandlere. Også for disse er prosjektene, som har kostet 2,4 millioner kroner, totalt ukjente.

– Jeg kan ikke fatte og begripe at dette er fornuftig bruk av avgiftspengene, sier Knut Høyvik, daglig leder av MIX Filmgalleriet i Haugesund.

Til Dagsavisen sier Høyvik at han og alle andre han kjenner i bransjen var mer enn godt fornøyd med versjonen som var der fra JM Data.

– Releaseplaner fungerer utmerket slik det er i dag. Å bruke over 1 million kroner på å utvikle dette videre gir ikke mening. I stedet burde de brukt penger på å markedsføre bransjen bedre, sier sørlendingen til avisen.

Prosjektene møtes også med undring hos Petter Granlund, daglig leder i Video Nova-kjeden og Svein Haugerud, daglig leder for landets største Spaceworld-butikk, i Oslo.

Willy Johansen i Norsk videogramforening (NVF) opplyser til Dagsavisen at de ikke har hatt noe med dette arbeidet som NVHF’s Forlag AS har fått millionstøtte til. På spørsmål fra avisen om det ikke ville være naturlig å informere distributørenes forening om forhold som angår dem (statistikk og releaseplaner), svarer Johansen at han har hørt det var arbeid på gang om mer detaljert salg fra salg av video ut av butikkene, men at det var ikke enkelt å få tak i.

Les hele saken her hos Dagsavisen.

http://www.filmweb.no/filmogkino) Bilde av styret fra Film & Kinos årsberetning for 2006. Foran daværende styreleder Bjørg Wallevik, bak fra venstre: nestleder Trond Tystad, styremedlem Petter Benestad, ansatterep. Erik Zmuda, styremedlem Kjell E. Fosseng og styremedlem Geirmund Lykke. (Faksmilie fra Film & Kinos årsberetning for 2006, http://www.filmweb.no/filmogkino)
Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VIDEOBRANSJEN
15. mai 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker

Siste saker fra VIDEOBRANSJEN

Slutt på videogram-registrering hos Medietilsynet

John Berge11. januar 2022
Les mer

Nolan mener Tenet-lanseringen brukes som unnskyldning av studioene

Gitte Johannessen6. november 2020
Les mer

Kun tre butikker blir igjen i Platekompaniet

admin22. juli 2019
Les mer

Spåmannen Kim fikk helt rett

John Berge1. november 2018
Les mer

Klart for Norges største videobutikk i Filmens hus

John Berge17. september 2017
Les mer

Fysisk video gir fortsatt mer inntekter enn strømming

John Berge22. juli 2017
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • 15 toppfilmer fra 2022 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER29. desember 2022
  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Over 10 mill. kr. i støtte til NVHFs Forlag AS
SF mister 40 % videoomsetning med tapet av Fox