• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Storytelling i gang på alvor

På premieren i Tromsø for Brev til Kongen: film- og innkjøpssjef Ola Renolen og markedssjef Hege Biermann. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Storytelling i gang på alvor
John Berge
John Berge
17. januar 2014

TROMSØ: På papiret har den nye, uavhengige distributøren Storytelling eksistert siden 2010, men nå er selskapet ordentlig i gang.

Med lanseringen av den nye, norske filmen Brev til Kongen, kjører selskapet aktiviteten i gang på ordentlig, lover film- og innkjøpssjef Ola Renolen og markedssjef Hege Biermann overfor KINOMAGASINET.

Kinobransjens fagblad møter det trondheimsbaserte selskapet under TIFF, hvor de hadde verdenspremiere på nettopp Brev til Kongen, som får norsk festpremiere på Kino Victoria torsdag 16. januar. Selskapet eies av Trondheim Kino Utvikling AS.

– Hvorfor trengs dere?

– Vi vil løfte frem midt-norsk film. Vi skal være en aktør for vår region, og hjelpe til å løfte frem de som fortjener det. Det er en markant funksjon. Trøndelag var spøkefullt omtalt som det store sorte hullet i norsk filmproduksjon, men det er i ferd med å snu. Det er flere prosjekter på gang og det er bare et tidspørsmål før den første vaskeekte trønderske spilefilm kommer, mener Ola Renolen.

Nå står Berlin-festivalen for tur, og der skal det kjøpes inn filmer.

– Vi kjøpte Vic and Flo Saw a Bear (Vic et Flo ont vu un ours) under fjorårets festival, og den skal vi lansere i mars, og i april kommer vi med Opprørske oldemødre. Vi skal også kanskje lansere en stor film i mai, som vi er i nærheten av å avslutte forhandlingene med, sier Renolen.

Brev til Kongen settes opp på ti kinoer til premieren 17.01. og seks kinoer til uken etter.

– Kinosjefene er den viktigste kunden vår. De største kinoene vet vi er i gang, da vi har hatt dialog med dem disse prøveårene. Angel’s Share lanserte vi på 50 kinoer julen 2012. Vi tjente på den da vi kjøpte den for hele Norden og den ble en stor suksess i Danmark, men dessverre ikke like stor her hjemme.

Storytelling-duoen sier de mener det har vært gjort en god jobb av produsentene av Brev til Kongen, med markedsføring og strategi. Clear Channel-annonsering, samarbeidsavtale med Dagbladet, facebook reklame, reklameplakater, samarbeidsavtale med noas, spesialforestillinger og Filmweb-annonsering nevnes videre.

– Hvorfor valgte dere å satse på Brev til Kongen?

– Vi vet noen har sagt at den ikke er kommersiell nok, men den forrige filmen til Hisham Zaman hadde 16.000 besøk, så vi har vurdert at den nye bør nå høyere. Ambisjonen er 20.000. Det blir spennende å se om den klarer det. Mne vi vet at i mediestøyen er det umulig å bli synlig nok, så filmen er avhengig av «word of mouth». NFI krever en analyse for å kunne gi etterhåndstøtte, og denne analysen viste at 85 % av seerne ville anbefale filmen, som er ekstremt høyt.

Storytelling er fullt klar over endringene i bransjen, og skal ikke bare være en «klassisk kinodistributør».

– Vi er nødt å se på alternative måter å distribuere film på. Det skjer store endringer nå og kartet ser ikke likedan ut om noen år. Jeg tror ikke DVD forsvinner helt, og det er fortsatt større enn det var tidlig på 2000-tallet. Samtidig er VOD-plattformene ikke ferdigutviklet og ikke samkjørt. Det er ingen dekker alt, som Spotify og Wimp gjør, dette vil ikke ta av før en plattform har bredt innhold.

Storytelling har fysisk video og digital video via SF Norge.

Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
17. januar 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Filmfestivalen i Cannes utsettes
    FESTIVAL28. januar 2021
  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Filmfestivalen i Cannes utsettes
    FESTIVAL28. januar 2021
  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinoansatte på sosiale medier-kurs
Delt PGA-pris for årets beste film