• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Storkinoer ordknappe om Kinoklubben

VIL IKKE SI SÅ MYE: Vanligvis snakkesalige, men ikke når det kommer til temaet Kinoklubb Norge, også kjent som Kinoklubben. Det eneste unntaket er Trondheim Kino, som er mer snakkesalig enn to av sine KinoNOr-kolleger og Nordisk Film Kino. Foto: Aurora Kino IKS/John Berge/Sigurd Moe Hetland. ©
Storkinoer ordknappe om Kinoklubben
John Berge
27. mai 2016

Kinoklubb (Kinoklubb Norge)

Kinoklubb Norge eies og drives av Filmweb AS. 80 kinosteder var med fra starten, 2. februar 2016.

Et medlemskap i Kinoklubben koster 149,- pr. år.

Blant kinoene som er med og markedsfører det nye tilbudet – rettet mot «godt voksne» kinogjengere, finner vi naturlig nok Filmwebs majoritetseier, Nordisk Film, som har med alle kinoene i sin kjede.


Store kjeder som KinoNor (Trondheim, Aurora og Haugesund) er også med, samt KinoAlliansen (alle, minus fire - se under), KinoSør og Drammen (begge deleid av Nordisk Film).


I tillegg er flere kommunale kinoer med, herunder Fredrikstad, Lillehammer, Hamar, Kongsberg, Kongsvinger, Larvik, Porsgrunn (Filmsentret Charlie), Tysvær, Voss, Ørsta, med flere. Det er 81 kinoer med.

SF Kino-kjeden er ikke med i klubben. Det er heller ikke disse kinoene i Kinoalliansen: Førde, Gjøvik, Molde og Oppdal.

Se oversikt over deltakende kinoer her.

Kinoklubben er en stor satsing fra Filmweb, som har uttalt at målet er å få 40.000 medlemmer i løpet av 2016. Målet i Norge er på sikt 100.000, men i første omgang ble det sagt at man ønsket å skaffe 40.000 medlemmer i løpet av 2016.

Dette er de neste filmene i Kinoklubben:

A Perfect Day – 03.06.2016

Løvekvinnen – 26.08.2016

Kongens nei – 23.09.2016

Florence Foster Jenkins (med Meryl Streep og Hugh Grant) – 04.11.2016

Se våre tidligere saker om Kinoklubb Norge via lenkene nedenfor denne artikkelen.

For mer informasjon besøk kinoklubb.no.

Hvordan har lanseringen av Kinoklubb Norge gått? Det vil flere av de største deltakende kinoene faktisk ikke svare konkret på.

«Det er for tidlig å kommentere lanseringen enda, da vi fremdeles er midt i den», var også svaret vi fikk fra Elisabeth Brinch, daglig leder i Kinoklubb Norge, etter flere henvendelser i slutten av februar 2016 – måneden klubben startet opp.

I mai 2016 sa Elisabeth Brinch seg villig til et intervju, men kun hvis hun fikk spørsmål via e-post.

En samtale «i virkeligheten» eller via telefon ble avvist.

Intervjuet med Brinch, som tok flere uker å fullføre grunnet kommunikasjonsmetoden og fridager i mai, kan du lese her.

Kinobransjens fagblad kontaktet en lang rekke av kinoene som var med på lanseringen av klubben i februar 2016, som skjedde med Birkebeinerne som første film ut.

AURORA KINO: «HAR TRO PÅ PROSJEKTET»

Markedssjef Marion Røst Heimlund i Aurora Kino var først snakkesalig da vi ringte henne og hvor hun først sa:

– Jeg har fått inntrykk av at det ikke er altfor mange billetter på landsbasis.

Kort tid etter samtalen sender hun imidlertid en e-post hvor det står:

«Fint om du kan kontakte Filmweb for å høre mer om hvordan prosjektet har gått besøksmessig. De har tilgang til all informasjon og er eier av prosjektet. Vi jobber kontinuerlig med Kinoklubb Norge, og har god tro på prosjektet. Vi synes det er svært positivt at vi kan være med å tilby Kinoklubb Norge på alle våre kinoer.»

Men som sagt, Kinoklubb Norge ville da ikke si noe som helst.

Noe vi også formidlet til Røst Heimlund.

Vi ringte derfor til hennes sjef igjen, Geir Martin Jensen, direktør i Aurora Kino IKS.

– Vi har tro på prosjektet. Men det er feil å gå ut med tall da vi ikke eier prosjektet, sier Jensen.

– Vi har fått beskjed at du skal kontakte Filmweb.

– De vil ikke si noe. Hvorfor vil dere ikke si noe om noe så enkelt som om hvordan lanseringen har gått. Har Filmweb gitt dere munnkurv?

– Overhodet ikke. Det handler bare om å være redelig.

– Mange i bransjen lurer hvordan det går med klubben.

– Vil ikke Kinoklubben si noe, synes jeg det blir feil å komme med tall på et så tidlig tidspunkt.

– Har du fortsatt tro på konseptet?

– Vi ser jo hvilken betydning den danske klubben har fått. Kan man få til en brøkdel av det her? Vi kan ikke konkludere etter en film på noe som tar år å bygge opp. Vi er veldig fornøyd med oppfølgingen vi har fått fra Kinoklubb Norge.

– Har dere lyktes å gjøre det kjent?

– Vi har bidratt med vårt på nettsidene våre.

TRONDHEIM KINO: «SKUFFENDE»

Kinodirektør Arild Kalkvik i Trondheim Kino driver også kjeden KinoNor i samarbeid med Aurora Kino og Haugesund Kino.

Kalkvik sa initielt at trøndelagskinoen har eksponert Kinoklubben i tråd med avtalen med Filmweb, både i Trondheim og i Størdal.

– Det er ikke kinoene som står for innmelding, så det må du høre med Filmweb om. Med hensyn til antall billetter som er tatt ut, så havner disse i samme priskategori som andre rabattordninger til halv pris, så vi klarer ikke å ta ut separate tall for dette uten å gå gjennom hver transaksjon.

– Klubben er godt eksponert både på kino og i lokalpresse, så publikum bør ha fått med seg at klubben er et tilbud til kvalitetsbevisste gjester.

I mai 2016 sier Kalkvik dette om klubben så langt:

– Det har vært skuffende lite pågang. Men vi har merket at det har vært mer pågang den siste tiden enn i begynnelsen.

EDDA KINO

Siste KinoNor-kino – Edda kino i Haugesund – har heller ikke så mye å si.

– Hvordan har lanseringen av Kinoklubben gått? Hvor mange meldte seg inn, og har løst inn billett, gjerne seperate tall.

Kinosjef Marit Sætre svarte dette:

– Her henviser jeg til Filmweb.

– Hvordan har klubben blitt mottatt av publikumet den er rettet mot?

– Her mangler vi fakta foreløpig, men de jeg selv har snakket med er positive.

– Hvordan har dere markedsført klubben?

– Kinoreklame, skjermer og materiell i foaje, annonsering i lokal utgave av Kinomagasinet og på Facebook. Kinoens nyhetsbrev og nettsider. Lokale medier har også omtalt Kinoklubben.

Nesten tre måneder senere tok vi igjen kontakt med Edda kino.

– Hva slags erfaringer gjør dere dere nå etter at klubben har lansert tre filmer?

– Hvordan vil du betegne responsen fra kjedens kunder på klubben?

– Vi har fått tilbakemeldinger fra kinoklubb-brukere i Haugesund om at de setter pris på tilbudet, uten at vi har gjennomført noen systematiske undersøkelser per nå. Når det gjelder respons for Kinoklubben i form av tall henviser vi til Filmweb, svarte kinosjefen.

NORDISK FILM KINO

Hos landets største kjede, Nordisk Film Kino (som er heleid av majoritetseieren av Filmweb, Egmont), snakket vi med den nye markedsdirektør Erlend Bøksle.

Han ville i februar ikke svare på noen av våre spørsmål via telefon da vi ringte, og ba oss sende de skriftlig.

Vi spurte:

– Hvordan har lanseringen av Kinoklubben gått i NFK, hhv. Oslo og de andre byene?

– Hvor mange meldte seg inn i Oslo og de andre byene, gjerne seperate tall.

– Hvordan har klubben blitt mottatt av publikumet den er rettet mot.

– Hvordan har dere markedsført klubben i kjeden?

Svaret vi fikk var som følger:

– Alle disse spørsmålene må du nesten ta med Filmweb, da det er de som eier og drifter Kinoklubben. Når det gjelder markedsføring av klubben har vi bistått med synlighet på våre kinohus med plakater og brosjyrer.

I mai brydde vi oss ikke med å ringe, og sendte i stedet noen spørsmål via e-post.

– Kan du svare på noen spørsmål rundt hvordan Kinoklubben er mottatt i din kjede: spesifikt Oslo, men også andre byer dere er tilstede?

– Hva slags erfaringer gjør dere dere nå etter at klubben har lansert tre filmer?

– Hvordan vil du betegne responsen fra kjedens kunder på klubben?

– Har dere markedsført klubben videre utover det du svarte sist?

Vi fikk til svar:

– Alt av spørsmål om Kinoklubben må du nesten ta med Elisabeth og Filmweb.

Les tidligere saker omhandlende klubben – som er rettet mot et voksent publikum – via lenkene nedenfor.

Markedsdirektør Erlend Bøksle i Nordisk Film Kino (NFK). Foto: Sigurd Moe Hetland, KINOMAGASINET
Arild Kalkvik er direktør for Trondheim Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Adm. direktør Geir Martin Jensen i Aurora Kino IKS i Tromsø. Foto: John Berge, Kinomagasinet.no ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
27. mai 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Hamar og Namsos solgte én kinoklubb-billett 26.05.2016
  • Kinoklubben skal mini-relanseres 26.05.2016
  • Kinoklubben vil forbedre seg lokalt 26.05.2016
  • Rogalandskinoer om hvorfor de sa nei til Kinoklubben 25.02.2016
  • SFs alternativ til Kinoklubb Norge 04.02.2016
  • Derfor sier SF Kino nei til Kinoklubb Norge 04.02.2016
  • 2. februar 2016: Kinoklubb Norge er lansert 02.02.2016
  • SF Kino blir ikke med i Kinoklubb Norge 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge starter på nyåret 2016 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge utsettes 28.04.2015
  • Elisabeth Brinch leder Kinoklubb Norge 13.01.2015
  • Skal starte «kinoklubb» for folk over 40 30.10.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Hamar og Namsos solgte én kinoklubb-billett
Avviser at kinoene ikke får uttale seg