
Den norske filmfestivalen 2017
KINOMAGASINET dekker Den norske filmfestivalen 2017 takket være reisestøtte fra Den norske filmfestivalen og Kultur og festivalutvikling KF i Haugesund (Edda kino.).
HAUGESUND: Det ble en av tidenes mest storslagne bursdagsfeiringer da Dialog Exe AS – kjent for alle og enhver som DX – og nydøpte Unique Digital Nordic feiret hver sin 20-årsdag sammen under Den norske filmfestivalen 2017.
Markeringen startet med bransjeforum på ettermiddagen i lokalet Lille Martitim.
Adm. direktør Ørjan Taule i Unique Digital Nordic fortalte historien om da Chris Hagan og Dave Spilde i 1987 ville starte utested med filmtema. De gikk til Bergen kino og CAPA. «Men heldigvis slo de fra seg ideen og gjorde noe annet, så det ble skjermer i lobbyen på Bergen kino,» fortale Taule.

Adm. direktør Ørjan Taule i Unique Digital Nordic. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Så begynte ideene og snøballene å rulle. I 2002 ble Norge først med digitalvisning av kinofilm hos alle kinoene, som første land i verden. I 2006 ble Unique, Hjalmar Wilhelmsen (nåværende Videvox) og NTNU med på prosjektet Norway Digital Interoperabilities in Cinemas, hvor 20 steder testet ut Digital kino, da kalt D-kino.
Med årene har selskapet og datterselskapene investert i utvikling, support, digitalanimasjon, med mer, så navnet «systems» er ikke lenger representativt, sa Taule. De ville ha et navn som passer bedre med søsterselskapene utenlands.

Phil Morris, COO hos Unique Digital. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Phil Morris, COO hos Unique Digital, hilste fra Chris Hagan som var forhindret fra å være tilstede av familiære årsaker. Han overbragte hilsen og sa at selskapet aldri ville ha klart det uten den norske kinobransjen. Ideene er drevet av det den norske bransjen trenger og bransjen har vært veldig villig til å adaptere til nye ideer. Slik er det nemlig ikke i resten av verden, sa Morris. Men selskapet var likevel fornøyd. De er nå tilstede i 52 land og leverer løsninger til over 15.000 kinosaler.
(Les også om navneskiftet til Unique her:)
Så var det DX’s tur.
Grunnlegger Tore Martin Hansen tok ordet og sa at det hele har vært en «fantastisk reise», og at slagordet «gode opplevelser» har vært viktig. For kundene og sluttkundene: billettkjøperne – som DX vil gi en god opplevelse på vei til kinoen. «Det er en veldig kjekk bransje vi havnet i,» sa Hansen og ga noen historiske tilbakeblikk.
Nordlandsdata utviklet i 1989 et billettsystem for Fram kino i Bodø. Kinosjef Erik Jørgensen ved Fram kino kontaktet Tore Martin Hansen, daværende konsulent i Nordlandsdata, da han ikke var fornøyd med de utenlandske systemene han hadde testet.
«Det må kunne gjøres bedre enn det tyske,» fortalte Hansen.
Resultatet var landets første elektroniske billettsystem og starten på det som senere ble kjent som iTicket.
Andre kinoer hørte om dette og mange endte opp med å kjøpe det. Systemet var DOS-basert, og det første som erstattet de manuelle billettsystemene.
I 1997 sluttet gründerne Tore Martin Hansen og John Kristiansen i Nordlandsdata og laget et nytt Windowsbasert system.
Tore Martin Hansen jobber fortsatt i selskapet. Da John sluttet i 2005 kom Oddvar Haug Jenssen inn. Derfra har DX hatt en gradvis økning, før vi de siste to årene har vokst kraftig i antall hoder på kort tid.
Andre høydepunkt er ebillett i 2003, med hele 927 billetter første året, mens det i 2016 var økt til 2,5 millioner. Her var selskapet i forkant av utviklingen. I 2010 kom den første mobilappen, og i 2012 startet arbeiet med neste generasjon DXweb/DXpos, som nå er i ferd med å sluttføres. I 2016 kom DXweb filmprogrammering.

Tore Martin Hansen fortalte om DXs historie. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Dette er de tjue første årene, og nå satser vi på de tjue neste, fortale Tore Martins sønn, Martin Berg.
– Vi skal fortsette som før, og fokuset er det samme. Det handler om å lage gode løsninger for dere og deres kunder.
– Vi har snakket om ny overgang til ny plattform i mange år nå, og nå kommer vi oss dit for stadig flere. Hva gjelder betalingsløsninger så begynte vi med Vipps nylig og det står nå for 30 % av transaksjonene. Vi jobber også med løsninger for når kredittkortene forsvinner og flere skytjenester, med vårt nye team i Lyngdal. De store trendene i bransjen er bruk av «big data», og her er det mulig å hente ut mye fornuftig innsikt, sa markedssjefen i DX til bransjepublikum i salen.
(Les også om DX her:)
Etter foredragene – som tidligere i seansen også inkluderte informasjon fra Filmweb og deres Kinoklubben, Film & Kino og Location og Sundlings – bar det avsted til fest.
Den foregikk ombord i det gamle kystruteskipet MS Sandnes. Der ønsket ledetrioen i DX sammen med Unique-sjef Taule alle bransjefolkene hjertelig velkommen, og så fikk festen virkelig en pangstart da en alltid energisk Morten Abel fyrte løs med sine største solohits på øredøvende lydnivå. Deretter fortsatte festen med mye god drikke og lapskaus som nattmat utover de sene nattestimer.

MS Sandnes var pyntet til bursdagsfest for DX og Unique. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

MS Sandnes er et tidligere kystruteskip fra regionen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Sønn og far ønsket velkommen: Martin (t.v.) og Tore Martin. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Morten Abel er «still going strong». Her underholder han bursdagsgjestene. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Morten Abel i aksjon på MS Sandnes. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Gjestene hygger seg med Morten Abel-konsert. Morten Abel er «still going strong». Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

19 år etter at ekteparet Geir Martin Jensen (dir. for Aurora Kino IKS) og Rannveig Berg-Jensen møttes i nettopp Haugesund, var det tilbake for å være med å feire kinoselskapene DX og Unique. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Glade kinosjefer på bursdagsfest (fra venstre): Ketil Tronstad (Steinkjer kino), Anita Kristensen (Bø Kino i Gullbring Kulturanlegg) og Steinar Johansen (Nordisk Film Kino Drammen). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Facebook
RSS