• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

«Størrelsen sikrer forretningsmodellen»

Administrerende direktør John Amund Tønnes i Nordisk Film Biograferne. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
«Størrelsen sikrer forretningsmodellen»
John Berge
26. november 2013

Kinobransjen må konsolideres og profesjonaliseres ytterligere for å få den ønskede utvikling sett fra kinoeiernes ståsted, mener Nordisk Film-sjef John Amund Tønnes.

Administrerende direktør John Amund Tønnes i Nordisk Film Biograferne redegjorde for selskapets ambisjoner innen kinomarkedet under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim tirsdag 19. november.

Tønnes innledet med å fortelle om selskapets stolte historie, fra starten med Egmont Harald Petersen og hans kjøkkenbordtrykkeri, til fusjonen med Nordisk Film i 1992.

– Romslig, lidenskapelige, ambisiøse.

Det er konsernets verdier. Egmont-konsernets slagord er «We bring stories to life». Norge er Egmonts største land, med tegneserie- og bladvirksomheten i fokus. Egmont er tilstede i hele 31 land. 15-20 prosent av overskuddet doneres til veldedige formål blant barn og unge. I 2013 gis det ut hele 70 millioner danske kroner. Egmont er en stiftelse, så resten av overskuddet går til nye investeringer.

I 1905 startet Ole Olsen Nordisk Film. Storhetstiden var frem til 1920. Allerede i 1908 laget Nordisk Film over 100 filmer i året.

Den dag i dag er dels kinoforretningen og dels film- og spilldistribusjonen dominerende, og står for hver ca 40 prosent av omsetningen. Filmdistribusjonsavdelingen har avtaler med Lionsgate, Summit og DreamWorks.

Selskapet jobber også med Sony og PlayStation.

– For meg som kinomann, er det viktig å si at vi skiller disse tingene. Det er grunnleggende to meget forskjellige forretningsmodeller, hhv. filmdistribusjon og kinovirksomhet. Vi har ikke sammenfellende interesser. Kinovirksomheten har en interesse av å drive kino lønnsomt. Filmdistributøren vil også gi gode filmopplevelser, men de har også interesser i video, og digitale hjemmeunderholdningssider, og en del mot produsentene hvor vi ikke er så involvert. Skal jeg være avhengig av hva Nordisk Film produserer og distribuerer av film, så ville jeg kun dekket 15-20 prosent av markedet. Mer enn 80 prosent av film vi viser kommer fra andre distributører, så vi gir ikke Nordisk Film fordeler

Nordisk Film Biograferne har nå 34 kinoer i Norge og Danmark, med 181 saler og nesten 30.000 seter. De har 9,5 millioner gjester og viser over 200 filmer per år, samt noen titler på filmfestivaler.

Selskapet driver Danmarks svar på Filmweb, Kino.dk (sammen med konkurrenten Cinemaxx). I Norge har selskapet 64,2 % eierandel av Filmweb, mens resterende eies av Norske filmbyråers forening (16,6 %), Trondheim kino (9,6 %) og Bergen kino (9,6 %).

Nordisk Film Biografer eier også det danske kinoreklameselskapet, Dansk Reklamefilm, som er Danmarks svar på Media Direct Norge, som inngår i Oslo Kino-konsernet.

– Hovedbudskapet vårt er at vi tror på kino og vi ønsker vekst i kinoforretningen. Vi tror det er nødvendig å være store, sa John Amund Tønnes i foredraget.

– Ser vi på gjestebesøk, ser vi et stabilt marked fra 2005 til 2012, og et svakt voksende marked, og fremover ser vi et fantastisk marked. Ser man på billettprisene og annet salg får vi økte inntekter. Vi har fått 3D og kan ta mer for disse billettene, og må differensiere billettprisene på tvers av produktene vi tilbyr.

– Kinobransjen er dømt til å dø flest ganger – fra årtier tilbake, da mange har sagt det siden man kan se alt hjemme eller nå på mobiltelefonen. Men det vil ikke skje. I dag kan man se film hvor som helst, når som helst, likevel er det et stabilt voksende kinomarked. Spør du forbrukerne sier de at de helt klart foretrekker å se film på kino. Det er all grunn til å ha stor tro på at kino har en sterk fremtid. Folk verdsetter opplevelsen og felleskapet og selvsagt er det ny film på kino.

John Amund Tønnes sa han tror på færre og større kinoaktører.

– Vi må være store for å sikre forretningsmodellen. Vil skje endringer rolig i vinduene. Size matters. Vi har investert i Oslo Kino og vil vil investere mer i det norsk marked. Jeg tror på konsolidering. Jeg tror det blir færre og større kinoaktører, ut fra den logikk at vi er nødt til å være store for å sikre at forretningsmodellen enten fastholdes eller utvikles slik at at vi også får en plass i markedet. Det vil komme en utvikling i vinduene. Det kommer stille og rolig. Vi må ha en forhandlingskraft og styrke for å tilpasse den utviklingen vi ønsker. Samtidig kan de store kinovirksomheter investere. De kan også utvikle og tiltrekke seg bedre medarbeidere, slik at det blir mer profesjonelle organisasjoner.

Tønnes viste også frem en plansje over kinoaktørene i Norden.

– Kino er lokal virksomhet. Selv om vi tror det er nødvendig å bli større. Når vi organiserer dette, så er det selvfølgelig en sjef for det hele, men vi har lokale direktører, og lokale kinosjefer i de byene vi er tilstede. Man kan ikke drive kinoer i Norge fra Danmark. Lokal ledelse er viktig.

Moderator Jørgen Stensland fra Film & Kino spurte så Tønnes om det er forskjeller på publikum i Norge og Danmark, hva de søker etter og opplever, eller er de de samme?

– Jeg tror ikke de opplever så stor forskjell på Norge og Danmark, men kinoer i Norge er dog preget av den politiske styringen. De danske kinoene er generelt hardere drevet, og de har generelt ikke et så bredt repertoar, så dere har mer smal film. Men dere har ikke så mange middelaldrende og litt eldre mennesker på kino. Vi har klubben Biograf Danmark som trekker en hel del av disse generasjonene med på kino. Så kinoen er mer skarpt drevet på omkostningssiden i Danmark, helt generelt. Kino i Norge er lengre frem digitalt. Den største forskjell er dere i Norge er bedre til å se internasjonale filmer. I Danmark ser man nesten ikke norske eller svenske filmer. Max Manus var en fantastisk film, men solgte lite kinobilletter i Danmark. Det skal vi jobbe med i Danmark. På kostsiden, skal vi overleve, må den delen forbedres i Norge.

KINOMAGASINET © Administrerende direktør John Amund Tønnes i Nordisk Film Biograferne på scenen i Nova 1-salen hos Trondheim kino under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim tirsdag 19. november. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Administrerende direktør John Amund Tønnes i Nordisk Film Biograferne på scenen i Nova 1-salen hos Trondheim kino under Den norske kinokonferansen 2013 i Trondheim tirsdag 19. november. Foto: John Berge Plansje som viser markedssituasjonen for Nordisk Film Biograferne. Illustrasjon: Nordisk Film Biograferne © (Gjengitt med tillatelse.)
KINOMAGASINET © Plansje som viser markedssituasjonen i Norden. Illustrasjon: Nordisk Film Biograferne © (Gjengitt med tillatelse.)
Plansje som viser markedssituasjonen for Nordisk Film Biograferne. Illustrasjon: Nordisk Film Biograferne © (Gjengitt med tillatelse.) Argumenter for fortsatt vekst i kinomarkedet. Illustrasjon: Nordisk Film Biograferne © (Gjengitt med tillatelse.)
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
26. november 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Gir seg etter femten år på Ski kino

John Berge10. mai 2023
Les mer

Varsler storsatsing på kinofilmer

John Berge28. mars 2023
Les mer

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Nordmenn har rekord i antall strømmeabonnement
    VOD (KLIKKEFILM)10. mai 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

SF-direktøren fokuserte på kinovinduet
BI-undersøkelse: Færre går på kino