• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

«Størrelsen sikrer forretningsmodellen»

Administrerende direktør John Amund Tønnes i Nordisk Film Biograferne. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
«Størrelsen sikrer forretningsmodellen»
John Berge
26. november 2013

Kinobransjen må konsolideres og profesjonaliseres ytterligere for å få den ønskede utvikling sett fra kinoeiernes ståsted, mener Nordisk Film-sjef John Amund Tønnes.

Administrerende direktør John Amund Tønnes i Nordisk Film Biograferne redegjorde for selskapets ambisjoner innen kinomarkedet under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim tirsdag 19. november.

Tønnes innledet med å fortelle om selskapets stolte historie, fra starten med Egmont Harald Petersen og hans kjøkkenbordtrykkeri, til fusjonen med Nordisk Film i 1992.

– Romslig, lidenskapelige, ambisiøse.

Det er konsernets verdier. Egmont-konsernets slagord er «We bring stories to life». Norge er Egmonts største land, med tegneserie- og bladvirksomheten i fokus. Egmont er tilstede i hele 31 land. 15-20 prosent av overskuddet doneres til veldedige formål blant barn og unge. I 2013 gis det ut hele 70 millioner danske kroner. Egmont er en stiftelse, så resten av overskuddet går til nye investeringer.

I 1905 startet Ole Olsen Nordisk Film. Storhetstiden var frem til 1920. Allerede i 1908 laget Nordisk Film over 100 filmer i året.

Den dag i dag er dels kinoforretningen og dels film- og spilldistribusjonen dominerende, og står for hver ca 40 prosent av omsetningen. Filmdistribusjonsavdelingen har avtaler med Lionsgate, Summit og DreamWorks.

Selskapet jobber også med Sony og PlayStation.

– For meg som kinomann, er det viktig å si at vi skiller disse tingene. Det er grunnleggende to meget forskjellige forretningsmodeller, hhv. filmdistribusjon og kinovirksomhet. Vi har ikke sammenfellende interesser. Kinovirksomheten har en interesse av å drive kino lønnsomt. Filmdistributøren vil også gi gode filmopplevelser, men de har også interesser i video, og digitale hjemmeunderholdningssider, og en del mot produsentene hvor vi ikke er så involvert. Skal jeg være avhengig av hva Nordisk Film produserer og distribuerer av film, så ville jeg kun dekket 15-20 prosent av markedet. Mer enn 80 prosent av film vi viser kommer fra andre distributører, så vi gir ikke Nordisk Film fordeler

Nordisk Film Biograferne har nå 34 kinoer i Norge og Danmark, med 181 saler og nesten 30.000 seter. De har 9,5 millioner gjester og viser over 200 filmer per år, samt noen titler på filmfestivaler.

Selskapet driver Danmarks svar på Filmweb, Kino.dk (sammen med konkurrenten Cinemaxx). I Norge har selskapet 64,2 % eierandel av Filmweb, mens resterende eies av Norske filmbyråers forening (16,6 %), Trondheim kino (9,6 %) og Bergen kino (9,6 %).

Nordisk Film Biografer eier også det danske kinoreklameselskapet, Dansk Reklamefilm, som er Danmarks svar på Media Direct Norge, som inngår i Oslo Kino-konsernet.

– Hovedbudskapet vårt er at vi tror på kino og vi ønsker vekst i kinoforretningen. Vi tror det er nødvendig å være store, sa John Amund Tønnes i foredraget.

– Ser vi på gjestebesøk, ser vi et stabilt marked fra 2005 til 2012, og et svakt voksende marked, og fremover ser vi et fantastisk marked. Ser man på billettprisene og annet salg får vi økte inntekter. Vi har fått 3D og kan ta mer for disse billettene, og må differensiere billettprisene på tvers av produktene vi tilbyr.

– Kinobransjen er dømt til å dø flest ganger – fra årtier tilbake, da mange har sagt det siden man kan se alt hjemme eller nå på mobiltelefonen. Men det vil ikke skje. I dag kan man se film hvor som helst, når som helst, likevel er det et stabilt voksende kinomarked. Spør du forbrukerne sier de at de helt klart foretrekker å se film på kino. Det er all grunn til å ha stor tro på at kino har en sterk fremtid. Folk verdsetter opplevelsen og felleskapet og selvsagt er det ny film på kino.

John Amund Tønnes sa han tror på færre og større kinoaktører.

– Vi må være store for å sikre forretningsmodellen. Vil skje endringer rolig i vinduene. Size matters. Vi har investert i Oslo Kino og vil vil investere mer i det norsk marked. Jeg tror på konsolidering. Jeg tror det blir færre og større kinoaktører, ut fra den logikk at vi er nødt til å være store for å sikre at forretningsmodellen enten fastholdes eller utvikles slik at at vi også får en plass i markedet. Det vil komme en utvikling i vinduene. Det kommer stille og rolig. Vi må ha en forhandlingskraft og styrke for å tilpasse den utviklingen vi ønsker. Samtidig kan de store kinovirksomheter investere. De kan også utvikle og tiltrekke seg bedre medarbeidere, slik at det blir mer profesjonelle organisasjoner.

Tønnes viste også frem en plansje over kinoaktørene i Norden.

– Kino er lokal virksomhet. Selv om vi tror det er nødvendig å bli større. Når vi organiserer dette, så er det selvfølgelig en sjef for det hele, men vi har lokale direktører, og lokale kinosjefer i de byene vi er tilstede. Man kan ikke drive kinoer i Norge fra Danmark. Lokal ledelse er viktig.

Moderator Jørgen Stensland fra Film & Kino spurte så Tønnes om det er forskjeller på publikum i Norge og Danmark, hva de søker etter og opplever, eller er de de samme?

– Jeg tror ikke de opplever så stor forskjell på Norge og Danmark, men kinoer i Norge er dog preget av den politiske styringen. De danske kinoene er generelt hardere drevet, og de har generelt ikke et så bredt repertoar, så dere har mer smal film. Men dere har ikke så mange middelaldrende og litt eldre mennesker på kino. Vi har klubben Biograf Danmark som trekker en hel del av disse generasjonene med på kino. Så kinoen er mer skarpt drevet på omkostningssiden i Danmark, helt generelt. Kino i Norge er lengre frem digitalt. Den største forskjell er dere i Norge er bedre til å se internasjonale filmer. I Danmark ser man nesten ikke norske eller svenske filmer. Max Manus var en fantastisk film, men solgte lite kinobilletter i Danmark. Det skal vi jobbe med i Danmark. På kostsiden, skal vi overleve, må den delen forbedres i Norge.

KINOMAGASINET © Administrerende direktør John Amund Tønnes i Nordisk Film Biograferne på scenen i Nova 1-salen hos Trondheim kino under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim tirsdag 19. november. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Administrerende direktør John Amund Tønnes i Nordisk Film Biograferne på scenen i Nova 1-salen hos Trondheim kino under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim tirsdag 19. november. Foto: John Berge Plansje som viser markedssituasjonen for Nordisk Film Biograferne. Illustrasjon: Nordisk Film Biograferne © (Gjengitt med tillatelse.)
KINOMAGASINET © Plansje som viser markedssituasjonen i Norden. Illustrasjon: Nordisk Film Biograferne © (Gjengitt med tillatelse.)
Plansje som viser markedssituasjonen for Nordisk Film Biograferne. Illustrasjon: Nordisk Film Biograferne © (Gjengitt med tillatelse.) Argumenter for fortsatt vekst i kinomarkedet. Illustrasjon: Nordisk Film Biograferne © (Gjengitt med tillatelse.)
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
26. november 2013
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

KINOMAGASINETs vårutgave

admin13. mai 2022
Les mer

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.

John Berge22. april 2022
Les mer

70-årig bransjeveteran takker for seg med ny lærebok

John Berge19. januar 2022
Les mer

Slik gikk det med julens nye kinofilmer

John Berge13. januar 2022
Les mer

For første gang på fire år fikk tre filmer 18-års aldersgrense for kinovisning

admin4. januar 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.
    KINOBRANSJEN22. april 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

SF-direktøren fokuserte på kinovinduet
BI-undersøkelse: Færre går på kino