
TROMSØ: På papiret har den nye, uavhengige distributøren Storytelling eksistert siden 2010, men nå er selskapet ordentlig i gang.
Med lanseringen av den nye, norske filmen Brev til Kongen, kjører selskapet aktiviteten i gang på ordentlig, lover film- og innkjøpssjef Ola Renolen og markedssjef Hege Biermann overfor KINOMAGASINET.
Kinobransjens fagblad møter det trondheimsbaserte selskapet under TIFF, hvor de hadde verdenspremiere på nettopp Brev til Kongen, som får norsk festpremiere på Kino Victoria torsdag 16. januar. Selskapet eies av Trondheim Kino Utvikling AS.
– Hvorfor trengs dere?
– Vi vil løfte frem midt-norsk film. Vi skal være en aktør for vår region, og hjelpe til å løfte frem de som fortjener det. Det er en markant funksjon. Trøndelag var spøkefullt omtalt som det store sorte hullet i norsk filmproduksjon, men det er i ferd med å snu. Det er flere prosjekter på gang og det er bare et tidspørsmål før den første vaskeekte trønderske spilefilm kommer, mener Ola Renolen.
Nå står Berlin-festivalen for tur, og der skal det kjøpes inn filmer.
– Vi kjøpte Vic and Flo Saw a Bear (Vic et Flo ont vu un ours) under fjorårets festival, og den skal vi lansere i mars, og i april kommer vi med Opprørske oldemødre. Vi skal også kanskje lansere en stor film i mai, som vi er i nærheten av å avslutte forhandlingene med, sier Renolen.
Brev til Kongen settes opp på ti kinoer til premieren 17.01. og seks kinoer til uken etter.
– Kinosjefene er den viktigste kunden vår. De største kinoene vet vi er i gang, da vi har hatt dialog med dem disse prøveårene. Angel’s Share lanserte vi på 50 kinoer julen 2012. Vi tjente på den da vi kjøpte den for hele Norden og den ble en stor suksess i Danmark, men dessverre ikke like stor her hjemme.
Storytelling-duoen sier de mener det har vært gjort en god jobb av produsentene av Brev til Kongen, med markedsføring og strategi. Clear Channel-annonsering, samarbeidsavtale med Dagbladet, facebook reklame, reklameplakater, samarbeidsavtale med noas, spesialforestillinger og Filmweb-annonsering nevnes videre.
– Hvorfor valgte dere å satse på Brev til Kongen?
– Vi vet noen har sagt at den ikke er kommersiell nok, men den forrige filmen til Hisham Zaman hadde 16.000 besøk, så vi har vurdert at den nye bør nå høyere. Ambisjonen er 20.000. Det blir spennende å se om den klarer det. Mne vi vet at i mediestøyen er det umulig å bli synlig nok, så filmen er avhengig av «word of mouth». NFI krever en analyse for å kunne gi etterhåndstøtte, og denne analysen viste at 85 % av seerne ville anbefale filmen, som er ekstremt høyt.
Storytelling er fullt klar over endringene i bransjen, og skal ikke bare være en «klassisk kinodistributør».
– Vi er nødt å se på alternative måter å distribuere film på. Det skjer store endringer nå og kartet ser ikke likedan ut om noen år. Jeg tror ikke DVD forsvinner helt, og det er fortsatt større enn det var tidlig på 2000-tallet. Samtidig er VOD-plattformene ikke ferdigutviklet og ikke samkjørt. Det er ingen dekker alt, som Spotify og Wimp gjør, dette vil ikke ta av før en plattform har bredt innhold.
Storytelling har fysisk video og digital video via SF Norge.
Facebook
RSS